Sportscars

Sportscars: 1-2 voor Toyota in 6 Uur Spa-Francorchamps, Ho Pin Tung opnieuw op podium

WEC SPA 2017 BvdW-40
Toyota behaalde een 1-2 tijdens de Zes Uur van Spa-Francorchamps

Na de overwinning van vorige maand op Silverstone heeft Toyota ook de tweede wedstrijd van het FIA WEC gewonnen. De zes-uursrace op het circuit van Spa-Francorchamps resulteerde zelfs in een 1-2 voor het Japans/Duitse team, met de overwinning voor Sébastien Buemi, Anthony Davidson en Kazuki Nakajima, die na Silverstone met de nummer 8-Toyotahun tweede opeenvolgende zege behaalden en met een riante voorsprong als WK-koplopers naar Le Mans komen. Het trio had minder dan twee seconden voorsprong op Mike Conway en Kamui Kobayashi in de nummer 7-Toyota. De nummer 2-Porsche met Timo Bernhard, Earl Bamber en Brendon Hartley eindigde als derde. In LMP2 bekroonde de G-Drive Racing-Oreca met Roman Rusinov, Pierre Thiriet en Alex Lynn de pole-position van gisteren nu met de klassezege in de race. De Vaillante-Oreca met Julien Canal, Nicolas Prost en Bruno Senna eindigde als tweede, terwijl Ho Pin Tung en zijn teamgenoten Oliver JArvis en Thomas Laurent de Jackie Chan DC Racing-Oreca als derde over de eindstreep brachten. De beide AF Corse-Ferrari's behaalden met Sam Bird/Davide Rigon en James Calado/Alessandro Pier Guidi de eerste twee plaatsen in GTE-Pro, de Aston Martin met Pedro Lamy, Paul Dalla Lana en Mathias Lauda won GTE-Am.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Bob van der Wolf

WEC SPA 2017 BvdW-4
Keurig opgelijnd WEC-veld voor de start

De pole-winnende nummer 1-Porsche van Neel Jani, André Lotterer en Nick Tandy speelde door problemen met de handling in de eerste helft van de race geen rol van betekenis. Ook de in Spa voor het eerst ingezette derde Toyota, in 'low drag'-Le Mans-configuratie met Stéphane Sarrazin, Yuji Kunimoto en Nicolas Lapierre, kon niet meestrijden om het podium. De beide andere Toyota's echter maakten er in Spa een interessante race van. In het vierde uur kwam de nummer 8-Toyota aan de leiding door een betere pitstopstrategie, hoewel Mike Conway het gat in de nummer 7-auto daarna weer wist dicht te rijden. Na de volgende pitstops groeide de voorsprong van de nummer 8 weer en uiteindelijk konden Buemi, Davidson en Nakajima de overwinning naar huis rijden, toen de nummer 2-Porsche in het laatste halfuur nog een keer een tankstop moest maken. Eerder had de Porsche met Brandon Hartley aan het stuur tijd verloren als gevolg van het vervangen van de frontpartij, die door een aanrijding met Romain Dumas in de nummer 36-Signatech-Alpine LMP2 bij de Busstop-chicane beschadigd was geraakt. Daardoor kon de nummer 7-Toyota met Conway en Kobayashi nog opklimmen naar de tweede plaats, terwijl de Porsche als derde eindigde. De nummer 1-Porsche eindigde als vierde voor de 'low drag'-Toyota, terwijl het ByKolles-team eindelijk eens een probleemloze race kende en beloond werd met de zesde plaats voor Oliver Webb, Dominik Kraihamer en James Rossiter in de ENSO CLM P1/01-Nismo.

WEC SPA 2017 BvdW-29
Winst voor G-Drive in LMP2

In LMP2 liet het G-Drive-team, ingezet door TDS, een zeer sterk optreden zien, dat werd beloond met de klassezege. Ondanks wat problemen met de telemetrie en een stopstraf eindigde de Valliante-Rebellion-Oreca op de tweede plaats. Voor de Jackie Chan DC Racing-Oreca-Gibson met Ho Pin Tung, Oliver Jarvis en Thomas Laurent was de derde plaats in de klasse een aanmerkelijk beter resultaat dan na de problemen in de trainingen werd verwacht. Voor het team was het al het tweede opeenvolgende podium, na de sterke overwinning op Silverstone.

WEC SPA 2017 BvdW-1
Na de winst op Silverstone nu opnieuw een podium voor Ho Pin Tung

"Blij, natuurlijk, want we hadden een race zonder technische problemen, waarin we van achteraan naar het podium gereden zijn", berichtte Ho Pin Tung. "Daarmee staan we nog steeds aan de leiding in het kampioenschap. We hadden geen volledig 'cleane' race, er waren wel een paar incidenten. Zelf ben ik ook een keer gespind vanwege een misverstand met een van de Toyota's, waarvan ik dacht dat die naar binnen zou duiken bij Bruxelles, maar daardoor ging ik wijd en spinde. We hadden na een aanrijding ook wat schade aan de auto, maar hij was wel snel, zeker aan het eind van de race. In de laatste stint waren de banden niet meer zo dat we konden vechten, maar de derde plaats is een mooi resultaat en nu gaan we vol goede moed op naar 'the big one' in Le Mans."

WEC SPA 2017 BvdW-23
De Jackie Chan DC Racing-Oreca van Ho Pin Tung in actie

De GTE-Pro-klasse resulteerde in de eerste seizoenszege voor AF Corse-Ferrari, en met Sam Bird en Davide Rigon als winnaars en James Calado en Alessandro Pier Guidi op de tweede plaats was het zelfs een dubbel succes. Met een stop voor alleen brandstof nam Bird uiteindelijk het beslissende voordeel, waardoor hij en Rigon de klasse konden winnen.

WEC SPA 2017 BvdW-36
De AF Corse-Ferrari's domineerden de LMGTE-Pro-klasse

In de eerste helft van de race kon met name de nummer 66-Ford met Stefan Mücke, Olivier Pla en Billy Johnson nog aardig met de Ferrari's meekomen, maar uiteindelijk moest het team toch genoegen nemen met de derde plaats, gevolgd door de nummer 67-Ford van Andy Priaulx, Henry Tincknell en Pipo Derani, die sterk terugkwam na tijdverlies aan het begin van de race. De Porsches en Aston Martins kwamen niet in de strijd om de podiumplaatsen voor.

WEC SPA 2017 BvdW-37
Winst voor Aston Martin in LMGTE-Am

Voor Aston Martin was er wel de zege in de GTE-Am-klasse met pole-sitters Dalla Lana, Lamy en Lauda, voor de Dempsey-Proton-Porsche met Christian Ried, Matteo Cairoli en Marvin Dienst. In de laatste stint liet Porsche-fabrieksjunior Cairoli zijn klasse zien door het gat met de Aston Martin flink dicht te rijden, maar het was niet genoeg om de overwinning van het Britse team in gevaar te brengen. Het Clearwater-Ferrari-team, dat op Silverstone de klasse won, eindigde ditmaal als derde.

170506 FIA WEC Spa uitslag race

WEC SPA 2017 BvdW-41

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet