WTCC

WTCC: Volvo-zege met Nederlands tintje in Monza, Catsburg net naast podium, Coronel net buiten punten

170430 WTCC R2 Bjoerk ovt Monteiro
De beslissende actie: Thed Björk passeert Tiago Monteiro

Na het sterke optreden in de kwalificatie van gisteren zat het er natuurlijk al in, en inderdaad heeft het Polestar-Volvo-team zijn eerste overwinning van het seizoen binnen. Op het circuit van Monza herstelde pole-sitter Thed Björk zich goed na een matige start, heroverde de leiding op Honda-coureur Monteiro en reed vervolgens de overwinning naar huis. Er zit ook een Nederlands tintje aan het succes, want sinds een aantal weken is Ron Hartvelt als 'senior technical advisor' actief voor het Polestar-team. Achter winnaar Björk eindigde Monteiro als tweede, Rob Huff kwam als derde over de eindstreep. Nicky Catsburg greep als vierde net naast het podium, Tom Coronel viel als elfde buiten de punten.

Tekst: René de Boer (vanuit Monza, Twitter: @renedeboer)
Foto's: FIA WTCC/DPPI

Björk komt vanaf de pole-postion slecht weg. Monteiro pakt de leiding voor de Zweed, dan Huff, Catsburg, Michelisz en Girolami. Coronel komt als tiende door na de eerste ronde, maar verliest in de chicane daarna een positie aan Michigami. In de tweede ronde neemt Björk met een betere exit uit de Parabolica de leiding over van Monteiro. De derde omloop levert geen positiewisselingen in de top tien op, maar in de vierde ronde opent Catsburg de aanval op Huff in de strijd om de derde plaats. Michigami rijdt de pits in, zijn Honda loopt nog steeds niet zoals het moet.

170430 WTCC R2 start
Startfase met Monteiro voor Björk, Huff en Catsburg

Girolami rijdt het gat naar Michelisz dicht en maakt daarmee zijn ambities op de vijfde plaats duidelijk. Voor Chilton is de race in de vijfde ronde ten einde, hij strandt in Ascari, ogenschijnlijk met een gebroken linker voorwielopganging. De stilstaande auto laat wedstrijdleider Mirek Bartos geen andere keuze dan de safety-car de baan op te sturen. Daarmee wordt de raceafstand automatisch verlengd van elf naar twaalf ronden.

Aan het eind van de zevende ronde wordt de race weer vrijgegeven. Björk leidt voor Monteiro, Huff, Catsburg, Michelisz, Girolami, Bennani, Guerrieri, Ehrlacher en Coronel. Nagy in de Zengö-Honda is in de laatste bocht gestrand, hij ontbreekt bij de herstart. In de achtste ronde gaat Coronel wijd in Lesmo en verliest daarmee de tiende plaats aan Filippi. Björk rijdt zonder problemen weg, maar daarachter komt Monteiro in de slotfase meer en meer onder druk van Huff. Die slaagt er echter niet meer in om een aanval te plaatsen en zo komt Björk als winnaar over de eindstreep, voor Monteiro, Huff en Catsburg. Girolami zet in de laatste ronde in Parabolica zijn Volvo naast de Honda van Michelisz, heeft een iets betere exit en pakt uiteindelijk met één honderdste verschil de vijfde plaats, voor de Hongaar. Bennani, Guerrieri, Ehrlacher en Filippi completeren de top tien, Coronel wordt als elfde geklasseerd.

170430 WTCC R2 Catsburg
Nicky Catsburg greep als vierde net naast het podium

"Natuurlijk was het een goed weekeinde voor het team, maar zelf had ik beter gekund", analyseerde Nicky Catsburg na afloop. "Thed heeft laten zien dat we de basis hadden om te winnen, maar voor de drie rijders voor me kon ik geen bedreiging vormen. We moeten nagaan waarom we niet beter hebben kunnen scoren." Tom Coronel gaf te kennen: "Meer dan dit zat er niet in. Ik had schade aan de splitter, dat merkte ik al tijdens de ronde op weg naar de grid. Daardoor was de wegligging verre van optimaal, ik had ontzettend veel onderstuur. Niet onze dag vandaag."

170430 WTCC Monza uitslag main race

170430 WTCC R2 Bjoerk
Thed Björk en Polestar-sportdirecteur Alexander Murdzedski vieren de overwinning

170430 WTCC R2 Coronel
Geen punten voor Tom Coronel, bij wie de splitter los onder de auto hing

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet