Sportscars

Sportscars: Toyota wint spannende WEC-seizoensstart, Ho Pin Tung zorgt voor eerste Nederlandse klassezege

170416 FIA WEC Start
Start met de Toyota's aan kop van het veld

Zes uur racen, en dan een verschil van zes seconden tussen de eerste en de tweede plaats. De seizoensstart van het FIA WEC op Silverstone bood volop spanning en leverde uiteindelijk de overwinning op voor Sébastien Buemi, Anthony Davidson en Kazuki Nakajima in de nummer 8-Toyota. Met de keuze voor alleen brandstof bij de laatste pitstop, een half uur voor het einde, leek Brendon Hartley in de nummer 2-Porsche in het voordeel, maar met inzettende regen was Buemi in de Toyota uiteindelijk toch sterker, passeerde de Nieuw-Zeelander en behaalde zo de zege. De beide Porsches eindigden als tweede en derde. In de LMP2-klasse was er Nederlands succes: Ho Pin Tung won samen met zijn teamgenoten Oliver Jarvis en Thomas Laurent met de Oreca-Gibson van Jackie Chan DC Racing en zorgde zo voor de eerste Nederlandse FIA WEC-klassezege sinds het bestaan van de serie in zijn huidige vorm. In LMGTE-Pro ging de overwinning naar Andy Priaulx, Harry Tincknell en Pipo Derani met de nummer 67-Ford. In de LMGTE-Am werd de strijd om de klassezege pas in de laatste ronde beslist: Miguel Molina in de Spirit of Race-Ferrari en Pedro Lamy in de Aston Martin gingen samen van de baan, Matt Griffith kwam er voorbij en behaalde zo de zege voor het Clearwater-Ferrari-team, dat verder nog uit eigenaar Weng Sun Mok en Keita Sawa bestaat.

Tekst: René de Boer (vanuit Silverstone, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Dat de Toyota's in 'high-downforce'-configuratie op Silverstone sneller zouden zijn dan de Porsches, was van tevoren al duidelijk, maar het verschil was een stuk minder groot dan men in Keulen en Japan had gehoopt. "We moeten ons echt zorgen maken over de snelheid die de Porsches hier ook in 'low downforce-spec' hier hadden", gaf Toyota-rijder Sébastien Buemi na afloop van de race toe. "Bovendien zijn de bij de pitstops duidelijk sneller, daar moeten wij ook beter worden." Zo kwam het dat de Toyota met het nummer 8 van Buemi, Davidson en Nakajima halverwege de race weliswaar aan de leiding reed, maar nooit een beslissend gat tegenover de Porsches kon slaan. De beslissing om de zege viel in het laatste halfuur, toen Hartley in de Porsche besloot om geen nieuwe banden te laten monteren. Daarmee bleef hij aanvankelijk aan de leiding, maar Buemi was met versere slicks in het voordeel en passeerde Hartley in de 189e ronde en zorgde vervolgens voor de overwinning.

170416 FIA WEC Porsche
Bij Porsche was de achterstand op Toyota kleiner dan van tevoren verwacht

Voor de andere Toyota verliep de race niet goed. Eerst werd er al tijd verloren vanwege een gebroken stabilisator van de achteras en vervolgens reed in de 116e ronde nieuwkomer José María López bij zijn eerste LMP-raceoptreden bij Copse hard frontaal de bandenstapels in. De auto raakte zwaar beschadigd, maar López bracht hem toch weer terug naar de pits. Voor het opruimen van de brokstukken was eerst een 'full course yellow' en daarna een safety-car-fase nodig. López moest voor controle naar het ziekenhuis, maar bleek ongedeerd. Met 38 ronden achterstand werd de nummer 8-Toyota zelfs nog als vierde LMP1 geklasseerd. Bij Porsche heerste tevredenheid over het behaalde resultaat, dat beter was dan velen in Silverstone vanwege het ingecalculeerde nadeel hadden verwacht. "We mogen blij zijn dat we er maar zes seconden af zaten", zei Hartley, die samen met Timo Berhard en Earl Bamber als tweede geklasseerd werd. De andere Porsche eindigde met Nick Tandy, Neel Jani en André Lotterer als derde.

170416 FIA WEC LMP2 actie
De klassewinnende Jackie Chan DC Racing-Oreca met Ho Pin Tung

Ho Pin Tung zorgt voor eerste Nederlandse FIA WEC-klassezege
In LMP2 was het aanvankelijk de Signatech-Alpine van Nicolas Lapierre, Gustavo Menezes en Matt Rao die lange tijd aan de leiding reed, maar naarmate de race vorderde kwam de Jackie Chan DC Racing-Oreca met Ho Pin Tung, Oliver Jarvis en Thomas Laurent steeds verder naar voren en won uiteindelijk de klasse. "We wisten dat we in de beginfase niet zo sterk zouden zijn, maar dat we later het voordeel van verse banden zouden hebben en dat pakte perfect uit", zei Ho Pin Tung. Officieel als Nederlander ingeschreven betekent zijn klassewinst ook de eerste Nederlandse FIA WEC-klassezege sinds de start van de serie in zijn huidige vorm in 2012. "Een mooi succes ook voor het team dat de hele weg via de Asian Le Mans Series heeft afgelegd", verklaarde Tung. "De samemwerking met Jota Sport, dat de inzet van onze auto's verzorgt, verloopt uitstekend. Er zijn nog wel wat kinderziekten met de nieuwe LMP2's, maar als geheel zijn we heel tevreden. Een perfecte start van het seizoen!"

170416 FIA WEC GTPro
Ford had wat te vieren met de klassewinst in LMGTE-Pro

Voor het LMGTE-Ford-trio met het nummer 67, bestaande uit Andy Priaulx, Harry Tincknell en de uit de LMP2 afkomstige Pipo Derani verliep de race bepaald niet zonder problemen. Zowel bij Priaulx in de beginfase als bij Tincknell in het laatste halfuur raakte het portier aan de bijrijderskant los, terwijl Priaulx ook nog eens te maken had met een langzaam leeglopende band. Mede geholpen door de safety-car-fase na de crash van López in de Toyota-LMP1, waardoor het hele veld weer bij elkaar kwam, bleef de Ford meestrijden om de leiding. Toen in de slotfase Makowiecki in de nummer 91-Porsche nog een keer moest tanken, kreeg Tincknell de leiding en uiteindelijk de klassewinst in handen. De tweede plaats was voor de AF Corse-Ferrari van James Calado en Alessandro Pier Guidi, de Porsche van Makowiecki en Richard Lietz eindigde als derde. De andere Porsche van Michael Christensen en Kévin Estre was een van de weinige uitvallers in de race nadat de auto bij Luffield in het motorcompartiment vlam vatte.

170416 FIA WEC GTAm winner
Het Clearwater-Ferrari-team won LMGTE-Am

Ondanks dat Paul Dalla Lana tot twee keer toe in de rondte ging, leidde de nummer 98-Aston Martin lange tijd in de GTE-Am-klasse. Pedro Lamy leek de overwinning te kunnen binnenhalen, maar in de laatste ronde van de wedstrijd raakte de Portugees in het duel om de kop met Miguel Molina in de Spirit of Race-Ferrari van de baan. Daarop schoof Matt Griffin in de Clearwater-Ferrari door naar de eerste plaats en zorgde zo voor de eerste klassezege van het Maleisische team. "Het leek wel de Daytona 500: overal auto's van de baan, rook, zand en stof", beschreef Griffin. "Ik had geen idee waar we lagen, totdat ik van het team over de radio hoorde dat de race ten einde was en dat we gewonnen hadden!" Griffin deelde het succes met Keita Sawa en Weng Sun Mok. De Aston Martin van Dalla Lana, Lamy en Mathias Lauda werd nog als tweede geklasseerd, terwijl de Dempsey-Proton-Porsche van Christian Ried, Matteo Cairoli en Marvin Dienst door de chaos in de slotronde de derde plaats erfde.

170416 FIA WEC Silverstone uitslag race

170416 FIA WEC Race LMP2 podium
LMP2-podium met ondermeer Ho Pin Tung als lid van het winnende team

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet