Sportscars

Sportscars: United Autosports wint bij debuut in ELMS, Racing Team Nederland tiende

32

Met een sterke laatste stint en een sterk staaltje bandenmanagement heeft ex-DTM-rijder Filipe Albuquerque United Autosports en Ligier de eerste overwinning in de European Le Mans Series bezorgd. De Portugees wist twee minuten voor het einde van de race de G-Drive Racing Oreca van Ryo Hirakawa in te halen om vervolgens als eerste over de finish te rijden. High Class Racing eindigde met de Dallara P217 als derde. Racing Team Nederland eindigde op vier ronden achterstand als tiende.

Tekst: Marcel ten Caat, René de Boer
Foto's: PR

United Autosports begon de race vanaf de tweede plaats, achter de DragonSpeed Oreca 07 Gibson. Halverwege de race lag de United Autosports Ligier JSP217 nog in de top drie, maar een drive-through voor het inhalen onder geel leverde het Amerikaanse team flink wat tijdverlies op. Toen Filipe Albuquerque het stuur overnam voor het laatst deel van de race, was zijn achterstand op de G-Drive Racing Oreca 07 Gibson van Ryo Hirakawa ongeveer 45 seconden.

Hirakawa kreeg vervolgens problemen met zijn banden, waardoor Albuquerque het gat snel kon dichten en in de voorlaatste ronde wist hij zijn Japanse tegenstander te passeren. Hirakawa was niet bij machte te reageren en moest genoegen nemen met de tweede plaats, voor de Dallara P217 van het zeer sterk debuterende High Class Racing.

Start-01

Albuquerque, die op Silverstone met Hugo de Sadeleer en Will Owen reed, was na afloop duidelijk dat het sparen van zijn banden hem de overwinning had opgeleverd. "Aan het begin van mijn stint lag hij [Hirakawa, red.] ongeveer 45 seconden voor. Ik wist mijn banden te managen en mijn eigen race te rijden. Ik zag hem op een gegeven moment en kon zien dat hij het moeilijk had. Ik reed naar hem toe en haalde hem het eerste moment dat het kon in," aldus de Portugees naar afloop.

Racing Team Nederland eindigde de eerste wedstrijd van het seizoen op de tiende plaats, voor de DragonSpeed Oreca die ver terugviel door problemen met de versnellingsbak. Het Nederlandse team van Frits van Eerd en Jan Lammers verloor op Silverstone veel tijd ten opzichte van de top drie en finishte uiteindelijk op vier ronden achterstand. Dat het team nog veel werk zal moeten verzetten om de aansluiting met de rest van de LMP2 teams te vinden was vrijwel het gehele weekeinde duidelijk. Desondanks liet Frits van Eerd aan AUTOSPORT.NL weten dat hij tevreden was over zijn eerste wedstrijd.

"Eindelijk mijn eerste race in de ELMS, een moment waarop ik lang gewacht heb. Het was ontzettend spannend met zoveel auto's tegelijkertijd op de baan. Het was aanvankelijk zaak om mijn race-pace te vinden, er waren een aantal snellere, maar op een gegeven moment had ik het wel te pakken en toen ging het eigenlijk helemaal super. Met de tijden zat ik er goed bij. Het is een heerlijke race om te rijden, ook omdat je weet dat je af en toe eens iets kunt proberen. De race duurt immers toch vier uur. Het weer is mooi, een geweldig veld, helemaal happy," aldus Van Eerd.

17880654 450002572000295 1733319275828259110 o

"De snelheidsverschillen zijn enorm, maar iedereen houdt er wel rekening mee, dus ik kwam vrij makkelijk om de andere auto's heen. Soms moet je even je tijd pakken, maar daar heeft de concurrentie net zoveel last van," vervolgde de Jumbo-topman. "We vechten nog wel een beetje met de afstelling van de auto. Het is voor ons natuurlijk allemaal nieuw. We moeten blijven proberen, ons doel is om vier uur te rijden, de race uit te rijden, geen fouten te maken. Die afstelling iets voor een later tijdstip, hier moeten we het nu mee doen."

Voor United Autosports was het op Silverstone dubbel feest. Naast de overwinning in de LMP2 klasse, wist het team ook de LMP3 wedstrijd te winnen. John Falb en Sean Rayhall hadden op de streep 41 seconden voorsprong op de 360 Racing Ligier en een ronde op de Ultimate Ligier. De tweede United Autosports Ligier eindigde als vierde.

In de LMGTE klasse was het de TF Sport Aston Martin Vantage V8 van Yoluc, Hankey en Thiim die er met de overwinning vandoor ging. Het drietal legde in vier uur tijd 116 ronden af, een meer dan de Proton Competition Porsche van Ried, Camathias en Cairoli en de Beechdean AMR Aston Martin van Howard, Gunn en Turner.

Uitslag ELMS Silverstone

Reacties

    • 2
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 16 april 2017 05:13

    Ik denk persoonlijk dat de Jumbo topman het iets te hoog in de bol heeft gekregen. De auto is simpelweg de traagste in de klasse. Kan me ook niet voorstellen dat het een kwestie is van een beetje afstellen van de auto. Het zou van Eerd sieren om Jan Lammers wat meer credits te geven in dit persbericht.

    • 7
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 16 april 2017 07:41

    Ervaring opdoen en de race uitrijden was er van te voren gezegd. Geen schade rijden en raceervaring opdoen . Laten we Frits nu gewoon een compliment geven voor het opzetten van een kompleet LMP2 team i.p.v. Te zeggen dat hij 2 Sec langzamer is dan de rest . Dat ze geen kampioen gaan worden s natuurlijk wel duidelijk , met Frits zonder heel heel raceervaring in z'n auto en Jan die ondertussen 60 jaar oud is en Rubens die wel een bekende naam is maar ook geen raceervaring heeft in deze auto. Gewoon lekker proberen in de middenmoot te komen .

    • 4
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 16 april 2017 10:37

    Tuurlijk is het super gaaf maar de hele bravoure die er omheen hangt gaat mij een beetje te ver.

    • 4
    • 2
     
    Marcel ten Caat 16 april 2017 10:47

    "Het zou van Eerd sieren om Jan Lammers wat meer credits te geven in dit persbericht" Welk persbericht? René de Boer heeft met Van Eerd gesproken. Ja, er klopte heel veel niet dit weekeinde. Buiten beeld is er ook wel het nodige aan op- en aanmerkingen gemaakt binnen het team. Maar zoals Frits zelf zegt, het was zijn eerste keer in een race en wellicht had hij andere verwachtingen.

    • 2
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 16 april 2017 23:58

    Dit persbericht misschien

    • 1
    • 1
     
    Marcel ten Caat 17 april 2017 22:54

    De tekst in dit artikel komt niet uit een persbericht.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet