Formula E

Formule E: Historisch podium voor Mahindra. Buemi: “We hebben ervan geleerd”

Het team van Mahindra behaalde met de Duitser Nick Heidfeld een historisch podium. De Duitser is de eerste coureur die erin geslaagd is om zowel tijdens de F1 als de FE in Monaco op het podium te staan. Buemi verklaarde achteraf van de Abt strategie eerder dit jaar geleerd te hebben.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Formule E//Mahindra

2017 Finish
Prachtige finish in Monaco. Ditmaal kreeg Di Grassi geen kans om Buemi te verslaan.


Historisch podium voor Mahindra. Buemi: "We hebben ervan geleerd"
Toch weer een klein stukje autosportgeschiedenis in Monaco vanmiddag. Nick Heidfeld is de eerste coureur die erin geslaagd is om zowel in de F1 als tijdens een FE wedstrijd in Monaco het podium te behalen. Voor Mahindra Racing was het een buitengewoon goede dag want beide auto's behaalden de eindstreep en voor het eerst dubbele punten. Heidfeld begon aan een uitstekende wedstrijd, want direct bij de start slaagde hij erin om al drie auto's te passeren. Voor Nick Heidfeld betekende het overigens zijn vierde Monaco podium. In 2005 was er een F1 podium, een F3000, daarvoor in 1998 in de F3000 en in 1997 in de F3.

2017 Heidfeld 2
Viermaal in vier verschillende klasses in Monaco op het podium voor Nick Heidfeld die over enkele dagen 40 wordt.

Nick Heidfeld: "Uiteindelijk werd het een goede dag. Gedurende mijn kwalificatieronde was ik tweede maar de volgende groepen waren sneller waardoor ik uiteindelijk als achtste van start ging. Prachtig om direct bij de start buitenom drie man te passeren. Maar ik omdat er van overtuigd wilde zijn dat ik mij niet in een gevaarlijke positie bevond, nam ik toch iets gas terug. Ik bevond mij op een veilige vijfde plek en het gat naar de mensen voor mij was niet al te groot. Het was natuurlijk dat ze contact maakten want dit promoveerde mij naar de derde plek. Het tempo van de leiders kon ik echter niet bijhouden. Maar het was mooi om in mijn achteruitkijkspiegels de achtervolgers kleiner te zien worden. In Monaco kun je geen enkel moment rust nemen en in de slotfase van de wedstrijd zijn er altijd incidenten. Fantastisch om weer terug op het podium te staan.

2017 Heidfeld race
Direct een goede start van Heidfeld.

Abt tactiek voorbeeld voor Buemi
Na het succes van Di Grassi vorige maand in Mexico besloten vele teams op de ABT strategie over te schakelen door direct bij een safetycar naar binnen te gaan en van auto te wisselen. De wedstrijd in Monaco duurde overigens vier ronden langer dan vorig jaar en werd door 18.000 fans bezocht. In de allerlaatste ronde bedroeg het verschil tussen Buemi en Di Grassi slechts 0.4 secs.

Sebastien Buemi: "Tijdens de eerste stint slaagde ik erin om een gat te slaan alhoewel Lucas minder energie dan mij gebruikte. Toen de safetycar naar buiten kwam wisten we of we van ABT geleerd hadden, van hetgeen dat ze in Mexico en Hong Kong gedaan hadden, om zo vroeg naar binnen te gaan. Alhoewel het erg moeilijk zou gaan worden, wisten wij dat dit de juist beslissing was en dat we heel veel energie moesten besparen. Ik wist een klein beetje een gat te slaan, maar anderzijds speelde hij gewoon met mij. Zeker toen we achterblijvers gingen dubbelen verbruikte hij wat meer en ik moest toen hetzelfde doen. Toen deed hij het twee ronden rustiger aan. Voor mij was dit goed maar aan het einde hadden we beiden niets meer over."

2017 Campbell
Ditmaal was Naomi Campbell te gast in het circus van Alejandro Agag.

Lucas di Grassi: "Bij de eerste stint beschikten we over onvoldoende snelheid, maar bespaarden wij wel veel energie. Gedurende de tweede stint probeerde ik hem bij te houden. Ik had één procent meer energie en ik wist dat indien ik over de juiste strategie beschikte tot de aanval kon overgaan. Alleen het probleem in Monaco is dat je vrijwel nergens kunt inhalen en met een ervaren man als Sebastien voor je, weet je dat hij de deur dicht gooit. Daarom zou ik nooit voor een gat gaan dat er niet was en de wedstrijd weggooien. Als hij de deur open had gegooid dan was ik ervoor gegaan en ook als de rechte stukken langer dan 360 meter waren geweest."


2017 Frijns
Teleurstellend resultaat voor Andretti en Robin Frijns.

Robin Frijns bevond zich in achtste positie, maar viel in de laatste ronde buiten de punten doordat hij zijn energie verspeelde. Teamgenoot Antonio Felix Da Costa zag vanwege een "unsafe release" een negende plek in rook opgaan en kreeg een tijdstraf van 33 secs. opgelegd. Voor Nicolas Prost betekende dit alsnog een Top 10 klassering, terwijl Mitch Evans voor Jaguar Racing de laatste punten binnensprokkelde.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet