Sportscars

Sportscars: WTR-Cadillac wint na Daytona ook Sebring, Jeroen Bleekemolen zorgt voor Nederlandse klassezege, Mul strandt zonder brandstof met podium in zicht

sunset
Blijft prachtig: zonsondergang in Sebring

Na het Tequila Patrón ESM-team vorig jaar was het nu het Konica Minolta-Wayne Taylor Racing team dat met de 'Rolex 24 at Daytona' en de 'Mobil 1 12 Hours of Sebring Fueled by Fresh From Florida' de beide belangrijkste Amerikaanse lange-afstandsklassiekers won. Met de Cadillac-DPi van het team legden coureurs Ricky en Jordan Taylor en de Brit Alex Lynn, die zijn debuut voor het team maakte, in Sebring in totaal 348 ronden af. Aan het eind had Ricky Taylor een voorsprong van 13,614 seconde op de Portugees João Barbosa, die samen met de Braziliaan Christian Fittipaldi en zijn landgenoot Filipe Albuquerque met de Mustang Sampling-Cadillac DPi als tweede eindigde. Ook dat was een herhaling van het resultaat van Daytona. De derde plaats was voor Dane Cameron, Eric Curran en Mike Conway, die met de Whelen-Cadillac DPi het succes voor het Action Express completeerden. De winst in de GTLM-klasse ging dankzij een fantastische slotstint van António García naar het Corvette-fabrieksteam, maar vanuit Nederlands perspectief was ongetwijfeld de GTD-klassezege van Jeroen Bleekemolen in de nummer 33-Riley Motorsports-Team AMG-Mercedes-AMG GT3 het belangrijkste nieuws. Voor Bleekemolen betekende het zijn tweede Sebring-klassezege na zijn eerdere succes in 2013. Jeroen Mul leek met de Change-Lamborghini ook lange tijd op weg naar een podiumplaats, maar viel in de voorlaatste ronde zonder brandstof stil en kwam niet over de eindstreep.

Tekst: René de Boer (vanuit Sebring, @renedeboer)
Foto's: Ed Heuvink

winner
Opnieuw ging de WTR-Cadillac met de winst aan de haal

Een nagenoeg foutloos optreden van de Taylor-broers en nieuwkomer Alex Lynn leidde tot de overwinning voor de Wayne Taylor Racing-Cadillac DPi. Met de tweede opeenvolgende zege en zelfs een volledige 'clean sweep' van de top drie waren de Cadillacs opnieuw ijzersterk, ondanks de beperkingen die in het kader van de 'balance of performance' werden opgelegd. Voor teambaas Wayne Taylor bracht de overwinning mooie herinneringen terug, want 21 jaar geleden won hij zelf eerst Daytona en daarna Sebring. Achter de WTR-Cadillac en de beide Action Express-Cadillac DPi's was de nummer 85-JDC Miller Motorsports-Oreca van Chris Miller, Stephen Simpson en Mischa Goikhberg de best geklasseerde LMP2. Voor Renger van der Zande was er na de eerdere problemen in de race weinig eer meer te behalen. De Visit Florida-Multimatic kwam met een achterstand van 107 ronden als 37e algemeen en zesde in de klasse over de eindstreep.

PC
Zege voor Performance Tech in de PC-klasse

In de PC-klasse haalden verrassend genoeg alle vier de gestarte auto's de eindstreep, met de overwinning voor de nummer 38-Performance Tech-auto van James French, Patricio O'Ward en Kyle Masson, die hun succes van Daytona wisten te herhalen, op twee ronden gevolgd door de nummer 8-Starworks-auto van Grist/Hanratty/Rayhall.

garcia
Corvette behaalde voor het derde jaar op rij de GTLM-zege in Sebring

In de GTLM-klasse domineerden aanvankelijk weer de Fords, maar in het laatste uur werd het duidelijk dat de strijd om de zege tussen Patrick Pilet in de nummer 911-Porsche en Antonio Garcia in de nummer 3-Corvette zou gaan. Pilet kwam dankzij een slimme strategie sterk voor de dag en had tot aan het laatste halfuur nog zicht op de klassezege, maar een lekke linker voorband maakte een extra pitstop nodig en daarbij maakt het team een kapitale fout: Pilet werd te vroeg weggestuurd, reed met de auto over de luchtslang van de pneumatische krikinstallatie en moest als straf daarvoor nog een keer door de pits. Daarmee waren alle kansen voor het team op een goed resultaat verkeken. Garcia daarentegen reed een geweldige laatste stint en zorgde daarmee voor de derde achtereenvolgende Corvette-overwinning in Sebring. Hij deelde het succes met Jan Magnussen en Mike Rockenfeller, die voor het eerst op de hoogste trede van het podium in Sebring stond. Achter de Corvette eindigde de nummer 66-Ford met Dirk Müller, Joey Hand en Sébastien Bourdais als tweede. De nummer 67-Ford van Ryan Briscoe, Richard Westbrook en Scott Dixon reed tot in de slotfase op de derde plaats, maar toen ging Westbrook in de rondte en verspeelde daarmee de laatste podiumplek aan James Calado in de Risi-Ferrari, die samen met zijn teamgenoten Toni Vilander en Giancarlo Fisichella het succes kon delen.

gtd2
Na 2013 nu opnieuw een Sebring-klassewinst voor Jeroen Bleekemolen

Voor het eerst sinds 2013 was er weer Nederlands succes in Sebring dankzij de overwinning van Jeroen Bleekemolen in de GTD-klasse. Samen met zijn teamgenoten Ben Keating en Mario Farnbacher zorgde hij voor de eerste Amerikaanse zege met de Mercedes-AMG GT3, die dit jaar voor het eerst in de VS racet. "We hebben echt een foutloze race gehad. De balans in de auto was misschien wel de beste die ik ooit gehad heb. In 2015 strandden we met nog maar een paar minuten te gaan vanwege een technisch defect met de overwinning voor het grijpen. Dat ging wel een paar keer door mijn hoofd: je let echt op ieder geluidje, op alles wat je voelt, maar er was geen enkel probleem. Dit is een uitstekende start van het seizoen. In Daytona was de derde plaats het hoogst haalbare, en dan nu de overwinning." Achter de Mercedes eindigde de Scuderia Corsa-Ferrari van Christina Nielsen, Alessandro Balzan en Matteo Cressoni als tweede.

mul
Pech voor Jeroen Mul na een sterk optreden in de slotfase

Jeroen Mul leek in de nummer 16-Change Racing-Lamborghini na een sterk gereden laatste stint ook op weg naar een podiumfinish, maar in de voorlaatste ronde viel de Lamborghini (en naast die van Mul ook die van Bortolotti) stil zonder brandstof. Zo ging de derde plaats naar de SunEnergy1 Racing-Mercedes van Tristan Vautier, Kenny Habul en Boris Said.

podium
Alle klassewinnaars, inclusief Jeroen Bleekemolen (3e van rechts), op het podium

170318 IMSA Sebring uitslag race

Reacties

    • 0
    • 0
     
    ace1 2 dagen geleden

    @René de Boer hoe lang gaat die PC-klasse nog mee in het IMSA kampioenschap?

    • 0
    • 0
     
    ace1 2 dagen geleden

    @René de Boer hoe lang gaat die PC-klasse nog mee in het IMSA kampioenschap?

    • 1
    • 0
     
    René de Boer 2 dagen geleden

    Tot het einde van dit seizoen. Volgend jaar komt er een aparte lagere IMSA-klasse met alleen LMP3, als opvolger van de huidige IMSA Prototype Challenge presented by Mazda, waarin LMP3's gemengd zijn met de Prototype Challenge-auto's met Mazda-motoren. Let wel, dit zijn kleinere auto's dan de PC-auto's in het IMSA WeatherTech-kampioenschap (hoewel de afkorting PC ook ooit voor 'Prototype Challenge' stond). Vanaf volgend jaar kunnen de PC's en Mazda-Prototype Challenge-auto's terecht in de 24H Proto Series van Creventic.

    • 0
    • 0
     
    ace1 2 dagen geleden

    Dat is positief nieuws dat de PC's en Mazda-Prototype Challenge-auto's terecht kunnen in in de 24H Proto Series van Creventic. hopelijk is deze serie volgend jaar ook in Nederland te bewonderen. Ik heb zelf een mailtje naar Creventic gestuurd om de 9 uur van Kyalami een nieuw leven in te blazen in Februari of November 2018 helaas niets van gehoord. https://en.wikipedia.org/wiki/Kyalami_9_Hours

    • 0
    • 0
     
    Dirk 2 dagen geleden

    Die Elan DP02 machines zijn ook al een aantal jaar oud, misschien dat ze dan in 24H Series op COTA in actie komen, maar meer verwacht ik niet (internationaal gezien). Je ziet ze nu al vaker in het SCCA club race circuit.

    • 0
    • 0
     
    ace1 5 uur geleden

    @Dirk die Elan DP02 machines zijn vergelijkbaar met de prototypes die volgens het FIA CN reglement races in Frankrijk en in Italie.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet