Sportscars

Sportscars: DragonSpeed pakt ELMS pole op Silverstone, Lammers tiende

21 2 2

DragonSpeed heeft de eerste pole position van het European Le Mans Series seizoen weten te veroveren. Op Silverstone was de Oreca 07 Gibson met Ben Hanley achter het stuur de snelste in de kwalificatie. De Britse rijder was met een tijd van 1m44.040s bijna drie tienden van een seconden sneller dan de Portugees Filipe Albuquerque. De Racing Team Nederland Dallara P217 Gibson van Jan Lammers en Frits van Eerd eindigde de kwalificatie als tiende.


Tekst: Marcel ten Caat (Twitter: @marceltencaat)

Foto's: Jakob Ebrey Photography

Zes ronden had Ben Hanley nodig om United Autosports-rijder Filipe Albuquerque naar de tweede plaats op de startgrid te verwijzen. Nadat achtereenvolgens Ryo Hirakawa, Nathanaël Berthon en Andrea Pizzitola de snelste tijd hadden gereden, was het in zijn vijfde ronde Ben Hanley die een 1m45.063s wist te noteren. Nog geen 15 seconden later wist Filipe Albuquerque die tijd echter aan te scherpen naar een 1m44.314s. Ben Hanley perste er vervolgens nog een snellere ronde uit en eindigde met een 1m44.040s.

Graff en G-Drive Racing bezetten morgen de tweede startrij met hun Oreca 07 Gibsons, terwijl Algarve Pro Racing en Tockwith Motorsports de wedstrijd vanaf rij drie zullen beginnen. De auto's op de plaatsen drie tot en met vijf kwamen een seconde tekort ten opzichte van de pole tijd van Hanley.

29--05

Voor Racing Team Nederland nam Jan Lammers de kwalificatie voor zijn rekening. Hij eindigde uiteindelijk als tiende, met een snelste tijd van 1m49.706s. In de vrije training eerder op de dag wist Jan Lammers een 1m48.733s te rijden, terwijl Frits van Eerd in de tweede vrije training een 1m53.962s als snelste rondetijd liet noteren.



In de LMP3 klasse ging de pole naarde Ligier JS P3 Nissan van AT Racing, voor de twee United Autosports Ligiers. De top vier in de LMP3 zat binnen een seconde, de beste Norma M30 reed de zesde tijd.



TF Sport bezorgde Aston Martin de eerste pole van het seizoen in de LMGTE klasse. Nicki Thiim's snelste rondetijd van 1m58.269s was bijna twee tienden van een seconde sneller dan de tijd van Beechdean AMR rijder Ross Gunn. Achter de twee Aston Martin Vantage V8s pakte de Spirit of Race Ferrari de derde plaats.

Reacties

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 14 april 2017 18:13

    Het verschil tussen Frits en Jan is groot en waarschijnlijk blijft het ook groot.

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 14 april 2017 18:14

    Oef, de Dallara is ruim 5 tellen te langzaam... :-/

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 14 april 2017 18:20

    Zeker Oef. Rijden 12 lmp 2 wagens mee en Lammers is echt niet snel genoeg. Om over Frits nog maar te zwijgen.

    • 1
    • 0
     
    Racing-Fan 14 april 2017 21:38

    Groot gat tussen de top en Lammers en tussen Lammers en Van Eerd. Misschien hadden ze beter ook in ELMS een snelle rijder erbij kunnen nemen.

    • 3
    • 2
     
    ace1 14 april 2017 23:04

    Monza test de verschillen in rondetijden en snelheid tussen teams die een Dallara rijden. CETILAR VILLORBA CORSE R. Lacorte / G. Sernagiotto / A. Belicchi Dallara P217 - Gibson LMP2 D 1:38.375 212.0 km HIGH CLASS RACING D. Andersen / A. Fjordbach Dallara P217 - Gibson LMP2 D 1:38.527 211.7 km RACING TEAM NEDERLAND J. Lammers / F. Van Eerd Dallara P217 - Gibson LMP2 D 1:40.425 207.7 km

    • 2
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 15 april 2017 01:07

    Frits van Eerd heeft dit project mogelijk gemaakt, maar zijn rondetijden t.o.v. Jan zijn dramatisch slecht. Hij is een zeer enthousiaste hobbycoureur met beperkt talent die op dit niveau niet thuis hoort. Jan kwalificeert de Dallara in de onderste regionen, het gat met de top is fors. Een weinig bemoedigende start voor Racing Team Nederland.

    • 2
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 15 april 2017 10:08

    Bedankt ace 1 maar we zijn nu op Silverstone vriend.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 15 april 2017 12:07

    Dit is een compleet nieuw team met allemaal nieuwe monteurs en ook Jan en Frits hebben nog maar heel weinig raceervaring met deze auto . Ik vindt dit heel gaaf dat Frits dit doet , hij had zijn geld ook in b.v een jacht kunnen steken dan had heel dit team niet eens bestaan . Maar laten we de lat asjeblieft niet te hoog legen en ze lekker de race laten uitrijden en daardoor raceervaring laten opdoen .

    • 0
    • 0
     
    sven2199 15 april 2017 12:32

    Een opmerking het team bestaat al langer alleen dan onder de naam Dayvtec als ik het goed is. Ik had eerlijk gezegd wat meer verwacht van Jan Lammers en ze hadden desnoods ook Giedo kunnen vragen als back-up of als coach, hij heeft toch al een jaar ervaring in sportcars..

    • 0
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 15 april 2017 13:00

    Dat Jan en Frits weinig ervaring hebben met de Dallara geldt ook voor de andere twee Dallara-teams, ook die zijn nieuw in de LMP2. Had gedacht dat ze wel ergens in de middenmoot zouden kunnen opereren. Technisch zijn de LMP2 auto's aan elkaar gewaagd, iedereen rijdt met de 4.2L Gibson V8. Het lijkt me interessant te weten hoe snel Max met de Dallara zou zijn .....

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 15 april 2017 15:24

    Het zal geen herhaling worden van Bleekemolen Verstappen en van Merksteijn. Powered by equipe Verschuur.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 15 april 2017 15:26

    Giedo zou een hele logische keuze zijn mee eens.

    • 1
    • 0
     
    Racing-Fan 15 april 2017 18:35

    Van Merksteijn had samen met Team Essex de beste wagen en bovendien was het veld toen een stuk kleiner dus die periode kun je sowieso niet vergelijken met nu.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet