GT

GT: Schnitzer BMW M6 GT3 wint ADAC GT Masters jubileum-wedstrijd Oschersleben. Zege voor Eng/Collard.

Vanaf pole gaf de de Schnitzer BMW M6 GT3 een dominante voorstelling. Zelfs drie safetycarfases konden de eerste Schnitzer-zege in de ADAC GT Masters niet in gevaar brengen. Voor de 20 jaar oude Brit Ricky Collard betekende het bij zijn GT-debuut direct de allereerste overwinning. De Callaway Competition Corvette C7 GT3 van de combinatie Jules Gounon/Daniel Keilwitz eindigde als tweede. In het uiterst competitieve startveld behaalde Indy Dontje samen met Marvin Kirchhöfer in de HTP Mercedes AMG GT3 een keurige zesde plek.

Tekst en Foto's Willem J. Staat

Ricky Collard
Gek van vreugde bij zijn eerste race buiten Engeland, de 20 jarige Brit Ricky Collard na zijn eerste ADAC GT Masters overwinning.

Schnitzer BMW wint ADAC GT Masters-jubileum-wedstrijd bij debuut Oschersleben.
Team Schnitzer maakte dit weekend met de combinatie Phillip Eng/Ricky Collard haar debuut in de ADAC GT Masters en won direct de 150e wedstrijd van het Duitse GT kampioenschap. Passender kon het haast niet. Zelfs drie safety-carfases konden de uitgangsposities van Team Schnitzer niet in gevaar brengen. Tot aan de reguliere stops wist de Oostenrijker Phillipp Eng een voorsprong van ruim zeven seconden op de Precote Porsche 911 GT3 Porsche van Robert Renauer op te bouwen. Bovendien moest de Precote Porsche bij de reguliere stops zijn positie aan de Callaway Corvette prijsgeven.

2017 Start Op Oschersleben werd geschiedenis geschreven. De 150e ADAC GT Masters-wedstrijd met de eerste Schnitzer-overwinning.

De eerste safetycarfase werd veroorzaakt door de Aust Audi R8 LMS die na een tik van een concurrent in de grindbak belandde. De Herberth Porsche 911 GT3 R van de combinatie Bachler/McDowell, die gisteren nog met een podiumplek schitterde, speelde na een offroad excursie geen rol van betekenis meer. Slechts een veertiende plek was het resultaat. Collard verloor na de reguliere pitstop iets aan tijd, maar een tweede safetycarfase voor de slecht geparkeerde Callaway Corvette van Barth/Häckländer deed de voorsprong van de Schnitzer BMW M6 GT3 geheel te niet gaan. Bij de tweede herstart slaagde Collard er toch in om een kleine voorsprong op de Gounon/Keilwitz Corvette C7 GT3 op te bouwen. De HB Racing WDS Bau Lamborghini Huracan GT3 van de combinatie Mapelli/Siedler die bij de eerste wedstrijd nog een figurantenrol speelde eindigde keurig als vierde.

2017 Safetycar 1
De Aust Audi R8 LMS zorgde voor de eerste safetycar......

Voor de tweede maal binnen 24U zorgde de MRS Nissan GT3-R NISMO GT3 voor het slotspektakel in de wedstrijd. Ditmaal ging Patrick Huisman's teamgenoot Remo Lips er keihard vanaf. Het resulteerde in een eindsprint richting finish, maar de eerste Schnitzer-zege kwam niet meer in gevaar.

2017 Schutz Porsche
Voor Schütz Motorsport zat er voor vandaag ook weinig meer in.

Winnaar Phillipp Eng: "Wij hadden alle troeven op de eerst stint gezet. De safetycarfases hebben ons natuurlijk niet echt geholpen."
Winnaar Ricky Collard: "BMW en mijn teamchef Charly Lamm hebben natuurlijk een enorm risico genomen door mij een contract te geven. Bovendien heb ik nog nooit buiten GB geracet. Met Phillipp Eng heb ik een fantastische teamcollega gekregen waarvan ik nu al ontzettend veel geleerd heb. Gedurende het weekend hoopten we op Top 10 klasseringen, maar naarmate de tijd verstreek moesten we die steeds weer bijstellen. Het was geen gemakkelijke wedstrijd. Zeker omdat ik aan het slot de druk van de Corvette achter mij voelde. Voor het in mij gestelde vertrouwen wil ik BMW bedanken."

2017 Indy Battle
Keurige wedstrijd van Indy Dontje en Marvin Kirchhöfer in de HTP Mercedes AMG GT3

Phillipp Eng: "Beter kon eigenlijk niet. Ik had niet verwacht dat we dit weekend zo sterk zouden presteren. Wij hebben alles op één kaart gezet en bij de set-up enorm veel risico genomen. Ik ben op nieuwe banden gestart. Daardoor vielen de kaarten uiteindelijk toch onze kant uit. Maar ik ben mij dood geschrokken met die drie safetycars.Met de eerste zege voor de M6 GT3 in de ADAC GT Masters heeft Ricky goed werk geleverd. Ik hoop dat het zo verder gaat."

2017 Corvette
Ditmaal podium voor de Callaway Corvette C7 GT3

Voor de wedstrijd op zondag werd de gewichtshandicap voor zowel de Porsche 911 GT3 R en de Audi R8 LMS veranderd. Beide merken kregen 10 kilo extra. Zes verschillende merken onder de eerste zes toont de competitiviteit van dit kampioenschap. Voor de combinatie Jaminet/Ammermüller die gisteren de eerste wedstrijd op haar naam schreef werd het een teleurstellende wedstrijd. Na zeven ronden vielen zij met een technisch defect uit.


2017 Safetycar 2
Slecht geparkeerd. Tweede safetycar-interventie voor de Ortmann/Stippler en Barth/Hackländer Corvette was noodzakelijk.

Uitslag
1. R.Collard(GBR)(J)/P.Eng(AUT) BMW Team Schnitzer(D BMW M6 GT3 35 59:42.120
2. J.Gounon(FRA)(J)/D.Keilwitz(D) Callaway Competition(D) Corvette C7 GT3 35 59:42.551 +0.431 secs.
3. R.Renauer(DEU)/S.Müller(D) Precote Herberth Motorsport(D) Porsche 911 GT3 R 35 59:43.167 + 1.047 secs.
4 7 M.Mapelli(ITA)/N.Siedler(A) HB Racing WDS Bau(A) Lamborghini Huracan GT3 35 59:43.619 +1.499 secs
5 J.Schmidt(CH)(J)/C.Haase(D) Montaplast by Land-Motorsport(D) Audi R8 LMS 35 59:45.938 + 3.818 secs
6 I.Dontje(NLD)(J)/M.Kirchhöfer(D) Mercedes-AMG Team HTP Motorsport(D) Mercedes-AMG GT3 35 59:46.096 + 3.976 secs.
7.F.Salaquarda(CZ/M.Winkelhock(D) BWT Mücke Motorsport(D) Audi R8 LMS 35 59:46.517 +4.397 secs.
8. L.Stolz(D(J)/L.Ludwig(D) Mercedes-AMG Team Zakspeed(D) Mercedes-AMG GT3 35 59:46.797 +4.677 secs
9. M.Pommer(D)/K.van der Linde(ZA) Aust Motorsport(DEU) Audi R8 LMS 35 59:47.121 + 5.001 secs
10. C.De Phillippi(USA)/C.Mies(D) Montaplast by Land-Motorsport(D) Audi R8 LMS 35 59:47.656 +5.536 secs.

2017 Phillipp Eng vriendin
De wedstrijd is definitief beslist. Vreugde bij Phillipp Eng en zijn vriendin in de Schnitzerpitbox.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet