Formule 1

Formule 1: Vettel zegeviert, met wat hulp van nieuwe regels en Verstappen

Vettel

Ferrari heeft de hegemonie van Mercedes verbroken: Sebastian Vettel heeft op basis van pure snelheid de Grand Prix van Australië gewonnen. Toch kreeg hij wel de hulp van de nieuwe regels. Hamilton behield bij de start de leiding, maar klaagde in de openingsfase zoveel over zijn banden dat Mercedes hem iets te vroeg binnenriep. Op zijn nieuwe banden kwam Hamilton achter Verstappen uit en met deze nieuwe auto's is inhalen bijna onmogelijk. En dus zag de Brit van achter de Red Bull aan hoe Vettel enkele ronden later stopte en voor de Mercedes de baan op kwam. Eenmaal op vrij baan kon Hamilton overigens ook niets meer forceren – Vettel was vandaag gewoon sneller. Ook Verstappen kon niets uitrichten vandaag. Hij probeerde met een andere bandenkeuze nog wat bij Räikkönen, maar kwam nooit dichtbij genoeg om ook aan te vallen. De voorzichtige balans van het nieuwe Formule 1 na één race: beduidend minder actie op de baan, maar wel een andere auto op kop.

Tekst: Daan Jeuken. Foto's: Teams

Ricciardo van kwaad tot erger
Het gaat in Australië van kwaad tot erger voor Daniel Ricciardo. Gisteren crashte hij in Q3, waardoor hij zich als tiende kwalificeerde. Door de crash moest zijn versnellingsbak worden vervangen en dat kost hem nog eens vijf plaatsen. Maar op weg naar de grid weiger een sensor in de versnellingsbak dienst en valt de lokale held stil. Het is te danken aan de enthousiaste (wellicht extra chauvinistische) marshalls dat de auto op tijd terugkomt in de pits. Daar wil Red Bull een snelle reset uitvoeren om Ricciardo toch de baan op te krijgen, maar dat lukt niet op tijd. Pas als het hele veld twee rondjes erop heeft zitten, kan de Australiër van start.

Nieuwe startprocedure
De startprocedure is dit jaar veranderd. Het belangrijkste is dat de rijders nog meer controle en verantwoordelijkheid hebben. Daar is vooraan niets van af te zien want eigenlijk iedereen komt goed van zijn plek. Hamilton behoudt de leiding voor Vettel, Bottas valt aan, maar komt de Ferrari niet voorbij. Ook Verstappen is goed weg, hij ligt zelfs even voor Räikkönen, maar die heeft in de eerste bocht de goede kant en beteugelt Verstappen.

De start is verder opvallend netjes. In de eerste bocht zien we praktisch geen bodywork vliegen, in de tweede bocht schiet Magnussen tegen Ericsson, waarna de twee samen de grindbak in schuiven.

Motor laat Grosjean in de steek
Romain Grosjean had gisteren een juichmoment toen hij zich als zesde kwalificeerde. Bij de start verliest hij wel een plaats, maar die leidt nog steeds tot punten. Helaas krijgt dit verhaal geen happy einde, want er komt na een paar ronden rook uit de Haas en hij draait de pits in.

Hamilton komt niet weg
De openingsfase biedt goed en slecht nieuws voor Formule 1-fans. Het goede nieuws is dat Vettel na 17 ronden nog steeds binnen een seconde van Hamilton rijdt. Het slechte nieuws is dat de Duitser (en ook de andere rijders op de baan) niet in de buurt komt van een inhaalactie. Hamilton klaagt veel over dan een gebrek aan grip en hij komt na 17 ronden als eerste binnen voor nieuwe banden.

Verstappen

Hoofdrol voor Verstappen

Vettels banden zien er nog prima uit en hij rijdt door. De vraag is hoe snel Hamilton zijn banden op temperatuur krijgt, want de verwachting is dat de overcut hier sneller is. Dat probleem tackelt Hamilton snel, want hij is sneller dan Vettel vooraan. Maar Hamilton komt al snel achter Verstappen te zitten. Nu moet Hamilton bewijzen wat de nieuwe auto's waard zijn. Is inhalen écht onmogelijk? Dan kon Vettel wel eens de winnaar worden.

Vettel voor Hamilton
Na 23 ronden zit Hamilton nog steeds achter Verstappen. Ferrari heeft het rekenwerk voor elkaar en roept Vettel binnen. De Duitser komt precies voor Verstappen en Hamilton op de baan en heeft dus de virtuele leiding te pakken. En terwijl Hamilton vast blijft zitten, rijdt Vettel weg bij de twee.

Bottas en Verstappen stoppen enkele ronden na Vettel. Bottas haalt de gewone zachte banden, Verstappen waagt een gokje met superzachte. Ze moeten iets bij Red Bull, vijfde worden is ook zo glansloos. Räikkönen stopt de volgende ronden en behoudt de plek.

Hamilton gaat nog steeds niet lekker
Ook zonder Verstappen voor zijn neus gaat Hamilton niet lekker. Het gat naar Vettel is al opgelopen naar zes seconden. Sterker nog, zijn teamgenoot achter hem is sneller en is stilaan bezig het gat van vijf seconden te dichten.

Bottas

Kunnen Bottas en Verstappen nog aanvallen?
Richting de slotfase is Bottas nog steeds bezig dit gat te dichten. Verstappen doet hetzelfde bij Räikkönen. Dit gaat met tienden per ronden, het is de vraag of ze het gat überhaupt nog dichten. Laat staan of zij dan wel kunnen inhalen. Het antwoord op de eerste vraag is al 'nee'. Zowel Bottas als Verstappen weet het gat niet te dichten. Om het voor zichzelf nog een beetje leuk te maken vraagt Verstappen over de boardradio wat de snelste raceronde is. 'Te snel', antwoord zijn engineer.

Achter de topvijf eindigt Felipe Massa, herintreder en best of the rest. Perez finisht zevende, voor de twee Toro Rosso's Sainz en Kvyat. Na hun slechte winter staat Red Bulls dochterteam er toch weer prima voor.

Driestrijd om p10
In de absolute slotfase is er dan toch nog wat opwindende actie. Fernando Alonso zit al enige tijd op p10, maar Esteban Ocon en Nico Hülkenberg zitten hem op de hielen. Ocon positioneert zich in de laatste chicane en duikt op het rechte stuk naast de McLaren. Hülkenberg doet aan de andere kant hetzelfde. Drie dik gaan ze richting bocht 1. Ocon heeft de langste adem, hij pakt dat laatste punt. Hülkenberg sluit aan, Alonso moet een ronde later opgeven.

Het ongelijk van de technische commissie
De auto's moesten dit jaar sneller worden en de banden duurzamer, zodat de rijders meer konden pushen. Leuk voor hen, maar wat ziet de toeschouwer daarvan? Het snelheidsverschil is alleen te zien als je de rondjes van dit en vorig jaar naast elkaar zet. Of rijders pushen zie je alleen als ze in een gevecht zitten. En laat dát nou net de collatoral damage zijn van de nieuwe regels: achter elkaar rijden is nóg moeilijker, dus inhaalacties zijn nog schaarser. En voorheen konden de teams dan nog iets proberen met stops, waardoor het veld werd opgemixt. Maar met deze betere banden zien we ook minder pitstops. Laten we hopen dat het geen voorbode wordt voor het hele seizoen. Een hoopvol gegeven is dat het in Melbourne traditioneel wel moeilijk inhalen is.

Het goede nieuws: de hegemonie van Mercedes lijkt ook verbroken. En daar snakten toch ook wel veel mensen naar. Helaas voor Nederland is dit niet te danken aan Red Bull.

Vettel kon nog wel uren doorgaan
Na een teleurstellend en frustrerend jaar, heeft grumpy Vettel weer plaatsgemaakt voor de goedlachse en goedgebekte variant. "Deze auto's zijn een genot om mee te rijden. De banden vallen niet meer zo ver terug als voorheen, je kunt gewoon blijven pushen. Ik had nog wel uren door kunnen gaan. Ik was wat nerveus bij de start, waardoor ik wielspin had en Valtteri moest verdedigen. Maar daarna heb ik in de eerste stint duidelijk laten zien dat we er waren en toen hadden we het geluk dat Lewis vast kwam te zitten. Dit hadden we nodig als team, dit voelt geweldig."

Hamilton legt zich erbij neer
Lewis Hamilton zag de race uit zijn handen glippen, maar kon daarmee leven. "Ik moet Ferrari en Sebastian feliciteren. Mijn banden waren op en ik móést gewoon stoppen. Toen kwam ik achter de Red Bull vast te zitten. Zo gaat dat soms ..."

Prima start Bottas
De eerste race voor Mercedes vlak achter Hamilton eindigen, dat is een prima begin voor Valtteri Bottas. "Ik voel me hier erg welkom en we hebben met zijn allen hard gewerkt om er klaar voor te zijn. Eigenlijk liep alles goed, alleen was die rode auto te snel. Dus moeten we harder werken. Maar je moeten verbeteren als je al op het podium staat is niet verkeerd."

Uitslag Grand Prix Australië
Uitslag Grand Prix Australië
1. Sebastian Vettel, 57 ronden
2. Lewis Hamilton, op 9.975
3. Valtteri Bottas, op 11.250
4. Kimi Räikkönen, op 22.393
5. Max Verstappen, op 28.827
6. Felipe Massa, op 1:23.386
7. Sergio Perez, op 1 ronde
8. Carlos Sainz, op 1 ronde
9. Daniil Kvyat, op 1 ronde
10. Esteban Ocon, op 1 ronde

11. Nico Hülkenberg, op 1 ronde
12. Antonio Giovinazzi, op 2 ronden
13. Stoffel Vandoorne, op 2 ronden

Fernando Alonso
Kevin Magnussen
Lance Stroll
Daniel Ricciardo
Marcus Ericsson
Jolyon Palmer
Romain Grosjean

Reacties

    • 5
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 26 maart 2017 15:37

    Ik vraag me af of het nu echt een aanwinst is die brede karren. Een bijzonder saaie race om snel te vergeten. Hopelijk komt het vuurwerk nog.

    • 3
    • 0
     
    Dirk 27 maart 2017 12:58

    ik ben blij dat ik hiervoor niet de wekker heb gezet

    • 0
    • 6
     
    Anonieme gebruiker 27 maart 2017 17:20

    Volgens mij rijdt Max volgend jaar voor Ferrari: in bocht twee of drie kon hij Räikkönen inhalen, toen Vettel terug de baan kwam had-ie hem ook kunnen hebben en aan het eind Räikkönen misschien nog wel een keer. Hij hield zich echter steeds in...

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 29 maart 2017 15:03

    Verzoekje aan verslaggevers (met veel waardering voor hun werk!): gebruik het woord 'inhalen' alleen voor dichterbij komen, niet voor passeren/voorbijgaan. Dit kan misverstanden voorkomen, zeker bij gesproken verslagen. Dank.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet