Formule 2

Formule 2: Nyck de Vries: “Ik ben tevreden als we het hele jaar competitief zijn”

585A6815

Het duurde tot aan het weekend voorafgaand aan de eerste test. Toen werd bekend dat Nyck de Vries in 2017 Formule 2 gaat rijden bij het Italiaanse team Rapax. Voor De Vries zelf was de winter minder spannend dan voor de buitenwacht: hij wist al eerder wat de toekomst zou brengen. Met AUTOSPORT.NL blikt hij op de eerste lentedag van het jaar even terug op de wintermaanden, maar vooral vooruit op het komend seizoen.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: FIA F2 Championship

"Iedere winter duurt lang en er is altijd onzekerheid totdat de deal is gesloten", zegt De Vries over het stilzitten van de afgelopen maanden, "maar ik ben blij en tevreden over de uitkomst. De GTE-test voor Ferrari verliep heel goed, maar Formule 2 was vanaf het begin mijn doel. Dat het zo lang leek te duren, is vooral wat je van de buitenkant meekrijgt. Je weet hoe dat gaat: er zit vaak wat tijd tussen het moment dat alles rond is en het moment dat het team de officiële aankondiging doet. Dat was hier ook het geval."

580A9666

De stilte leidde bij diverse media tot speculatie over de vraag of De Vries nog wel deel uitmaakte van het juniorprogramma van McLaren. Sommige 'kenners' wisten het zelfs zeker. "Ja, dat was heel merkwaardig, vooral omdat die media mij niet eens hadden gesproken! Dat ik nu F2 ga doen, is het beste antwoord op alle roddels." Nu Stoffel Vandoorne naar het F1-team is gepromoveerd en De Vries als het ware de senior in het juniorprogramma is geworden, wordt zijn rol bij McLaren het komend jaar zelfs groter, vertelt hij: "Ik heb een simulator- en testrijderrol op me genomen, en ik ga naast mijn F2-verplichtingen het F1-team assisteren waar ik kan. In die zin sta ik dichter bij het team dan ooit."

Heeft hij nog wat gemerkt van de machtswisseling bij McLaren? "Nee hoor, in de dagelijkse gang van zaken merk je echt geen verschil. Al vind ik het wel jammer dat we iemand als Ron Dennis voor de sport hebben verloren. Hij heeft heel veel betekend voor de sport, met hem hebben we afscheid genomen van een belangrijk stuk historie."

585A8448

In de eerste collectieve test op Barcelona was De Vries vrijwel voortdurend voorin te vinden. Hij schitterde zelfs met een snelste dagtijd. Hoeveel waarde hecht hij daaraan? "We zaten er continu sterk bij, zeker in de laatste ochtend toen iedereen voor een kwalificatiesimulatie ging en de snelste tijden van de hele test werden gezet. Daar ben ik heel tevreden mee."

Als we hem spreken, is De Vries alweer onderweg naar Italië om bij Rapax de volgende test voor te bereiden, die in Bahrein zal plaatsvinden. Het is alweer even geleden dat het team van Andrea Bergamini met Pastor Maldonado de GP2-titel veroverde, maar Rapax kan nog altijd verrassend goed presteren als er een klik met de coureur is – zoals in 2015 met Sergey Sirotkin.

580A9163

Voelt De Vries al iets van die klik? "Dat is toch iets wat je voornamelijk pas achteraf kunt zeggen", lacht de Fries, "maar ik voel me heel erg thuis bij het team. Ik ben mijn carrière begonnen in Italië, ik heb er gewoond, een groot deel van mijn puberteit doorgebracht. Het voelt als thuiskomen, zeker omdat Rapax een familieteam met passie is. Natuurlijk is het niet het team dat de afgelopen jaren heeft gedomineerd, maar ik ben ervan overtuigd dat het team voorin kan meedoen. Dan moet natuurlijk wel alles op z'n plaats vallen."

De Vries corrigeert daarom de vraag meteen als hem wordt voorgelegd dat omgaan met de banden het moeilijkste is voor een F2-rookie. "Ik denk niet dat er één ding cruciaal is voor het resultaat. De banden zijn belangrijk, maar je moet je op alle facetten goed voorbereiden. Zodra je je focust op één punt, dan mis je de rest. Je kunt wel goed zijn in bandenmanagement, maar wat heb je daaraan als je je niet goed kwalificeert? Of als je de start of je pitstop verprutst?"

585A8457

Heeft hij in dat verband wat aan zijn teamgenoot Johnny Cecotto Jr? "Het is alleen maar goed voor het team en mij dat we zo'n ervaren jongen erbij hebben. Hij reed al GP2 toen ik mijn eerste meeting met McLaren had! Van zijn ervaring kan ik ongetwijfeld iets leren."

Tijdens de test op Barcelona liet De Vries al enthousiast weten hoe hard de Dallara-Mecachrome gaat: 318 op het rechte stuk van het Catalaanse circuit. "En in racetrim hè?", zegt hij lachend. "Ik moet zeggen: deze auto is echt een beest. Hij heeft meer vermogen en minder downforce dan een Formule Renault 3.5. Je bent echt aan het vechten op de limiet om alles eruit te krijgen. Ik kan je vertellen, dat is écht gaaf."

580A0752

De Vries liet zich in voorgaande jaren nooit uit over concrete doelen voor het jaar, behalve het feit dat hij net als iedere coureur kampioen wil worden. Kijkt hij er dit jaar hetzelfde tegenaan? "Ik ben tevreden als we het hele jaar competitief zijn. We moeten realistisch zijn, er zijn rijders met meer ervaring, bij teams die de laatste jaren meer hebben gewonnen. Maar uiteindelijk sta ik daar wel met de wil om te winnen. Anders moet je er niet aan beginnen."

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet