NASCAR

NASCAR: Martin Truex Jr. pakt de jackpot in Las Vegas. Vechtpartij Kyle Busch/Joey Logano

Penske-coureur Brad Keselowski leek tot twee ronden voor het einde op een perfecte zege af te stormen. Een technisch defect bezorgde de Toyota van Martin Truex Jr. onverwacht de leiding. Na afloop kwam het tussen Kyle Busch en Joey Logano in de pitlane tot een handgemeen.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Toyota Racing USA

2017 Start
Truex Jr. en Keselowski heersten in Las Vegas.


Martin Truex Jr. pakt de jackpot in Las Vegas. Vechtpartij Kyle Busch/Joey Logano
Jackpot voor Martin Truex Jr. in Las Vegas. De Furniture Row Racing Toyota-coureur beschikte vrijwel de gehele middag over een dominante Toyota en schreef geschiedenis door als eerste Cup-rijder vrijwel alle drie wedstrijdsegmenten te winnen. Van de 267 ronden tellende wedstrijd reed de Furniture Row Toyota er maar liefst 150 aan de leiding.

24 ronden voor het einde nam Brad Keselowski, na een neutralisatie voor Danica Patrick's opgeblazen motor, de leiding. Twee ronden voor het einde verloor hij die echter door gebroken wielnaaf aan Martin Truex Jr. Aanvankelijk was Keselowski ervan overtuigd dat de wielophanging was afgebroken. Vorige week op Atlanta kreeg Keselowski veertien ronden voor het einde de leiding in handen nadat Kevin Harvick een penalty opliep. Brad Keselowski: "Het is frustrerend. Je brengt jezelf in een winnende positie en er gebeuren goede dingen. Vorige week gebeurde dit bij ons. Vandaag helaas niet. Je plakt de stukken aan elkaar en je gaat weer verder. En het zijn grote stukken en daar zijn wij trots op."

2017 Truex Larson
Truex Jr, Larson en Keselowski vechten om positie.


Martin Truex Jr.": "Wij hebben een aantal races gehad waarin wij domineerden en die hebben wij gewoon weg weggeven. En dit leek er weer zo eentje te worden. Jammer dat Keselowski problemen kreeg maar we konden weinig tegen hem uitrichten. Een cadeautje. We hebben er genoeg weggeven. Maar om deze te winnen, dat voelt goed aan."

Vechtpartij Busch/Logano
Terwijl Truex Jr. zijn vreugde doughnuts produceerde kwam het in de pitlane tot een incident tussen Kyle Busch en Joey Logano. Busch was woedend over het feit dat hij in de laatste ronde door contact met de Penske-rijder in Turn 4 van de baan spinde. Busch deelde een slag aan Logano uit en werd door verschillende teamleden tegen de grond gewerkt. Een NASCAR Official wist de partijen te scheiden. Joey Logano: "Kyle en ik racen eigenlijk altijd goed tegen elkaar. We hebben eigenlijk nooit problemen. Hij reed langs Brad onder mij heen. Ik probeerde de controle te behouden want anders zou ik eraf spinnen. En toen ging het fout. Het was zeker geen opzet. Al denkt hij dat."Kyle Busch: "Hij dumpte mij gewoon waardoor ik crashte. De manier waarop hij racet. Wel hij krijgt het terugbetaald."

2017 Doughnut

Furniture Row. De Underdog van het veld.

Kyle Larson eindigde als tweede gevolgd door Chase Elliott, Joey Logano en Brad Keselowski. Voor de eerste maal sinds 2002 slaagde Jimmie Johnson er in de eerste drie wedstrijden niet in om in de Top 10 te eindigen. Hij kwam als 11e over de streep. Daytona 500 winnaar Kurt Busch 66 ronden voor het einde een accu laten wisselen en werd als 30e geklasseerd.

Minder verging het Kevin Harvick. Hij crashte in de 70e ronde door een klapband hard in de muur. "Vijf ronden ervoor begonnen de vibraties al. De medical response was gewoon slecht. Het duurde veel te lang voordat ze bij de auto waren. Ik dacht dat dit verbeterd was. Kennelijk niet."

Uitslag
1. Martin Truex Jr. Toyota 267 ronden
2. Kyle Larson Chevrolet 267 ronden
3. Chase Elliott Chevrolet 267 ronden
4. Joey Logano Ford 267 ronden
5. Brad Keselowski Ford 267 ronden
6. Denny Hamlin Toyota 267 ronden
7. Ryan Blaney Ford 267 ronden
8. Jamie McMurray Chevrolet 267 ronden
9. Matt Kenseth Toyota 267 ronden
10. Clint Bowyer Chevrolet 267 ronden

2017 Truex Vreugde
Mooie escapade van winnaar Martin Truex Jr.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet