Formule 3

F3: Ook in Monza drie verschillende winnaars, Mick Schumacher behaalt eerste F3-podiumplaats

170430 F3 opening Eriksson
Joel Eriksson voert na het tweede FIA EK F3-weekeinde met één punt voorsprong de tussenstand aan

Met de Britten Lando Norris en Callum Ilott en de Zweed Joel Eriksson kende het FIA EK Formule 3, dat dit weekeinde in het voorprogramma van het FIA WK Toerwagens in actie kwam op het circuit van Monza, opnieuw drie verschillende winnaars van evenzovele verschillende teams. Opmerkelijk genoeg waren het dezelfde drie rijders die eerder deze maand ook op Silverstone elk al een race gewonnen hadden, maar het feit dat er met de Indiër Jehan Deruvala, de Oostenrijker Ferdinand Habsburg en de Duitser Mick Schumacher weer drie rijders in de loop van het weekeinde op het podium stonden, die dat eerder nog niet deden, geeft wel aan dat het kampioenschap in de breedte enorm sterk is. Alleen bij Van Amersfoort Racing lijkt het tot nu toe nog niet te lukken: de zevende plaats van Pedro Piquet in de derde race was het enige top-tien-resultaat van dit weekeinde voor het team uit Zeewolde. Weliswaar was er in een aantal gevallen ook sprake van pech, maar feit blijft dat VAR tot nu toe in ieder geval nog (teveel) achter de feiten aanloopt. Geruchten doen al de ronde dat in ieder geval David Beckmann actief op zoek is naar een ander team.

Tekst: René de Boer (vanuit Monza, Twitter: @renedeboer)
Foto's: FIA EK F3/Thomas Suer

170430 F3 R1 Norris
Lando Norris won de eerste race, waarin de Carlin-rijders domineerden

De Formule 3-rijders en -teams waren al langer in Monza, want op de woensdag voorafgaand aan het raceweekeinde vond er een officiële testdag plaats. Toen regende het de hele dag nagenoeg aan één stuk door, maar tijdens het race-evenement zelf was het droog. Het Britse Carlin-team was met name in de eerste kwalificatie goed op dreef en dat vertaalde zich in de eerste wedstrijd, waarin Carlin-rijders de eerste drie plaatsen voor zich opeisten. De Indiër Jehan Deruvala, een van de in totaal vijf F3-rookies in het veld, verraste met de eerste pole-position voor een rijder uit India in de historie van het EK. Uiteindelijk moest hij echter zijn meerdere erkennen in zijn Britse Carlin-teamgenoot Lando Norris, die na een slechte start uiteindelijk de nodige plaatsen kon goedmaken en als winnaar over de eindstreep kwam. Daruvala werd tweede voor de Oostenrijker Ferdinand Habsburg, die de 'clean sweep' van het podium voor Carlin completeerde, na een leuk duel met Motopark-rijder Joel Eriksson, inclusief meerdere positiewisselingen. Aanvankelijk was ook Jake Dennis met de vierde Carlin-auto nog in de strijd om de ereplaatsen, maar die had het vooral met Prema-rijders aan de stok en viel uiteindelijk uit na een aanrijding. De Van Amersfoort-rijders kwamen niet in het stuk voor: Beckmann viel voortijdig uit vanwege een technisch probleem, Mawson en Piquet kwamen met elkaar in botsing, waarvoor Mawson een 'drive-through' kreeg Newey moest de pits in met schade en Piquet werd in de slorfase van de baan gereden door Soori.

170429 FIA EK F3 Monza uitslag race 1

170430 F3 R2 Schumacher
Het eerste podium voor Mick Schumacher (links) was zowel in Duitsland als in Italië groot nieuws

De uitslag van de tweede kwalificatie, en daarmee de startopstelling van race twee en drie, stond uiteindelijk pas vijf uur na het eind van de training vast vanwege allerlei onverkwikkelijkheden in verband met 'track limits' en het al dan niet (maar meer niet dan wel) juist melding maken daarvan door Italiaanse baanposten. Uiteindelijk startte Joel Eriksson vanaf de pole en reed zonder al teveel moeite de start-finishzege naar huis. Achter hem kwam Lando Norris opnieuw slecht weg en viel terug naar de derde plaats achter Mick Schumacher, die in de kwalificatie al goed voor de dag kwam en dat bevestigde met een sterk optreden in de race. Uiteindelijk passeerde Norris in de zesde ronde Schumacher in Lesmo en nam zo de tweede plaats over. Vervolgens kon Norris wel naar Eriksson toe rijden, maar kwam niet voldoende dichtbij om een serieuze aanval te kunnen plaatsen. Zo bleef de Brit tweede, terwijl Schumacher als derde zijn eerste overall-podiumplaats in het EK behaalde. VAR-rijder David Beckmann kwam al na de tweede ronde de pits in voor een nieuwe voorvleugel. Mawson had een lekke linker achterband, Piquet strandde in de zevende ronde in de grindbak, waarmee er een einde kwam aan zijn opmars. Newey deed het verrassend goed en was zelfs een tijdlang in de strijd om de vierde plaats, maar viel uit na een aanrijding met Jake Dennis.

170430 FIA EK F3 Monza uitslag race 2

170430 F3 R3 Start
Startfase van race drie met Ilott aan de leiding voor Eriksson, Norris en Zhou

In de derde race kwam Callum Ilott het beste weg, hij nam de leiding voor zijn Prema-teamgenoten Günther en Zhou, daarachter reden Eriksson en Norris. Nog in de openingsronde verschalkte Norris Eriksson en vier ronden later was Zhou aan de beurt. Günther was op dat moment teruggevallen achter Eriksson, maar wist later toch zijn positie weer terug te veroveren van de Zweed. Zhou daarentegen kon zijn positie in de voorste gelederen van het veld niet verdedigen: hij viel steeds verder terug en kwam uiteindelijk als tiende over de streep. Ilott reed aan kop zonder problemen de overwinning naar huis, voor Norris en Günther. Eriksson eindigde als vierde en behoudt daarmee de leiding in de tussenstand van het kampioenschap, maar met slechts één punt voorsprong op Norris, die dit weekeinde ondanks zijn matige starts nooit slechter eindigde dan als tweede. Mawson en Piquet zorgden voor een lichtblik bij VAR door in de eerste ronde sterk naar voren te rijden. Uiteindelijk haalde Mawson de eindstreep niet als gevolg van een gebroken wielophanging na een aanrijding in de laatste ronde. Piquet daarentegen werd zevende, Beckmann en Newey eindigden op de plaatsen 14 en 15.

170430 FIA EK F3 Monza uitslag race 3

170430 FIA EK F3 Stand na 6 van 30 races

170430 F3 Piquet
Pedro Piquet zorgde met de zevende plaats in race drie voor het enige top-10-resultaat van Van Amersfoort Racing

Reacties

    • 0
    • 0
     
    ace1 01 mei 2017 12:50

    @Rene de Boer zijn Noris en Eriksson zo goed en de rijders van Prema zo slecht of heeft Volkswagen zijn F3 motor zo verbeterd ten opzichte van de Mercedes F3 motor, jarenlang was Perma dominant in de F3 is hier een verklaring voor?

    • 0
    • 0
     
    sven2199 01 mei 2017 13:12

    Naar mijn weten is de Volkswagen motor op Monza sterker dan de Mercedes motor vanwege de hoge toeren dus betere topsnelheid van de Volkswagen motor

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 01 mei 2017 23:10

    Was de hele dag onderweg, dus kon niet eerder reageren. Ace1, het antwoord op jouw vraag is van alles een beetje: wat sven2199 zegt klopt inderdaad, op circuits waar topsnelheid meer telt, is Volkswagen over het algemeen goed. En Norris is, voorzover je dat tot nu toe kunt beoordelen, echt goed, terwijl Eriksson vorig jaar al heeft bewezen goed mee te komen. Prema heeft met Günther en Ilott twee zeer ervaren rijders in huis (beide aan hun derde seizoen bezig), terwijl ook Zhou wel wat in huis heeft, en Schumacher het in zijn eerste jaar tot nu toe helemaal niet gek doet. Daarnaast is het veld in de breedte dit jaar enorm sterk, met al negen coureurs (en daarmee bijna de helft van het veld) die in de afgelopen twee weekeinden op het podium gestaan hebben. Heel anders dan de dominantie van Prema in de afgelopen jaren, die ook nog eens deels georkestreerd was (Stroll). Carlin is terug op het oude niveau, Motopark strijdt met Eriksson prima mee, Prema heeft racewinnaars en podiumkandidaten, en Hitech als het een goede dag heeft ook rijders die op een podium kunnen komen. Nou moeten de stukjes bij Van Amersfoort ook nog een keer op de goede plaats vallen. Maar als de trend van de afgelopen twee weekeinden zich voortzet, wordt dit een heel leuk F3-seizoen!

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet