Sportscars

Sportscars: Drie op rij voor WTR-Cadillac, tweede plaats 'Maximaal' voor Jeroen Bleekemolen

170409 IMSA Race Taylor
Na Daytona en Sebring won de WRT-Cadilliac nu ook op Long Beach

Er lijkt in het IMSA WeatherTech SportsCar Championship vooralsnog geen maat te staan op de Konica Minolta-WTR-Cadillac DPi, want na de overwinningen in Daytona en Sebring, de twee langste races van het seizoen, wonnen Jordan en Ricky Taylor op het stratencircuit van Long Beach nu ook de kortste IMSA-wedstrijd van het jaar. Voor het eerst in de nog korte historie van het kampioenschap won één auto daarmee de eerste drie races. In de GTLM-klasse was er na de winst op Sebring opnieuw succes voor Corvette. Tommy Milner en Oliver Gavin namen na een chaotische slotfase met de overwinning revanche voor hun voortijdige uitval op Sebring. In de GTD-klasse ging de zege naar de WeatherTech-Mercedes-AMG GT3 van Cooper MacNeil en Gunnar Jeanette. In de Riley-Mercedes eindigden Jeroen Bleekemolen en Ben Keating als tweede. Jeroen Mul en Corey Lewis werden met de Change Racing-Lamborghini als achtste in GTD geklasseerd.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA

In de prototye-klasse was het ditmaal Jordan Taylor, die de laatste stint in de WTR-Cadillac voor zijn rekening nam, nadat Ricky Taylor zowel in Daytona als op Sebring het karwei had afgemaakt. Met nog vijf minuten te gaan profiteerde Jordan Taylor op slimme wijze van het verkeer door tussen de GT-auto's door langs Ryan Dalziel in de ESM-Tequila Patrón-Nissan DPi te manoeuvreren en zo de leiding in de wedstrijd over te nemen. Uiteindelijk wonnen de broers met een voorsprong van ruim zes seconden. Voor de Taylors was het hun derde opeenvolgende overwinning op het stratencircuit van Long Beach. Het Tequila Patrón-ESM-duo Ryan Dalziel en Scott Sharp eindigde als tweede en behaalde daarmee de eerste podiumplaats van het seizoen. Voor het eerst dit jaar eindigden er ook drie verschillende merken op het podium, dankzij de derde plaats voor Tristan Nuñez en Jonathan Bomarito in de Mazda-DPi. De twee evenaarden daarmee het beste IMSA-resultaat voor Mazda. Het Action Express-team, zowel in Daytona als in Sebring op het podium, had ditmaal geen geluk: de Whelen-auto van Eric Cameron en Dane Curran strandde al na 21 ronden, de Mustang Sampling-Cadillac DPi van João Barbosa en Christian Fittipaldi eindigde met twee ronden achterstand.

170409 IMSA Race Corvette
GTLM-winst voor de nummer 4-Corvette

In GTLM bracht een incident met meerdere auto's in de laatste ronde de beslissing. Antonio Garcia reed in de nummer 3-Corvette aan de leiding, voor Tommy Milner in de nummer 4-Corvette en Richard Westbrook in de nummer 67-Ford. Toen in de hairpin meerdere auto's de baan blokkeerden, koos Garcia voor de buitenkant, maar kwam daar klem te zitten. Milner dook naar de binnenkant, vond daar de ruimte en kon zo de leiding overnemen en de overwinning naar huis rijden. Westbrook en Ryan Briscoe eindigden als tweede, Porsche-rijders Laurens Vanthoor en Kévin Estre zorgden met hun derde plaats voor het tweede podiumsucces van de nieuwe 911 RSR. Die bleek in Long Beach sterk: Vanthoor reed de eerste drie kwartier aan de leiding, tot aan de pitstop. Toen kon Martin Tomczyk in de nummer 24-BMW de kop overnemen, maar met nog een kwartier te gaan kreeg de BMW te maken met een technisch probleem, waardoor de auto ver in de achterhoede eindigden. Een aanrijding in de openingsronde maakte al een voortijdig einde aan de race voor de Risi-Ferrari van Toni Vilander en Giancarlo Fisichella en de nummer 66-Ford van Joey Hand en Dirk Müller.

170409 IMSA race WeatherTech
Winst voor de WeatherTech-Mercedes in GTD

In de GTD-klasse koos het WeatherTech-team voor nieuwe banden en daarmee de terugplaatsing naar de achterste startrij, maar veel had men met de 13e kwalificatietijd toch al niet te verliezen. De strategie pakte perfect uit, inclusief een vroege pitstop na 18 minuten tijdens een vroege 'full course caution'. Daarbij gaf Cooper MacNeil het stuurwiel over aan Gunnar Jeanette, die de opmars van de auto voortzette. Dat leidde tot de eerste overwinning van het jaar voor het team en de tweede zege op rij voor de Mercedes-AMG GT3, die dit seizoen voor het eerst in de IMSA-serie rijdt. Jeroen Bleekemolen kwam in de Riley-Mercedes als tweede over de eindstreep en completeerde daarmee het succes voor Mercedes-AMG. Tevens vergrootten Bleekemolen en Ben Keating hun voorsprong als leiders in de tussenstand. De derde plaats ging naar de Scuderia Corsa-Ferrari met GTD-titelverdedigers Christina Nielsen en Alessandro Balzan, die nu 21 punten achterstand op Bleekemolen/Keating hebben.

170409 IMSA race Bleekemolen
Jeroen Bleekemolen en Ben Keating presteerden maximaal met hun tweede plaats

"Een toprace vandaag", vond Jeroen Bleekemolen na afloop. "Natuurlijk was het wel een beetje casino met alle 'yellows', zoals voorspeld. Het zag er voor ons na een halfuur uit alsof het helemaal fout zat: we lagen een rondje achter omdat we waren gestopt toen het precies groen werd in dat rondje, maar uiteindelijk kwamen er nog meer 'yellows' en zo kwamen we weer helemaal terug in de race. Een super-race gehad, de auto was lekker, echt maximaal. De winnaars rijden met twee zilveren rijders, waardoor ze niet te maken hebben met minimale rijtijden. Zo kon Gunnar Jeanette al tijdens de eerste 'yellow' in de auto. Dat kon bij ons niet, omdat Ben (Keating) eerst 30 minuten moest rijden. De winnaars hebben dus een pitstop minder gemaakt dan de rest, daar kun je niet tegenop rijden, maar wij hebben echt het maximale eruit gehaald. Ik ben superblij met dit resultaat, ook voor het kampioenschap, en de 1-2 voor het team is natuurlijk super. Hopelijk kunnen we dit zo volhouden!"

170409 IMSA race Mul
Jeroen Mul en Corey Lewis eindigden als achtste in de GTD-klasse

Het Chase-Lamborghini-team van Corey Lewis en Jeroen Mul kon, na de keurige vierde startplaats, de verwachtingen niet geheel waarmaken "Corey kon zijn stint goed doorrijden", meldde Jeroen Mul na afloop. "Er waren veel 'yellows', waardoor we besloten om alleen maar te stoppen voor brandstof en geen banden te wisselen. Dat leek goed te werken, want na de stop kwam ik als tweede terug op de baan, terwijl we als vierde binnenkwamen. Ik kon goed de aansluiting vinden, maar na de 'yellow' zat ik achter een Audi die een grote achterstand had. Toen maakte ik een foutje bij het aanremmen van bocht zes, waardoor Jeroen Bleekemolen mij aan de binnenkant voorbij kon steken en de tweede plaats kon overnemen. Mijn plan was om Jeroen te volgen en de derde plaats te pakken, maar daarna begonnen mijn achterbanden veel slechter te worden. Ik had een spannend duel met Balzan in de Ferrari, die uiteindelijk de derde plaats pakte. Daarna raakte Jörg Bergmeister in de Park Place-Porsche mij op een plek waar je eigenlijk niet achter een prototype kon inhalen, wat hij probeerde. Daardoor spinde ik. Gelukkig kon ik de race wel vervolgen, maar we haalden niet het resultaat waarop we hadden gehoopt. In ieder geval weten we dat we snel genoeg zijn, maar het moet nu nog een keer allemaal bij elkaar komen."

170408 uitslag race IMSA Long Beach

170409 IMSA race podium
Opnieuw winst voor de Taylor-broers met de WTR-Cadillac

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet