GT4 European Series

GT: Ekris Motorsport wint avondrace op stratencircuit Pau

DSCF4539

Ekris Motorsport rijders Max Koebolt en Ricardo van der Ende hebben in de straten van Pau de avondrace van de GT4 European Series Southern Cup gewonnen. Koebolt vertrok met de Ekris M4 GT4 vanaf pole position en wist de Speed Car Ginetta G55 GT4 achter zich te houden. Na de pitstops kon Van der Ende het karwei afmaken en zo Ekris Motorsport de eerste overwinning van het seizoen schenken - en de vijfde podiumfinish op rij. 

Tekst: Marcel ten Caat (Twitter: @marceltencaat)
Foto's: Dirk Bogaerts/SRO

Tijdens de eerste races van de GT4 European Series Northern Cup greep Ekris Motorsport nog naast de overwinning, maar op Pau was het dan eindelijk raak. Nadat Max Koebolt in de kwalificatie het snelste was - en daarmee tevens een CERTINA horloge in de wacht sleepte - wist de jonge Nederlander bij de start Robert Consani in de Ginetta voor te blijven. Een crash van een van de andere Speed Car Ginetta G55 GT4s zorgde echter vrijwel direct voor een safety car, waardoor Koebolt niet weg kon rijden.

Bij de herstart wist Koebolt wel een gaatje te slaan, maar Consani bleef kort achter de Ekris M4 GT4 zitten. Het onderlinge verschil bleef minimaal, waarbij de Ginetta sneller was in het eerste deel van de ronde en de Ekris in het tweede deel van de ronde. Tijdens de pit window kwamen Koebolt en Consani gelijktijdig binnen, waarna Ricardo van der Ende het stuur overnam en voor Benjamin Lariche weer naar buiten kwam.

15

Het tweetal reed vervolgens op de baan achter de Street Art Racing Aston Martin Vantage van Arno Santamato, die echter een straf kreeg wegens een te korte pit stop. Santamato liet zich alleen niet zomaar passeren en Van der Ende raakte de Aston Martin met nog 18 minuten te gaan. De Ekris verloor hierdoor wat snelheid, maar Van der Ende wist de twee Speed Car Ginetta G55 GT4s achter zich te houden. Tien minuten later beslisten de Speed Car-rijders de wedstrijd definitief in het voordeel van Ekris Motorsport door, in de strijd om de tweede plaats, elkaar van de baan te rijden.

Na 39 ronden kwam Van der Ende als winnaar over de streep, gevolgd door de Racing Technology Porsche Cayman van Sylvain Nöel en Jimmy Antunes en de CMR Ginetta van Nicolas Tardif en Soheil Ayari. Equipe Verschuur-rijders Csaba Mor en Finlay Hutchison eindigden met de McLaren 570S GT4 als tiende, terwijl Luc Braams en Duncan Huisman na een crash in de kwalificatie niet aan de start verschenen.

DSCF6834

Koebolt liet na afloop weten dat het geen makkelijke race was. "Het was erg moeilijk. Ik wist bij de start weg te komen en een klein gaatje te slaan, maar ik had problemen met de achterkant van de auto en verloor daardoor tijd in de eerste en tweede sector. In de laatste sector had ik weer het voordeel. Het was moeilijk, de wagen gleed veel. Ik deed mijn uiterste best en uiteindelijk lukte het. Het team gaf ons een geweldige auto."

Van der Ende gaf alle credits aan zijn jonge teamgenoot. "Alle druk lag bij Max vandaag. Hij had een briljante start en ik hoefde alleen maar te finishen. Hij heeft al het werk gedaan."

Met de overwinning in Pau doet Ekris Motorsport goede zaken in de strijd om de algemene GT4 European Series titel, die voor Northern Cup teams uit de zes reguliere weekeindes en de Southern Cup races op Pau, Barcelona en Paul Ricard bestaat. Door de overwinning loopt Ekris Motorsport verder uit op de Franse teams, die op Brands Hatch geen podium wisten te behalen.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet