WTCC

ETCC Monza: Beide races een aanfluiting en de Europese status nauwelijks waard

17864-500x333

Vroeger was het Europees Toerwagenkampioenschap een serie met status en prestige. Wat er nu op Monza van start ging als de 'FIA European Touring Car Cup' met tien auto's in de beide races was eigenlijk een aanfluiting en de Europese status nauwelijks waard. Nadat er nu ook in het ETCC definitief afscheid genomen is van de Super-2000- en Super-1600-productietoerwagens bestaat het veld dit jaar uit TCR-auto's. Op Monza stonden er zeven SEAT Leon Cup Racers, twee Honda Civics en een Audi RS 3 LMS aan de start.

Tekst: René de Boer (vanuit Monza, Twitter: @renedeboer)

In de eerste race kwamen de beide Rikli-Honda's van de Zwitsers Christjohannes Schreiber en Peter Rikli als eerste en tweede over de eindstreep, gevolgd door de SEAT van de Tsjech Petr Fulin, maar Schreiber en Rikli kregen beide een tijdstraf van vijf seconden, omdat hun auto's te ver naar achteren in de startbox stonden, waardoor Fulin de overwinning in de schoot geworpen kreeg. Schreiber en Rikli eindigden als tweede en derde, voor de Macedoniër Igor Stefanovski.

468392-500x323

UITSLAG RACE 1

De tweede race kende een 'reversed grid', waardoor de Serviër Mladen Lalusic, achtste in de eerste wedstrijd, vanaf pole vertrok, maar al bij de start stoomden Rikli en Schreiber eensgezind naar voren en namen de leiding, voor Fulin. De wedstrijdleiding was echter minder enthousiast en oordeelde dat Rikli en Fulin de afgrenzingen van de baan hadden overschreden. Daarop kregen Rikli een tijdstraf van tien seconden en Fulin van vijf seconden. Bij Christjohannes Schreiber was wel alles correct en zo ging de Zwitser met de overwinning aan de haal, voor Rikli en Fulin.

325450-500x333

UITSLAG RACE 2


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet