Sportscars

Sportscars: WTR-Cadillac wint ook in Texas, opnieuw klassezege Jeroen Bleekemolen

170507 IMSA race WTR
De WTR-Cadillac van Ricky en Jordan Taylor was ook op COTA oppermachtig

Na de overwinningen in Daytona, Sebring en Long Beach was de Konica-Minolta WTR-Cadillac ook succesvol tijdens de vierde race van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship op het Circuit Of The Americas in Austin, Texas. Broers Ricky en Jordan Taylor, die vanaf de pole-position startten, behaalden zonder problemen hun vierde achtereenvolgende zege, voor de Action Express-Cadillac van Dane Cameron en Eric Curran. De winst in de PC-klasse was voor James French en Paton O'Ward. In de GTLM-klasse wonnen Jan Magnussen en Antonio Garcia in de nummer 3-Corvette, voor Alex Sims en Bill Auberlen, die BMW het beste seizoensresultaat tot nu toe bezorgden. In de GTD-klasse zetten Jeroen Bleekemolen en Ben Keating hun succesreeks voort en behaalden met de Riley Team AMG-Mercedes-AMG GT3 hun tweede overwinning van het seizoen na Sebring. Bleekemolen en Keating stonden in elke race dit seizoen tot dusver op het podium en vergrootten met het succes in Texas hun voorsprong als leiders in de tussenstand. Zowel Renger van der Zande in de Visit Florida-Multimatic-LMP2 als Jeroen Mul in de Change Racing-Lamborghini GTD haalden de eindstreep niet.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA; PR

De Wayne Taylor Racing-Cadillac leidde op het Circuit Of The Americas van start tot finish, waarmee Ricky en Jordan Taylor zonder problemen hun vierde seizoenszege naar huis konden rijden. Zo'n dominantie in de Amerikaanse sportwagenracerij was er voor het laatst in 2013, toen Klaus Graf en Lucas Luhr zonder teveel concurrentie acht ALMS-races op rij wonnen. Terwijl op COTA de overwinning van de WTR-Cadillac nooit in gevaar kwam, was er wel strijd om de overige podiumplaatsen, met ondermeer de Tequila Patrón-ESM-Nissan DPi en de Visit Florida-Riley-Multimatic van Renger van der Zande en Marc Goossens, alsmede de beide Action Express-Cadillac DPi's. Ryan Dalziel raakte in het laatste kwartier de derde plaats kwijt toen de nummer 2-Tequila Patrón-Nissan-DPi vlam vatte, wat tot een neutralisatie van de race leidde. Bij de herstart veroverde Dane Cameron in de Whelen-Action Express-Cadillac de tweede plaats, terwijl de Mustang Sampling-zusterauto met João Barbosa en Christian Fittipaldi als derde over de eindstreep kwam.

170507 IMSA race Zande
Voortijdige uitval voor de Visit Florida-Multimatic-Riley van Van der Zande/Goossens

Het Visit Florida-team haalde de finish niet. "We gingen wel lekker en lagen vierde", berichtte Renger van der Zande. "Qua rondetijden ging het goed. Marc Goossens kon goed meekomen tijdens zijn stint en bij mij ging het aanvankelijk ook lekker, maar na een rondje of tien in mijn stint werkte de stuurbekrachtiging in een keer niet meer in de tweede bocht, een volgas-rechts. Ik ging bijna de muur in, maar kon nog net de crash vermijden. Daarmee was onze race voorbij. Erg teleurstellend. Er zijn twee dingen die je als rijder kunt doen: remmen en sturen, maar bij ons gingen de remmen in Long Beach kapot, en hier dus de besturing. Dat geeft niet zoveel vertrouwen. Het is slikken en doorbijten en wachten op updates voor ons."

170507 IMSA Race PCwinner
Het Performance-Tech-team won de PC-klasse

Met een ronde voorsprong won de Performance Tech-combinatie van James French en Pato O'Ward de PC-klasse, voor de BAR1-auto van Nicholas Boule en Stefan Wilson. De andere BAR1-PC met Buddy Rice en Don Yount kwam niet rijdend aan de finish.

170507 IMSA Race Corvette
Winst voor het Corvette-duo Magnussen/Garcia in GTLM

In de GTLM-klasse was er in de eerste ronde van de race al chaos, waarbij vijf van de negen deelnemende auto's betrokken waren. De melee ontstond toen de nummer 67-Ford de nummer 62-Risi-Ferrari raakte, waarmee voor de Ferrari de race gelijk over was. Ook de nummer 912-Porsche en de nummer 4-Corvette liepen schade op. De pole-winnende nummer 24-BMW van Alexander Sims en Bill Auberlen leidde in de beginfase, maar viel terug als gevolg van een straf voor het door rood rijden aan het eind van de pitstraat. Uiteindelijk kwam het BMW-duo sterk terug en eindigde als tweede, voor de andere BMW van Martin Tomczyk en John Edwards, die voor eenzelfde vergrijp in de pitstraat bestraft werden.

170507 IMSA Race Bleekemolen
Jeroen Bleekemolen en Ben Keating wonnen de GTD-klasse

In de GTD-klasse behaalden Jeroen Bleekemolen en Ben Keating met de nummer 33-Riley-Team AMG-Mercedes-AMG GT3 hun tweede zege en hun vierde podiumplaats van het seizoen. "Een toprace", vond Jeroen Bleekemolen. "Ben reed een sterke openingsstint en kon al een plekje pakken van Scott Pruett bij de start, zodat hij als zesde binnenkwam. Toen stapte ik in en ik kon de concurrenten een voor een inhalen. Zo kwam ik aan de leiding en heb daarna geen foutje gemaakt. Een goede strategie, de auto was super. Echt een ongelooflijk seizoen wat we tot nu toe hebben. Nog geen enkele pitstop tot nu toe is fout gegaan. Het team doet het wat dat betreft echt fantastisch! We kunnen heel tevreden naar huis."

170507 IMSA Race Mul
Voortijdige uitval voor Jeroen Mul in de Change Racing-Lamborghini

Minder tevreden was Jeroen Mul, die samen met teamgenoot Corey Lewis de goede uitgangspositie niet kon omzetten in een goed raceresultaat. "We startten als derde. Mijn teamgenoot Corey verloor twee plaatsen na de start vanwege die botsing bij de GTLM's, maar hij hield daarna de vijfde plaats keurig vast en bracht de auto toen binnen voor de wissel. Anderhalve ronde in mijn stint verloor ik de aandrijving, een technisch mankement aan de achterkant. Eerst leek het een aandrijfas, maar het bleek uiteindelijk toch meer te zijn, iets vanuit de transmissie. Jammer, maar dat hoort ook bij het racen", sprak Mul filosofisch. Achter klassewinnaars Bleekemolen en Keating eindigden Christina Nielsen en Alessandro Balzan met de Scuderia Corsa-Ferrari als tweede, gevolgd door de SunEnergy1-Mercedes met Tristan Vautier en Kenny Habul.

170507 IMSA COTA uitslag race

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet