WTCC

WTCC: Monteiro op pole voor 'Main Race' Marrakesj, Catsburg mist net Q3, Coronel mist nipt pole voor eerste race

170408 WTCC quali Monteiro
Tiago Monteiro bleef als enige onder de 1:22 minuten

Tiago Monteiro start morgen vanaf de pole-position voor de 'Main Race' van het FIA WTCC op het stratencircuit van Marrakesj. In de derde en beslissende kwalificatieheat slaagde de Portugese Honda-rijder er als enige van de vijf rijders in om een tijd van minder dan 1:22 minuten op de klokken te zetten. Met 1:21,792 minuten bleef hij de Argentijnse Volvo-rijder Nestor Girolami 0,239 seconden voor. Op de tweede startrij staan Norbert Michelisz in de tweede fabrieks-Honda en Rob Huff in de Allinkl.com-Citroën. Nicky Catsburg zorgde in de tweede kwalificatie eenmaal voor een rode vlag, maar kwam niettemin tot de zesde tijd. Tom Coronel , die eerder vandaag ook al kennismaakte met de muren van Marrakesj, kwalificeerde zich als twaalfde.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: FIA WTCC

Voor Huff startte het evenement met problemen, want de veiligheidsgordels in zijn Citroën bleken niet te voldoen aan de 2017-specificatie van de FIA, waarop de technische commissarissen hun veto uitspraken en hij niet kon deelnemen aan de eerste vrije training. Iemand van de Britse importeur van Sabelt vloog naar Marokko en kwam net op tijd aan, zodat de gordels nog voor de tweede sessie konden worden ingebouwd en de auto alsnog door de keuring kwam. De Honda's bepaalden in beide vrije trainingen het tempo, met de snelste tijd voor Monteiro in de eerste en voor Michelisz in de tweede sessie. Catsburg deed het ook goed met een keer de vijfde en eenmaal de zevende tijd, terwijl Coronel, in de eerste vrije training achtste, in de tweede sessie met de rechter achterkant van zijn ROAL-Chevrolet de muur raakte en genoegen moest nemen met de 14e plaats.

170408 WTCC quali Huff
Rob Huff kwam pas tijdens de tweede vrije training in actie

In de eerste kwalificatieheat werden Daniel Nagy en debutant Aurelién Panis in de beide Zengö-Honda's en John Filippi in de SLR-Citroën uitgeschakeld, waarbij het voor Nagy slechts een haar scheelde of niet hij, maar Coronel de 'cut' zou missen. Onze landgenoot echter wist op het allerlaatste moment nog zijn tijd te verbeteren en mocht zodoende ten koste van de Hongaar door naar Q2. Die tweede heat werd al snel met de rode vlag onderbroken en ditmaal was het Catsburg die schade opliep: hij reed in bocht elf in het decor. Weliswaar was de schade slechts minimaal, maar de geblokkeerde baan – een bekend euvel in Marrakesj – noopte wedstrijdleider Mirek Bartos toch om de sessie te onderbreken. Even later kon Catsburg evenals de andere rijders de strijd weer aangaan en viel als zesde maar net buiten de boot voor Q3. Tom Coronel stond lange tijd op de tiende plaats en leek daarmee op weg naar pole voor de eerste race, maar uiteindelijk zakte Coronel naar de twaalfde plaats, toen debutant Yann Ehrlacher in de RC-Lada de tiende plaats en dus de pole voor de openingswedstrijd voor zich opeiste.

170408 WTCC Quali Coronel
Net geen pole-position voor de 'Opening Race' voor Tom Coronel

In Q3 mochten de beide Citroën-rijders Huff en Bennani het eerst aan de bak, maar met tijden van respectievelijk 1:22,309 en 1:22,412 minuten kwamen ze niet voor de pole-position in aanmerking. Dat was anders bij Volvo-rijder Nestor Girolami, die met zijn tijd van 1:22,031 minuten een tijdlang bovenaan stond, want ook Norbert Michelisz in de Honda beet daarop zijn tanden stuk. Tiago Monteiro klaarde de klus wel en kwam zoals gemeld dus als enige onder de 1:22 uit, waarmee hij de zevende WTCC-pole voor Honda veiligstelde. De eerste race over 18 ronden start morgen om 16.35 uur lokale tijd (17.35 uur in Nederland), de tweede race van 21 ronden volgt vanaf 17.45 uur lokale tijd (18.45 uur in Nederland).

170408 WTCC quali Catsburg
Nicky Catsburg spectaculair over de kerbstones bij zijn eerste officiële optreden als Volvo-fabrieksrijder

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet