Formule 1

Formule 1: Hamilton weer voor Vettel, Verstappen door motorproblemen 19e

Mercedes pits

Lewis Hamilton heeft net als in Australië de poleposition gegrepen door Sebastian Vettel net voor te blijven. Het verschil tussen de twee topteams was weer minimaal: Hamilton had 0.186 voorsprong, Vettel hield Bottas van de voorste startrij met maar één duizendste. Max Verstappen was minder fortuinlijk: door problemen met de software van zijn motor in Q1 kwam hij niet op snelheid. Hij start morgen vanaf de laatste startrij en mag een demonstratie geven of inhalen mogelijk is met deze auto's.

Tekst: Daan Jeuken

Normaal schema, met dank aan de politie
Na de verregende vrijdag en de slechte voorspellingen voor morgen, rees de vraag of het tijdschema van dit weekend aangepast moet worden. Vrijdag kon de helikopter niet landen in Shanghai en omdat de route over de weg naar het ziekenhuis langer dan twintig minuten duurde, kon er niet gereden worden. Voor morgen wordt hetzelfde probleem gevreesd, maar er is een politie-escorte geregeld, die er in geval van nood toch voor kan zorgen dat de twintig minuten haalbaar zijn over dweg. Daarom kan de race morgen gewoon doorgaan en wordt het schema gehandhaafd.

Motorproblemen Verstappen
De kwalificatie vangt aan onder een fijn zonnetje. Met maar één training onder de riem, zijn de teams echter alles behalve optimaal geprepareerd. Dat pakt vooral zuur uit voor Max Verstappen, want die heeft problemen met zijn motorsoftware. Zijn eerste stint breekt hij af, tot overmaat van ramp moet hij nog langs de weegbrug, waarna er nog maar één stint, met twee snelle rondjes, overblijft. In het eerste rondje blijken de problemen niet verholpen; de Nederlander komt niet verder dan p17.

De tweede poging van Verstappen is iets beter en lijkt hem misschien net tot Q2 te brengen, maar Antonio Giovinazzi gooit roet in het eten. Hij crasht in de laatste bocht, iets wat Romain Grosjean eerder in de sessie ook al deed, en strandt midden op de baan. Dat gooit roet in het eten van alle mannen onder de streep; de sessie is afgelopen. Het betekent dat Vandoorne op p16 start, Grosjean en Palmer delen de negende startrij, Verstappen en Ocon – de oude rivalen – starten samen achteraan.

Vier afvallers
Antonio Giovinazzi crashte weliswaar aan het eind van Q1, maar hij was wel door naar Q2. De invaller voor Wehrlein heeft al ervaring op deze baan, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Ocon, dus dat helpt. In Q2 kan de wederom verdienstelijk rijdende Italiaan uiteraard niet meer meedoen door zijn crash, waardoor er dus nog vier uitvalplaatsen te verdelen zijn.

Alonso, Hülkenberg, Magnussen en Ericsson starten de laatste stint in de gevarenzone, waarbij Ericsson op grote achterstand staat. De Toro Rosso's en Perez staan aan de veilige kant van die gevarenzone. Hülkenberg komt als eerste, klimt naar p6 en duwt Perez onder de lijn. Ericsson komt niet in de buurt van de tijd van de anderen en blijft op p14. Magnussen verbetert zich, maar niet genoeg om Q3 te bereiken. Perez was buiten de toptien gezakt, maar corrigeert dat in zijn laatste poging en hij duwt Sainz onder de streep. Die weet dit niet te herstellen; Sainz start morgen als elfde, teamgenoot Kvyat is wel door. Alonso, die op het rechte stuk minstens 10 km/h te kort komt, start als dertiende.

Ferrari en Mercedes aan elkaar gewaagd
De polestrijd lijkt weer een spannende te worden, want Ferrari en Mercedes zijn aan elkaar gewaagd. In Q2 hadden Vettel, Hamilton en Räikkönen allen een snelste sector, terwijl Bottas gewoon derde van de vier was. Ricciardo moet meer naar achteren kijken dan naar voren, het gat naar voren is een seconde, de voorsprong op Williams slechts een paar tienden.

Alle vier de kemphanen gaan voor twee stints. Hamilton komt als eerste, zijn ronde is zeker niet perfect en hij komt tot 1:31.902. Bottas is drie tienden langzamer, Räikkönen is beduidend langzamer dan beide Mercedessen, Vettel is twee tienden langzamer dan Hamilton en klokt de tweede tijd. Vooral Räikkönens tijd is opmerkelijk, want hij klaagt over weinig grip, terwijl hij in Q2 nog de snelste was.

Ricciardo is zoals verwacht vijfde, Hülkenberg verrast met p6. Dat is zo goed voor Renault dat hij het bij die ene poging houdt. Massa en Kvyat erachter proberen het nog een keer, Perez en Stroll doen maar één stint.

Zelfde volgorde
Bij de laatste stint is de volgorde van komst hetzelfde: Hamilton voorop, gevolgd door Bottas, Räikkönen en Vettel. De Brit liet in zijn eerste stint duidelijk tijd liggen en zijn eerste twee sectoren zijn inderdaad iets sneller. De laatste paar bochten gaan ook goed en Hamilton verbetert zijn voorlopige poletijd met dik twee tienden.

Bottas verbetert ook en duwt Vettel naar p3. Räikkönen dan, die blijft vierde. Vettel heeft het laatste woord en hij demonstreert hoe minimaal de verschillen zijn: hij komt niet aan Hamiltons tijd, maar pakt p2 van Bottas met één duizendste verschil.

Ricciardo blijft vijfde, Massa weet voor Hülkenberg te komen. Perez start naast de Renault op de vierde startrij, Kvyat en Stroll staan daarachter.

Uitslag kwalificatie China
1. Lewis Hamilton, 1:31.678
2. Sebastian Vettel, op 0.186
3. Valtteri Bottas, op 0.187
4. Kimi Räikkönen, op 0.462
5. Daniel Ricciardo, op 1.355
6. Felipe Massa, op 1.829
7. Nico Hülkenberg, op 1.902
8. Sergio Perez, op 2.028
9. Daniil Kvyat, op 2.041
10. Lance Stroll, op 2.542

11. Carlos Sainz, 1:34.150
12. Kevin Magnussen, 1:34.164
13. Fernando Alonso, 1:34.372
14. Marcus Ericsson, 1:35.046
15. Antonio Giovinazzi

16. Stoffel Vandoorne, 1:35.023
17. Romain Grosjean, 1:35.223
18. Jolyon Palmer, 1:35.279
19. Max Verstappen, 1:35.433
20. Esteban Ocon, 1:35.496

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet