GT

GT: Lamborghini verslaat Ferrari op Monza

VSA BEC MON17 GR8R0440

Mirko Bortolotti, Andrea Caldarelli en Christian Engelhart hebben op Monza de eerste race van de Blancpain GT Series Endurance Cup op hun naam geschreven. De GRT Grasser Racing Team Lamborghini Huracan GT3 van het drietal bleef uit de problemen en domineerde tweederde van de race. Beste Nederlander was Yelmer Buurman die met de Mercedes-AMG Team Black Falcon Mercedes-AMG GT3 als tiende eindigde. 


Tekst: Marcel ten Caat (vanaf Monza, Twitter: @marceltencaat)
Foto: PR



De wedstrijd begon met een flinke crash op het rechte stuk, vrijwel direct nadat de lampen op groen waren gesprongen. In het gedrang raakte Bentley-rijder Guy Smith de Lamborghini van Ezequiel Perez Companc, die daardoor spinde. De eerste auto's wisten de tollende Lamborghini nog te passeren, maar nadat Perez Companc werd geraakt was het bal. Toen alles tot stilstand was gekomen bleken er maar liefst 15 auto's bij de crash te zijn betrokken. Nadat in eerste instantie tot een safety car werd besloten, kwamen niet veel later de rode vlaggen tevoorschijn.

Na de herstart kreeg Guy Smith een stop-en-go uitgedeeld wegens het veroorzaken van de crash, maar de Bentley Continental GT3 bleef rondenlang doorrijden. Zelfs na de laatste waarschuwing bleef Smith doorrijden, wat hem een zwarte vlag opleverde. Smith stopte echter niet bij zijn team, maar reed doodleuk de pits uit. Dit leverde de #7 Bentley opnieuw een zwarte vlag op. Na 20 ronden parkeerde Smith uiteindelijk de Bentley in de pits. Bentley Team M-Sport liet via Twitter weten dat men in discussie was met de wedstrijdleiding en daardoor niet naar binnen was gekomen.

Miguel Molina, die met de #72 SMP Racing Ferrari 488 GT3 kort na de start de leiding had overgenomen, vocht tot het einde van zijn stint met de #63 GRT Grasser Racing Team Lamborghini Huracan GT3 van Mirko Bortolotti. In de pits was het Oostenrijkse team sneller, waardoor Andrea Caldarelli voor Victor Shaytar weer de baan op kwam en al weg kon lopen bij zijn Russische tegenstander. Tijdens zijn stint kon Caldarelli zijn voorsprong uitbouwen, voor hij het stuur overdroeg aan Christian Engelhart om de klus te klaren. Engelhart zag zijn tegenstanders vervolgens achter zich wegvallen.

VSA BEC MON17 SP2 8429

Ongeveer 40 minuten voor het einde ging Davide Rigon, kort nadat hij Clemens Schmid was gepasseerd, er nog bijna af bij het uitkomen van de Ascari. Gelukkig voor de Italiaan bleef het bij een grote stofwolk, maar tien minuten later was hij zijn tweede plaats alsnog kwijt. De SMP Racing-rijder kreeg een drive-through wegens inhalen onder geel en viel terug naar de zevende plaats. Enkele minuten later was er nog een korte Full Course Yellow om wat brokstukken van de baan te halen en met nog 20 minuten te gaan barste de strijd om de plaatsen achter Christian Engelhart los.

Clemens Schmid en Alessandro Pier Guidi reden bumper aan bumper over het circuit, tot met nog maar een paar minuten te gaan de achterband van de #75 ISR Audi R8 LMS de geest gaf en Schmid zijn auto langs de baan moest parkeren. Hierdoor schoof Franck Perera (#84 Mercedes-AMG Team HTP Motorsport Mercedes-AMG GT3) door naar de derde plaats. Na 92 ronden kwam Christian Engelhart namens GRT Grasser Racing Team als eerste over de streep, met bijna een halve minuut voorsprong op de AF Corse Ferrari 488 GT3 van Alessandro Pier Guidi. Perera eindigde op de derde plaats, voor Giancarlo Fisichella (Kaspersky Motorsport), Davide Rigon (SMP Racing) en Maxime Soulet (Bentley Team M-Sport).

De strijd in Pro-Am werd drie minuten voor het einde van de race beslist. Kort nadat Jonny Adam de snelste raceronde verbeterde haalde hij in Lesmo de #11 Kessel Racing Ferrari 488 GT3 van Andrea Rizzoli in. Uiteindelijk kwam Adam in de #97 Oman Racing Team with TF Sport Aston Martin V12 Vantage GT3 met 1,5 seconde voorsprong op de Ferrari over de streep. Andrea Bertolini eindigde met de #53 Spirit of Race Ferrari 488 GT3, die hij deelt met Niek Hommerson, als derde in de Pro-Am klasse.

VSA BEC MON17 DC9T0759


UITSLAG

 

Reacties

    • 0
    • 0
     
    driftje 24 april 2017 15:49

    Iets meer info over de Nederlanders zou wel leuk zijn!

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet