DTM

DTM: Gerhard Berger wordt nieuwe DTM-topman

170321 DTM Berger 1
Gerhard Berger (midden) wordt de nieuwe bestuursvoorzitter van de DTM-organisatie ITR e.V.

Gerhard Berger wordt de nieuwe man aan het roer van de Duitse toerwagenserie DTM. Vanmiddag maakte de DTM-organisatie ITR e.V. bekend dat de Oostenrijker Hans-Werner Aufrecht als bestuursvoorzitter en daarmee hoofd van de organisatie opvolgt. Aufrecht stond ruim 30 jaar aan het hoofd van de DTM. Voor Gerhard Berger is de DTM geen vreemde omgeving: op 24 maart 1985 reed hij zelf in het Belgische Zolder één DTM-race met een BMW 635 CSi, waarmee hij als achtste eindigde, maar nog belangrijker is dat zijn neef Lucas Auer aan zijn derde seizoen als fabrieksrijder bij Mercedes-Benz begint. Met de komst van Berger wil de DTM-organisatie een nieuwe stap zetten om de toekomst van de serie veilig te stellen, iets waaraan de laatste maanden meer en meer werd getwijfeld.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR/Willem J. Staat

"Ik ben mijn loopbaan in de toerwagens begonnen en heb de DTM altijd met veel belangstelling gevolgd", aldus Berger. "De DTM is een eersteklas product met sterke fabrikanten, topsponsors, belangrijke internationale contacten en veel fans. Dat beschouw ik als een goede basis met veel potentieel voor de toekomst. Allereerst wil ik in de komende weken samen met mijn collega's meer inzicht in de details krijgen. Uitgaand van de sterke basis zullen we dan een gemeenschappelijke strategie voor de toekomst uitwerken. Voor mij zijn vooral het uitbouwen van onze internationale samenwerking, ook met nieuwe fabrikanten, spectaculaire auto's, waarvoor ook de rijders respect bieden, en een concept dat tegelijkertijd sport en entertainment biedt."

2017 Berger Retro 635
In 1985 kwam Gerhard Berger voor het team van Schnitzer BMW met de 635 Csi eenmalig in het DTM uit.

Gerhard Berger nam tussen 1984 en 1997 voor Arrows, Benetton BMW, Ferrari en McLaren deel aan 210 Grands Prix, waarvan hij er tien wist te winnen. Na het einde van zijn actieve loopbaan werd hij sportdirecteur bij BMW, een functie die hij tot 2003 vervulde. In die tijd won BMW de 24 Uur van Le Mans (in 1999) en keerde het merk als motorenleverancier van Williams terug in de Formule 1. Tussen 2006 en 2008 was Berger mede-eigenaar van het Toro Rosso-Formule 1-team. Daarna was hij twee jaar lang voorzitter van de formulewagencommissie van de FIA. Als ondernemer leidt hij een conglomeraat in Tirol dat ondermeer bedrijven op het gebied van transport en trailerbouw omvat.

170321 DTM Berger 2
Gerhard Berger, hier met zijn neef Lucas Auer, toen die in 2014 nog Formule 3 reed

Naast Hans-Werner Aufrecht treden ook Hans-Jürgen Abt en Walter Mertes terug als bestuursleden van de DTM-organisatie ITR e.V. Abt blijft echter met zijn eigen team actief in de serie, terwijl Mertes de sponsorwerving voor het kampioenschap voortzet en tevens directeur blijft van de ITR-dochteronderneming F3 GmbH, die als promotor van het FIA EK Formule 3 optreedt. Florian Zitzsperger wordt als vice-voorzitter en CEO van de ITR GmbH verantwoordelijk voor de operationele leiding van de DTM. Hij toont zich verheugd over de komst van Berger: "We zijn blij, een ervaren man als Gerhard Berger aan het hoofd te hebben. Vanwege zijn grote ervaring in de autosport en als ondernemer is hij de ideale opvolger van Hans-Werner Aufrecht, die de beste voorwaarden voor de geplande verdere ontwikkeling heeft gecreëerd. Zonder Hans-Werner Aufrecht zou er geen DTM zijn. Voor zijn gepassioneerde en succesvolle werkzaamheden verdient hij onze grootste waardering, ons respect en onze dank."

Reacties

    • 0
    • 0
     
    ace1 21 maart 2017 19:11

    @ René de Boer is Gerhard Berger aangetroken om de samenwerking met het Japanse Super GT een nieuw leven in te blazen? http://autosport.nl/klasse/nieuws/18970/dtm-en-japans-super-gt-gaan-samenwerking-aan

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 21 maart 2017 19:19

    Niet uitsluitend, maar dat zal ongetwijfeld ook op zijn lijstje staan.

    • 1
    • 1
     
    Racing-Fan 21 maart 2017 20:06

    Hopelijk keren ze binnen enkele jaren terug naar echte toerwagens.

    • 3
    • 0
     
    Quintin03 22 maart 2017 08:05

    Echte toerwagens zijn er al in de TCR. Het doet DTM geen goed om simpelweg TCR te adopteren, ze moeten zich kunnen differentiëren en boven de gewone toerwagens kunnen stellen. Dat betekent grotere prestaties en grotere prestaties krijg je niet gratis. Dat betekent silhouettes in plaats van toerwagens.

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 22 maart 2017 11:15

    Er is meer (mogelijk) dan TCR.

    • 0
    • 0
     
    Quintin03 22 maart 2017 18:06

    Uiteraard, maar om af te stappen van de silhouettes moet op prestatie of kosten ingeleverd worden en als dit te ver gaat wordt het niet beter dan TCR en daarvoor is DTM al te laat.

    • 1
    • 1
     
    ace1 22 maart 2017 20:00

    @Racing-Fan, WTCC, ETCC, BTCC, DTC (Deutscher Tourenwagen Cup), STCC ;-)

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet