Sportscars

Sportscars: Halverwege in Sebring - Bleekemolen vooraan in klasse, Catsburg uitgevallen

start
Het 46 auto's sterke veld bij de start

Halverwege de race op Sebring lijkt de strijd aan kop te gaan tussen de auto's die ook in Daytona domineerden: de nummer 5-Mustang Sampling-Cadillac DPi van Action Express en de nummer 10-Konica Minolta-Cadillac DPi van Wayne Taylor Racing. Dat zijn de enige twee auto's die nog in dezelfde ronde rijden, de rest heeft tenminste één omloop achterstand. De enige Nederlanders die nog kans maakt op een goede klassering zijn de rijders in de GTD-klasse: de Riley-Mercedes-AMG GT3 van Jeroen Bleekemolen reed lange tijd aan de leiding in de GTD-klasse. Na zes uur heeft de auto de tweede plaats in de klasse in handen. De Change-Lamborghini met Jeroen Mul rijdt op de achtste plaats in de klasse, maar nog wel in dezelfde ronde als de leiders. De Visit Florida-Multimatic van Renger van der Zande verloor veel tijd vanwege technische problemen, eerst met het gaspedaal en daarna met de startmotor, maar is nog wel in de race. De Change-Lamborghini met Jeroen Mul rijdt op de achtste plaats in de klasse. De BMW van Nicky Catsburg is inmiddels uit de race, nadat het gaspedaal bleef hangen en de auto met Catsburg aan het stuur in de bandenstapels belandde. De Amersfoortse rijder werd zoals gebruikelijk voor controle naar het 'medical center' gebracht, maar bleek ongedeerd.

Tekst: René de Boer (vanuit Sebring, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Ed Heuvink

0210b
De WTR-Cadillac rijdt aan de leiding

Zoals op Sebring gebruikelijk is er bepaald geen gebrek aan incidenten. Met de Tequila Patron-Nissan van Scott Sharp, Ryan Dalziel en Pipo Derani was het winnende team van vorig jaar al na 45 ronden uit de race vanwege motorproblemen. Ook de Mazda van Tom Long, Joel Miller en Marino Franchitti was een vroegtijdige uitvaller: in het tweede uur crashte Miller vanwege een remprobleem in de beruchte 'Turn 17' in de bandenstapels. De Whelen-Action Express-auto leidde een tijdlang, tot Eric Curran in het derde uur samen met de andere Tequila Patron-Nissan met Johannes van Overbeek in botsing kwam en op het rechte stuk van start en finish in de rondte ging. Curran kon de auto niet meer wegrijden en moest weggesleept worden, maar inmiddels rijdt de Whelen-auto wel weer op de vierde plaats.

dsc 2842 2
Veel tijdverlies door reparaties bij het Visit Florida-team

Voor Renger van der Zande en zijn Visit Florida-teamgenoten Marc Goossens en René Rast zit een herhaling van hun keurige derde plaats van Daytona er niet in. "We komen op het rechte stuk veel snelheid tekort en de auto is te zwaar", stelde Van der Zande al voor het begin van de race vast. Van der Zande nam de start voor zijn rekening en klom aanvankelijk op naar de derde plaats, maar tijdens de rijbeurt van Marc Goossens deden zich problemen met het gaspedaal voor, waarop de auto de pits in moest voor reparatie. Enkele uren later was er een probleem met de startmotor, waardoor opnieuw een bezoek 'achter de muur' nodig werd. Het team heeft zo'n 64 ronden achterstand op de leiders.

In de PC-klasse zijn er twee auto's zonder problemen, en die rijde dan ook op de vijfde en zesde plaats in het algemeen klassement: de nummer 38-Performance Tech-auto (French/O'Ward/Masson) en de nummer 8-Starworks-auto (Grist/Hanratty/Rayhall). In GTLM kende de pole-winnende Ford met het nummer 67 een problematische start: de auto sprong niet aan en moest daarop niet alleen de race vanuit de pitstraat beginnen, maar ook nog binnen de eerste drie ronden een drive-through-penalty afwerken. Inmiddels rijdt de Ford van Briscoe/Westbrook/Dixon wel weer op de tweede plaats in de GTLM-klasse, achter de zusterauto met het nummer 68 van Mücke/Pla/Johnson. De Porsche met het startnummer 911 van Pilet/Werner/Makowiecki rijdt op de derde plaats. De andere Porsche had problemen met de wielophanging en verloor terrein.

dsc 2758 2
Na de voortijdige uitval op Daytona nu ook geen finish op Sebring voor Nicky Catsburg

Nicky Catsburg, die in Daytona niet eens aan rijden toekwam, is ook in Sebring voortijdig uit de wedstrijd. Ditmaal zat hij zelf achter het stuur toen de auto in het zesde uur van de baan raakte als gevolg van een hangend gaspedaal. Ook bleek een band van de velg te zijn geraakt. Eerder al was er bij de nummer 24-BMW sprake van problemen met de versnellingsbak en een lekke linker voorband, waarmee Martin Tomczyk vrijwel een hele ronde moest afleggen.

0133
Sterk optreden van Jeroen Bleekemolen in de Riley-Mercedes

In de GTD-klasse zitten de eerste acht auto's nog in dezelfde ronde, met daaronder zoals gemeld ook de auto's van de beide Nederlanders, de Riley-Mercedes van Jeroen Bleekemolen en de Change Racing-Lamborghini van Jeroen Mul. Daarbij rijdt de Mercedes regelmatig aan de leiding in de klasse. "Het gaat tot nu toe echt probleemloos. Ook ten opzichte van de andere Mercedessen zijn we in het voordeel. We zijn met dezelfde basis begonnen, maar daarna zijn we een iets andere weg ingeslagen met de afstelling, wat goed blijkt te werken", zegt Bleekemolen. Ook in de GTD-klasse moest de pole-sitter vanuit de pitstraat starten, nadat er tijdens de warm-up in de ochtend een olielek aan de SunEnergy1-Mercedes-AMG GT3 was geconstateerd.

dsc 2688 2
De Change Racing-Lamborghini van Jeroen Mul

0018
Incidenten zijn aan de orde van de dag

0068

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet