Formule 1

Formule 1: Eerste zege Bottas ondanks druk Vettel, Verstappen eenzaam vijfde

Bottas

Valtteri Bottas heeft zijn eerste overwinning in de Formule 1 behaald. De Fin greep bij de start de leiding en leek in de eerste helft van de race een saaie en simpele zege tegenmoet te zien. Maar in de tweede helft kwam Vettel terug en werd de druk elke ronde groter. Bottas is echter een Fin en bleef koel. Overigens werd hij wel geholpen door de 2017-bolides, want het was voor Vettel bijzonder lastig om in de vuile lucht écht dichtbij te komen. Max Verstappen maakte In Sochi wederom zijn slechte kwalificatie goed bij de start. Daar ging hij Massa en Ricciardo voorbij, daarna zag hij de hele race niemand meer. Ricciardo viel al na vijf ronden uit door kapotte remmen, Massa was te langzaam en de Ferrari's en Mercedessen waren te snel.

Tekst: Daan Jeuken. Foto's: Teams

Waterlek Verstappen
Verstappens kwalificatie was niet geweldig, de aanloop naar de race is dat ook niet. Zijn bolide heeft een waterlek en het team moet improviseren om de auto goed op de grid te krijgen. Het is voldoende om de race te starten, hopelijk ook om hem te finishen. Fernando Alonso gaat dat al niet lukken. Zijn McLaren houdt er al in de opwarmronde mee op.

Schone kant
Voor Ferrari is het de eerste voorste startrij sinds Magny Cours 2008. Blije gezichten daar dus, maar is dat na bocht 2 nog steeds het geval? Mercedes heeft de betere rechtelijnsnelheid en het stuk tot bocht 2 is lang. Vanaf de schone startlijn komen Vettel en Bottas het beste van hun plek. Ze dragracen samen richting bocht 2 en in het laatste stuk komt de Mercedes in zijn kracht. Bottas pakt buitenom de leiding, Vettel sluit aan.

Verstappen

Weer geweldige start Verstappen
Max Verstappen laat het in de kwalificaties nog wel eens liggen, maar dit jaar is dat meestal na de starts al rechtgezet. Zo ook vandaag: Verstappen is in de eerste meters Massa al kwijt en gaat daarna ook zijn teamgenoot voorbij. Hij lijkt zelfs Räikkönen en Hamilton te pakken, maar het rechte stuk is te lang en de Renault legt het aan het eind weer af. Verstappen sluit aan als vijfde – dat is lekker, maar wat zou het leuk zijn als hij zo eens een Ferrari of Mercedes kon pakken.

Rotzooi in het achterveld
Bocht 2 in Sochi is bijna altijd goed voor schade – zo ook nu. Eerst gaat Stroll in de rondte, voornamelijk door eigen schuld, daarna duikt Grosjean in de binnenbocht van Palmer, die aan de buitenkant ook geen ruimte heeft. Grosjean tikt Palmer aan, die spint en raakt vervolgens Grosjean weer. De twee gaan beide de muur in en zien hun dramatische weekend toepasselijk eindigen. De safetycar brengt het veld even tot kalmte tot de rotzooi is opgeruimd.

Ricciardo woonwijk

Remmen Ricciardo kapot
Max Verstappen viel in Bahrein uit met kapotte achterremmen, nu ondergaat zijn teamgenoot hetzelfde lot. Als na zes ronden de safetycar net is verdwenen, komt er rook uit Ricciardo's rechterachterwiel. De Australiër haalt heel langzaam de pits en stapt daar uit. Verstappen moet zijn rembalans zo ver mogelijk naar voren zetten. Dat is ook niet ideaal. De illusie om de aansluiting met de voorhoede te behouden, kan hij helemaal laten varen. Omdat Massa nog trager is, dreigt een eenzame middag voor de Nederlander.

Saaie eerste helft
In tegenstelling tot in Bahrein lukt het Bottas nu wel om weg te komen bij de Ferrari's. Hij is een paar tienden per ronde sneller dan Vettel en die heeft hetzelfde voordeel op Räikkönen. Hamilton kan het tempo ook niet volgen, hij heeft vooral problemen met de temperaturen in zijn auto. Zo ontstaat een bijzonder saaie eerste helft van de race. De gaten tussen Bottas, Vettel en Räikkönen lopen op tot over de vijf seconden, Hamilton volgt op drie en Verstappen zit daar bijna twintig tellen achter. Maar ook verder in het veld groeien de onderlinge verschillen en zien we dus geen gevechten.

Vettel in aanval
Na 22 ronden bijt Massa het spits af voor de pitstops. De kopgroep laat nog even op zicht wachten, maar als Vettel met redelijke rasse schreden zijn achterstand begint terug te dringen, gaat Mercedes zich klaarmaken. Na 27 ronden komt de leider inderdaad als eerste, terwijl zijn voorsprong nog dik 2 seconden is. De stop is goed, Bottas komt als vierde de baan op. Kan Vettel, op de oude maar zachtere band, de slag van Bottas winnen? Vettel klokt 1:38.8, Bottas rijdt 1:38.1. Dat gaat hem op deze manier dus niet worden voor Vettel.

Raikkonen vlaggen

Ferrari beetje in de war
Ferrari roept Räikkönen een ronde na Bottas binnen, Hamilton komt een ronde daarna. Räikkönen is een beetje verward als hem wordt verteld dat hij acht tellen achter Bottas rijdt. "Hoe de hel kom ik achter hem terecht?" "Hij leidde de race, Kimi", zegt zijn engineer. "O, ik dacht dat dat Hamilton was."

Maar ook Ferrari is een beetje in de war. Na 33 ronden wordt Vettel de pits in geroepen, maar een paar bochten later moet hij toch weer buiten blijven. Wellicht hopen ze op een safetycar voor een gratis stop, of hopen ze dat Vettel met beduidend nieuwere banden in de slotfase nog in de aanval kan. Na 34 ronden komt Vettel dan toch binnen. Zijn achterstand op Bottas is 4,7 seconde, zijn banden zijn 7 ronden nieuwer. In de eerste ronde is hij 3 tienden sneller.

Verstappen blijft nipt vijfde
Verstappen wordt tegelijk met Räikkönen binnengehaald, maar de ogen van Red Bull zijn naar achteren gericht. Daar stopte Massa als eerste, Hülkenberg is nog niet gestopt en daar moet Verstappen niet achter komen te zetten. Red Bull geeft Verstappen in 2.3 seconde nieuwe banden. Dat is net snel genoeg, want de Nederlander blijft Hülkenberg zo nipt voor. Vervolgens rijdt Verstappen wel weer snel weg bij de Renault.

Vettel zet de druk open
Bottas ziet zijn eerste overwinning dichter en dichterbij komen en dat geeft op zich al druk genoeg. Maar Vettel heeft de druk ook flink open staan, want hij is beduidend sneller dan de leider. Als die dan ook nog eens foutjes gaat maken, slinkt zijn voorsprong nog sneller. Met nog tien ronden te gaan, is de voorsprong nog 1,5 seconde. Wordt dit eindelijk een baangevecht om de overwinning? Is inhalen met aan elkaar gewaagde auto's mogelijk anno 2017?

Vettel

Het antwoord lijkt weer 'nee' te worden, want het gat blijft iets groter dan een seconde. In de vuile lucht lukt het Vettel maar niet om nog dichter bij te komen. Het enige wat Vettel kan doen is bijblijven, de druk op de leider houden en hopen dat Bottas nog een foutje maakt. Met nog twee ronden te gaan heeft Vettel eindelijk DRS, waardoor hij net nog wat winnen in de secties waar de Mercedes sneller is. In de laatste ronde is de druk écht op zijn hoogst, maar Bottas heeft het voordeel dat Massa vlak voor hem rijdt en hij ook DRS heeft. Massa laat Bottas op een mooie plek voorbij, maar helpt zijn oud-teamgenoot vervolgens door Vettel even flink dwars te zitten. Het haalt de angel uit het gevecht en geeft Bottas net dat beetje lucht om te genieten van de laatste ronde van zijn eerste overwinning.

Hamilton Sochi

Vettel moet dus genoegen nemen met plek 2, maar loopt wel weer uit op zijn naaste concurrent Lewis Hamilton. Die had een moeilijke middag en houdt de schade nog enigszins beperkt met plek 4. Räikkönen mag dus mee naar het podium, voor het eerst dit seizoen.

Verstappens race was bijzonder eenzaam. Hij eindigt 24 seconden achter Hamilton en 26 voor Perez. Force India doet goede zaken in het directe gevecht met Williams, want Ocon finisht achter zijn teamgenoot als zevende. Massa leek op weg naar p6, totdat hij een extra stop moest maken vanwege een langzaam leeglopende achterband. Hij eindigt negende, achter Hülkenberg. Het laatste puntje gaat naar Sainz.

Bottas moest lang wachten
"De eerste zege voelt geweldig, maar ik moest er wel meer dan tachtig races op wachten", steekt de spraakzame Fin van wal. "Maar dit was het wachten waard. In de winter kwam onverwachts deze kans voorbij en ik heb aan het team te danken dat ik hier nu sta. Het begin van het jaar was moeilijk en vandaag was het ook erg close, maar ik sta bovenaan. Mijn start was goed en ik kon slipstreamend de mannen voor me voorbij. Daarna moest ik blijven pushen en dat zullen we als team het hele jaar moeten doen. Hopelijk staan we dan nog vaker hier, liefst op 1 en 2."

Vettel verloor het bij de start
Sebastian Vettel startte vanaf pole, maar kon daar niet lang van genieten. "Mijn start was eigenlijk prima en ongeveer net zo goed als die van Valtteri. Maar het rechte stuk daarna is zo lang ... Ik probeerde nog de binnenbocht te verdedigen, maar toen we bij het rempunt waren lag hij al helemaal voor me. Die eerste stint was hij geweldig snel. Wij hebben toen lang gewacht met de stop en hoopten dat hij nog wat verkeer of zo zou hebben. In de slotfase kwam ik nog erg dichtbij, maar bij Massa hield het op. Ik dacht dat hij me in bocht 3 voorbij zou laten, dat gebeurde niet en toen verloor ik veel tijd. Maar dat neemt niet weg dat Valtteri's overwinning verdiend is. Dit is zijn dag."

Räikkönen is terug
Räikkönen had een moeilijk begin van het seizoen, maar staat nu weer op het podium. "De start van het seizoen was niet ideaal, maar dit weekend was een duidelijke stap vooruit. Maar dan sta ik nog maar derde – zo dicht ligt het bij elkaar. De onderlinge verschillen zijn zo klein dat alle details goed moeten zijn om te kunnen winnen. Dat waren ze vandaag niet, maar ik denk dat dat nog wel komt."

Red Bull pretpark

Uitslag Grand Prix Rusland
1. Valtteri Bottas, 52 ronden
2. Sebastian Vettel, op 0.617
3. Kimi Räikkönen, op 11.000
4. Lewis Hamilton, op 36.320
5. Max Verstappen, op 1:00.416
6. Sergio Perez, op 1:26.788
7. Esteban Ocon, op 1:35.004
8. Nico Hülkenberg, op 1:36.188
9. Felipe Massa, op 1 ronde
10. Carlos Sainz, op 1 ronde

11. Lance Stroll, op 1 ronde
12. Daniil Kvyat, op 1 ronde
13. Kevin Magnussen, op 1 ronde
14. Stoffel Vandoorne, op 1 ronde
15. Marcus Ericsson, op 1 ronde
16. Pascal Wehrlein, op 2 ronden

Daniel Ricciardo
Jolyon Palmer
Romain Grosjean
Fernando Alonso

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet