Formula E

Formule E: Fenomenale prestatie Lucas di Grassi in ePrix Mexico

Fenomenaal. Op een andere wijze kunnen wij de prestatie van Abt Schaeffler-coureur Lucas di Grassi in de ePrix Mexico niet verwoorden. Door een matige kwalificatie en een touché met Stephane Sarrazin in de openingsfase leek de Braziliaan eigenlijk kansloos voor de overwinning. Maar een uitgekiende strategie van zijn crew en twee safetycars speelden hem in de kaart. Terugkomend van bijna een ronde achterstand schreef de Braziliaan in Mexico City Formule E geschiedenis.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Formule E

Di Grassi

Fenomenale prestatie van Lucas di Grassi in Mexico. Een diehard racer.

Fenomenale prestatie Lucas di Grassi in ePrix Mexico
Uiteindelijk kwam het toch nog goed voor Abt Team Schaeffler. Oorpronkelijk behaalde Daniel Abt zijn tweede Formule E pole maar werd vanwege "illegale bandendruk" naar de 18e plek terugverwezen, evenals de Belg Jerome D'Ambrosio. Daardoor verhuisden DS Virgin-coureur Jose Maria Lopez en Oliver Turvey naar de eerste startrij. Polesitter Turvey nam direct de leiding met Lopez in zijn kielzog. Di Grassi werd direct in de chicane het slachtoffer van een aanrijding en moest direct naar binnen om zijn achtervleugel te laten vervangen en sloot evenals Nicolas Prost weer bij de staart van het veld aan.

Bij de herstart in de vijfde ronde nam Turvey opnieuw de leiding. Vanuit zevende positie ging Sebastien Buemi vrij snel aan Felix Rosenqvist en Sam Bird voorbij. Door een probleem met de accu viel Turvey naar de staart van het veld terug. Ondanks herhaalde verzoeken van de NextEV crew slaagde Turvey er niet meer in om zijn auto te resetten en forceerde daarmee een tweede safetycarfase.

Zowel Di Grassi als D'Ambrosio werden direct door hun crews naar binnen gehaald om van auto te wisselen. Ondanks het feit dat beiden tot het einde van de wedstrijd energie moesten besparen, was dit de kans om weer aansluiting te vinden. Lopez kwam nog voor Jean Eric Vergne weer naar buiten. Na een langzame wissel viel Buemi zelfs naar de tiende plek terug. Een derde safetycarfase voor de gestrande Loic Duval speelde de leiders in de wedstrijd geheel in de kaart. Doordat D'Ambrosio een treintje van auto's achter zich vrij lang ophield kon Di Grassi profiteren. In principe beschikte Di Grassi nog maar over 60% energie en een overwinning leek een onmogelijke opgave......
Bij de herstart met nog 15 ronden te gaan raakten Lopez en Vergne elkaar in Turn 3. Vervolgens miste Lopez de chicane en haalde daarmee de woede van Vergne op zijn hals. Die eiste via de boordradio dat de Argentijn zijn positie moest teruggeven. Het verzoek werd niet gehonoreerd. Kort daarna wist Vergne Lopez na een spin alsnog te passeren. Lopez had overigens geluk dat hij niet door de spinnende auto van Buemi geraakt werd.

Dragon-coureur D'Ambrosio hield in de slotfase de boel aardig op waardoor Di Grassi afstand kon nemen. Met nog drie ronden te gaan ging de Belg uiteindelijk toch de fout in. Vergne eindigde uiteindelijk als tweede achter Ambrosio op twee seconden achterstand, gevolgd door de Sam Bird.De Mahindra-coureurs Heidfeld en Rosenqvist presteerden het om in de wedstrijd maar liefst tweemaal tegen elkaar aan te rijden. Door de laatste touché verloren beiden kostbare Top 10 klasseringen.

C8XP4fXWAAQM638
Lucas Di Grassi. Winnaar van de ePrix Mexico.

Lopez wist zich nog vanaf een tiende plek te herstellen en eindigde als zesde. Met een vierde en een achtste plek bezorgden Mitch Evans en Adam Carroll het Panasonic Jaguar Team in een uitverkocht huis de allereerste Formule E punten.

Door de overwinning van Di Grassi in Mexico City bedraagt het verschil in de puntenstand met Sebastien Buemi nog maar vijf punten. Daniel Abt zorgde eveneens voor een indrukwekkende inhaaljacht en eindigde als zevende. Robin Frijns reed even in de Top 10 maar eindigde er net buiten. Fenomenaal en pure klasse van wat Di Grassi in Mexico City heeft laten zien. Anders kunnen we het niet omschrijven.


Uitslag Mx

Reacties

    • 2
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 02 april 2017 11:31

    nou dat fenomenaal valt wel mee als je wint door tactiek en mazzel.

    • 0
    • 0
     
    Dirk 03 april 2017 08:33

    Jammer dat Andretti Formula E niet beter uit de verf komt, enig idee waar dat aan kan liggen Willem?

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet