GT4 European Series

GT: Audi presenteert nieuwe R8 LMS GT4 in New York

IMG 4374
Het testprogramma loopt al, eind mei rijdt de Audi R8 LMS GT4 in de 24-uursrace op de Nürburgring

Nadat de Duitse merken BMW, Porsche en Mercedes eerder al een GT4-auto aankondigden of deze zelfs al op de markt hebben, kon Audi in dit speelveld natuurlijk niet achterblijven. Aan de vooravond van de New York Auto Show presenteerde Audi Sport, de performance-divisie van het merk, de nieuwe Audi R8 LMS GT4. "Deze auto vult perfect het gat op tussen onze beide bestaande klantensportauto's, de RS 3 LMS voor de TCR-klasse en de R8 LMS GT3", zegt Chris Reinke, hoofd klantensport van Audi. Testritten met de nieuwe auto vinden momenteel plaats op het circuit van Vallelunga in Italië. Het is de bedoeling dat het Duitse team Phoenix Racing eind mei twee nieuwe R8 LMS GT4's inzet tijdens de 24 Uur van de Nürburgring als onderdeel van het ontwikkelingsprogramma. De uitlevering van auto's aan klantenteams moet dan eind dit jaar beginnen, zodat teams die dat willen in januari kunnen deelnemen aan de Hankook 24H DUBAI, de seizoensstart van de 24H SERIES powered by Hankook 2018. Audi verkoopt de nieuwe GT4-auto voor een bedrag van 198.000 Euro.

Tekst: René de Boer (vanuit New York, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions

Dat Audi werkte aan de ontwikkeing van een GT4-auto was al een tijdlang bekend. "We stellen vast dat de GT3-markt zich wereldwijd steeds meer in de richting van Pro-Am beweegt, en daarin voelt niet iedere 'gentleman driver', voor wie de klasse oorspronkelijk bedoeld was, zich meer thuis", verklaart Reinke bij de presentatie in New York tegenover AUTOSPORT.NL. "GT4 past perfect in dat gat, en voor ons was het een logische stap om tussen onze TCR-auto als instapmodel en de R8 GT3 als topmodel in de klantensport ook een GT4 aan te bieden."

IMG 4378
Chris Reinke, hoofd Audi Sport customer racing

Grotere wereldwijde acceptatie voor R8
In eerste instantie werd daarbij gekeken naar de TT, de auto die Audi vorig jaar ook inbract tijdens de 'Balance of Performance'-test in Paul Ricard, maar uiteindelijk werd gekozen voor de R8. "De reden voor die keuze is dat we onze auto's als 'customer racing' wereldwijd willen aanbieden, en daarvoor is de R8 de betere optie, de acceptatie voor dat model is gewoon groter", aldus Reinke. De raceversie is gebaseerd op de productieuitvoering van de Audi R8 Coupé en wordt samen met de productieversie gebouwd in de Audi-fabriek Böllinger Höfen in Heilbronn. De raceuitvoering en de productieversie zijn voor meer dan 60 procent identiek.

Het testprogramma loopt nu op volle toeren, waarbij de deelname met twee auto's aan de 24-uursrace op de Nürburgring een belangrijke rol vervult. Of er daarna nog andere wedstrijden op het programma staan, bijvoorbeeld de nieuwe 24-uursrace van CREVENTIC op het Circuit Of The Americas in Austin, Texas in november, kan Reinke nog niet zeggen. "We doen eerst maar eens de Nürburgring en kijken dan wat er verder nog zinvol is."

IMG 4342
De auto nog onder doek voorafgaand aan de presentatie

Dat Audi ook 'gentlemen drivers' in het testprogramma van de R8 LMS GT4 betrekt, is een voor de hand liggende stap. "Dat is immers de voornaamste doelgroep voor een auto als deze. Welke rijders we op de Nürburgring in de race gaan inzetten, staat nog niet volledig vast, maar daarover nemen we binnenkort een besluit." Van concrete bestellingen is nog geen sprake, maar diverse teams hebben al wel hun interesse in de nieuwe Audi R8 LMS GT4 kenbaar gemaakt. Reinke: "De GT4-klasse ontwikkelt zich internationaal heel goed, er zijn tal van mogelijkheden om de auto in te zetten."

IMG 4382
Aanwezig tijdens de presentatie: Allan McNish (r.) en David Pettit, vice-president marketing van IMSA

Ook in de VS neemt het aantal racemogelijkheden voor de GT4-klasse gestaag toe. Het wekt dan ook weinig verwondering dat David Pettit, vice-president marketing van IMSA, tot de gasten tijdens de presentatie in New York behoorde. In IMSA-verband kan er in de Continental Tire SportsCar Challenge met GT4's geracet worden. Ook de Pirelli World Challenge laat GT4-auto's toe. In Europa zijn er de GT4 European Series met een Northern Cup en een Southern Cup, alsmede mogelijkheden in ondermeer het Brits en Frans GT-kampioenschap, de VLN en de CREVENTIC SERIES powered by Hankook.

IMG 4331
Voor de deur van de presentatielocatie was de R8 Spyder een echte eye-catcher

IMG 4359
Stephan Winkelmann, directeur Audi Sport GmbH, lichtte de behaalde successen met de R8 toe

Reacties

    • 2
    • 0
     
    Dirk 12 april 2017 09:57

    Hmm, waarom niet van de Audi TT een GT4 maken? In plaats van de Audi R8 downgraden.

    • 0
    • 0
     
    Tijn67 12 april 2017 10:58

    Is er eigenlijk een maximale prijs voor een GT4? Ik dacht 200K?

    • 1
    • 1
     
    ace1 12 april 2017 11:43

    @Dirk een paar voorbeelden van andere merken die dezelfde modelen in de GT3 en de GT4 hebben. ASTON MARTIN VANTAGE V12 GT3 - Aston Martin Vantage GT4. PORSCHE 911 (997) GT3-R - Porsche 911 (997) GT4.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 april 2017 14:49

    Plus het feit dat Audi de TT niet als tegenhanger van de Mercedes-AMG GT ziet, maar de R8 wel.

    • 1
    • 0
     
    ace1 13 april 2017 09:46

    @Dirk de reden waarom Audi voor de R8 kiest als GT4 en niet de TT. De kleine broer van de GT3 deelt onder meer 60% van de onderdelen met de productiewagen (50% bij de GT3); dat is niet vreemd gezien de regelgeving weinig ruimte laat voor aanpassingen. http://www.autosport.be/news/de-audi-r8-gt4-van-naderbij-bekeken-fotos.html

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet