Formule 2

Formule 2: Nyck de Vries uitstekend voor de dag in test Bahrein

MALC0462

Nyck de Vries heeft zich in Bahrein van zijn beste kant laten zien door in de laatste F2-test van het voorseizoen in drie van de zes sessies de snelste tijd te laten noteren. De McLaren-junior was snel in zowel kwalificatietrim als racesimulaties, wat goede vooruitzichten biedt voor de seizoensopening over twee weken, ook op het circuit van Sakhir. Voor MP Motorsport zat Jordan King ook voortdurend goed van voren. Nicholas Latifi (DAMS) zette gisterochtend de snelste tijd van de hele test neer.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: FIA F2 Championship

Met Raoul Hyman in de tweede Campos-auto (in plaats van Roberto Merhi) ging de test woensdag langzaam van start. Op een stoffige baan konden de 20 coureurs in de ochtendsessie nog weinig rondjes voltooien. Dat GP3-kampioen Charles Leclerc voor Prema de snelste tijd wist te klokken, zei daarom nog niet zoveel.

MALC0824

Luca Ghiotto (Russian Time) nam in de middag het voortouw, gevolgd door Jordan King van MP – die 's ochtends ook al tweede was – en Nyck de Vries, die daarmee meteen zijn intenties te kennen gaf. Aan het begin van de sessie gebeurde het onmogelijke: het regende in de woestijn. Daardoor ging kostbare tijd verloren. Aan het slot raakten Fuoco, Matsushita, Delétraz, Cecotto en Canamasas hun snelste tijden kwijt toen ze de rode vlag negeerden na een voortijdig halt van Ralph Boschung (Campos), die net naar de vierde tijd was gereden.

MALC9735

Ghiotto en zijn teamgenoot Artem Markelov bleven ook de volgende ochtend snel, toen de tijden omlaag doken tot in de 1.40. Alleen Nicholas Latifi (DAMS) was nog iets sneller, met wat de snelste tijd van alle drie dagen bleek te zijn. King zat er voor MP opnieuw goed bij met een vierde tijd.

MALC0081

Toen werd het tijd voor Nyck de Vries. De Rapax-coureur zou de resterende drie sessies naar zijn hand zetten, te beginnen met de tweede middagsessie, die door de meeste teams werd gewijd aan een raceafstand met pitstop.

MALC9115

Ook op de laatste dag liet De Vries zien dat in hem een serieuze outsider voor F2-overwinningen is opgestaan. In de ochtendsessie, vaak dé sessie voor kwalificatiesimulaties, was de Fries opnieuw de snelste, gevolgd door Oliver Rowland (DAMS), die tot dan toe behoorlijk onder de radar was gebleven. Dat de Brit zijn tijd op de 'primes' in plaats van de 'options' zette – die run verprutste hij – liet overigens zien dat hij wel degelijk tot de titelfavorieten behoort.

MALC0333

In de laatste sessie voerde De Vries opnieuw de boventoon, waardoor hij ongetwijfeld met een brede grijns op het gezicht terugvliegt naar Nederland. Teamgenoot Johnny Cecotto verhoogde de feestvreugde bij Rapax door er een 1-2 voor het Italiaanse team van te maken.

F2, Sakhir, collectieve test, 29-31 maart 2017

1e sessie
1. Charles Leclerc - Prema - 1'41"454 - 15 ronden
2. Jordan King - MP - 1'41"634 - 10
3. Luca Ghiotto - Russian Time - 1'41"700 - 15
4. Norman Nato - Arden - 1'41"178 - 10
5. Nobuharu Matsushita - ART - 1'41"777 - 15
6. Oliver Rowland - DAMS - 1'42"005 - 7
7. Nicholas Latifi - DAMS - 1'42"104 - 5
8. Alexander Albon - ART - 1'42"110 - 17
9. Nyck de Vries - Rapax - 1'42"121 - 7
10. Antonio Fuoco - Prema - 1'42"167 - 15
11. Artem Markelov - Russian Time - 1'42"201 - 13
12. Louis Delétraz - Racing Engineering - 1'42"353 - 11
13. Johnny Cecotto - Rapax - 1'42"596 - 11
14. Sean Gelael - Arden - 1'42"632 - 9
15. Ralph Boschung - Campos - 1'42"890 - 15
16. Sergio Canamasas - Trident - 1'42"950 - 13
17. Nabil Jeffri - Trident - 1'42"964 - 15
18. Sergio Sette Câmara - MP - 1'43"126 - 20
19. Gustav Malja - Racing Engineering - 1'43"263 - 14
20. Raoul Hyman - Campos - 1'43"926 - 19

2e sessie
1. Luca Ghiotto - Russian Time - 1'42"003 - 18 ronden
2. Jordan King - MP - 1'42"246 - 25
3. Nyck de Vries - Rapax - 1'42"307 - 20
4. Ralph Boschung - Campos - 1'43"033 - 25
5. Johnny Cecotto - Rapax - 1'43"722 - 10
6. Artem Markelov - Russian Time - 1'43"786 - 18
7. Alexander Albon - ART - 1'43"835 - 22
8. Raoul Hyman - Campos - 1'44"050 - 22
9. Nobuharu Matsushita - ART - 1'44"581 - 15
10. Louis Delétraz - Racing Engineering - 1'44"728 - 27
11. Nabil Jeffri - Trident - 1'45"378 - 14
12. Norman Nato - Arden - 1'46"154 - 32
13. Nicholas Latifi - DAMS - 1'46"211 - 36
14. Oliver Rowland - DAMS - 1'46"358 - 22
15. Charles Leclerc - Prema - 1'46"499 - 19
16. Antonio Fuoco - Prema - 1'47"687 - 19
17. Sean Gelael - Arden - 1'48"224 - 22
18. Sergio Canamasas - Trident - 1'54"103 - 22
19. Gustav Malja - Racing Engineering - 1'54"155 - 17
20. Sergio Camara - MP - 1'55"799 – 7

3e sessie
1. Nicholas Latifi - DAMS - 1'40"541 - 23 ronden
2. Luca Ghiotto - Russian Time - 1'40"678 - 25
3. Artem Markelov - Russian Time - 1'40"702 - 31
4. Jordan King - MP - 1'40"884 - 26
5. Charles Leclerc - Prema - 1'40"885 - 33
6. Norman Nato - Arden - 1'40"909 - 38
7. Alexander Albon - ART - 1'40"927 - 20
8. Nobuharu Matsushita - ART - 1'41"057 - 20
9. Oliver Rowland - DAMS - 1'41"156 - 18
10. Sergio Sette Camara - MP - 1'41"351 - 28
11. Johnny Cecotto - Rapax - 1'41"371 - 16
12. Antonio Fuoco - Prema - 1'41"398 - 41
13. Louis Delétraz - Racing Engineering - 1'41"463 - 19
14. Nyck de Vries - Rapax - 1'41"568 - 24
15. Ralph Boschung - Campos - 1'41"984 - 34
16. Sergio Canamasas - Trident - 1'42"042 - 18
17. Sean Gelael - Arden - 1'42"249 - 26
18. Gustav Malja - Racing Engineering - 1'42"347 - 16
19. Raoul Hyman - Campos - 1'42"598 - 41
20. Nabil Jeffri - Trident - 1'42"973 - 20

4e sessie
1. Nyck de Vries - Rapax - 1'41"212 - 23 ronden
2. Gustav Malja - Racing Engineering - 1'41"546 - 24
3. Charles Leclerc - Prema - 1'41"689 - 39
4. Johnny Cecotto - Rapax - 1'41"833 - 18
5. Antonio Fuoco - Prema - 1'41"957 - 41
6. Sergio Canamasas - Trident - 1'42"197 - 40
7. Ralph Boschung - Campos - 1'43"171 - 36
8. Nabil Jeffri - Trident - 1'44"258 - 33
9. Nicholas Latifi - DAMS - 1'44"354 - 43
10. Louis Delétraz - Racing Engineering - 1'44"415 - 37
11. Oliver Rowland - DAMS - 1'44"437 - 46
12. Raoul Hyman - Campos - 1'45"008 - 31
13. Jordan King - MP - 1'45"191 - 31
14. Artem Markelov - Russian Time - 1'45"705 - 32
15. Nobuharu Matsushita - ART - 1'46"607 - 38
16. Sean Gelael - Arden - 1'47"020 - 42
17. Alexander Albon - ART - 1'47"050 - 36
18. Luca Ghiotto - Russian Time - 1'47"325 - 35
19. Norman Nato - Arden - 1'47"379 - 33

5e sessie
1. Nyck de Vries - Rapax - 1'40"583 - 27
2. Oliver Rowland - DAMS - 1'40"590 - 16
3. Nobuharu Matsushita - ART - 1'40"618 - 18
4. Nicholas Latifi - DAMS - 1'40"679 - 12
5. Antonio Fuoco - Prema - 1'40"780 - 22
6. Alexander Albon - ART - 1'40"844 - 17
7. Charles Leclerc - Prema - 1'40"916 - 33
8. Norman Nato - Arden - 1'41"180 - 37
9. Sean Gelael - Arden - 1'41"181 - 35
10. Artem Markelov - Russian Time - 1'41"197 - 23
11. Luca Ghiotto - Russian Time - 1'41"211 - 26
12. Louis Delétraz - Racing Engineering - 1'41"281 - 21
13. Sergio Sette Câmara - MP - 1'41"329 - 13
14. Johnny Cecotto - Rapax - 1'41"448 - 30
15. Gustav Malja - Racing Engineering - 1'41"592 - 17
16. Ralph Boschung - Campos - 1'41"602 - 32
17. Sergio Canamasas - Trident - 1'41"960 - 24
18. Raoul Hyman - Campos - 1'42"359 - 32
19. Nabil Jeffri - Trident - 1'42"580 - 25
20. Jordan King - MP - 1'45"862 - 29

6e sessie
1. Nyck de Vries - Rapax - 1'41"888 - 40 ronden
2. Johnny Cecotto - Rapax - 1'41"914 - 22
3. Norman Nato - Arden - 1'42"807 - 42
4. Nabil Jeffri - Trident - 1'43"821 - 36
5. Sergio Sette Câmara - MP - 1'44"042 - 34
6. Oliver Rowland - DAMS - 1'44"923 - 42
7. Jordan King - MP - 1'45"007 - 32
8. Artem Markelov – Russian Time - 1'45"111 - 43
9. Ralph Boschung - Campos - 1'45"265 - 31
10. Nicholas Latifi - DAMS - 1'45"354 - 43
11. Antonio Fuoco - Prema - 1'45"436 - 37
12. Luca Ghiotto – Russian Time - 1'45"656 - 31
13. Alexander Albon - ART - 1'45"754 - 51
14. Sean Gelael - Arden - 1'45"841 - 36
15. Nobuharu Matsushita - ART - 1'46"061 - 53
16. Raoul Hyman - Campos - 1'46"072 - 28
17. Louis Delétraz - Racing Engineering - 1'46"314 - 39
18. Gustav Malja - Racing Engineering - 1'46"539 - 45
19. Charles Leclerc - Prema - 1'46"925 - 35
20. Sergio Canamasas - Trident - 1'47"261 - 31

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet