Sportscars

Sportscars: Van der Zande en Bleekemolen beide op podium, spannende beslissingen in Daytona

vl1
Eindelijk winst voor Wayne Taylor Racing in de Rolex 24 at Daytona

Vier keer eindigde Wayne Taylor Racing als tweede in de Rolex 24 at Daytona, maar nu lukte het dan eindelijk. Met een discutabele manoeuvre in de laatste minuten van de race veroverde Ricky Taylor de leiding en reed vervolgens voor zichzelf, broer Jordan, NASCAR-held Jeff Gordon en Max Angelelli, die in Daytona zijn laatste race reed, met de Konica-Minolta-WTR-Cadillac DPi de overwinning naar huis. Achter de Action Express-Cadillac eindigde de Visit Florida Racing-Riley met Renger van der Zande als derde. Ook in de GTLM-klasse was de strijd spannend. Dirk Müller had in de nummer 66-Ford de overhand en won, terwijl Patrick Pilet in de nieuwe Porsche 911 RSR nog net de hevig aandringende James Calado in de Risi-Ferrari achter zich hield. In de GTD-klasse won de Alegra Motorsports-Porsche met Carlos en Michael de Quesada, Daniel Morad, Jesse Lazare en fabrieksrijder Michael Christensen, net voor de Land Motorsport-Audi van Connor de Philippi, Christopher Mies, Jules Gounon en Jeffrey Schmidt. Jeroen Bleekemolen, die de laatste stint in de nummer 33-Riley-Mercedes-AMG GT3 voor zijn rekening nam, kwam in de slotfase op een droge baan snelheid tekort om een vuist te kunnen maken tegen de concurrentie en moest zo genoegen nemen met de derde plaats, maar de twee podiumplaatsen voor hem en Van der Zande mogen toch zonder meer als prima prestatie worden gekenmerkt.

Tekst: René de Boer (vanuit Daytona, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Ed Heuvink

Met nog 29 minuten te gaan was er weer eens een neutralisatie, de 22e van de wedstrijd, nadat Andy Lally met de toch al zwaar beschadigde nummer 93-Acura NSX van de baan was geraakt. Kort na de herstart, met nog 21 minuten op de klok, was er een intens duel tussen de leidende Filipe Albuquerque in de nummer 5-Action Express-auto en Ricky Taylor in de nummer 10-WTR-Cadillac. Taylor zette zijn auto naast die van Albuquerque, maar had niet meer genoeg ruimte en bleef uiteindelijk toch achter de Portugees. Met acht minuten te gaan kwam er contact tussen Taylor en Albuquerque, waarbij Taylor de Action-Express-auto in de rondte tikte. Zo nam hij de leiding over. De westrijdleiding onderzocht het voorval, maar besloot dat Taylor zijn plek mocht behouden. Zo werd de strijd dus in het voordeel van Wayne Taylor Racing beslist.

vl2
Ricky Taylor nam de slotfase in de nummer 10-auto voor zijn rekening

Niet iedereen was het eens met die beslissing, en gezien de nauwe banden tussen IMSA en de NASCAR-organisatie ligt op zijn minst de verdenking voor de hand dat sommige mensen graag Jeff Gordon wilden zien winnen. Filipe Albuquerque stak ook zijn ongenoegen niet onder stoelen of banken: "Hij (Ricky Taylor, RdB) raakte me van achteren en ik ging rond. Vervolgens was hij meteen weg. Hij had op z'n minst kunnen wachten, zodat we onderling nog hadden kunnen strijden. Nou ja, zo is het, protesteren zal wel niet zoveel zin hebben." Taylor had uiteraard een andere visie op de situatie: "Er was een gat, ik zag mijn kans en ging ervoor. Ik ben blij dat de wedstrijdleiding ons gewoon liet racen." Het succes was in ieder geval een mooie afsluiting van de carrière van Max Angelelli, terwijl Jeff Gordon na al zijn NASCAR-successen nu ook de Rolex 24 op zijn erelijst heeft staan.

Dat Marc Goossens in de Visit Florida-auto in de droge slotfase geen mogelijkheden zou hebben om de snellere Cadillac DPi's achter zich te houden, was van tevoren al duidelijk. Niettemin is de podiumplaats voor het team met Goossens, Renger van der Zande en René Rast, zoals eerder al beschreven veel meer dan waar ook maar iemand in het team van tevoren aan durfde te denken. Het is te hopen dat de IMSA-organisatie op basis van de gegevens uit Daytona nog eens kijkt naar de verschillen tussen de DPi's, met name de Cadillacs, en de LMP2's.

vl66
Na Le Mans nu ook winst in Daytona voor de Ford GT

De strijd om de zege in de GTLM-klasse was ongetwijfeld het mooist, en niet voor het eerst. Met nog iets meer dan een halfuur te gaan plaatste Dirk Müller in de nummer 66-Ford een geslaagde aanval op James Calado in de Risi-Ferrari, waarvan ook Patrick Pilet in de nummer 911-Porsche profiteerde en de tweede plaats pakte. Na de laatste herstart moest Müller alle zeilen bijzetten om de hevig aandringende Pilet achter zich te houden. Uiteindelijk slaagde Müller erin om de overwinning veilig te stellen, waarmee Ford met de nieuwe GT na het succes van vorig jaar in Le Mans, met dezelde rijders, nu ook de GTLM-klasse in die andere grote sportwagenklassieker gewonnen heeft. In de slotminuten verloor Pilet wat snelheid en moest op zijn beurt oppassen, dat hij zijn positie niet aan James Calado in de Risi-Ferrari verloor. Dat lukte uiteindelijk, zodat het debuut van de Porsche 911 RSR kon worden afgesloten met de tweede plaats. De Risi-Ferrari kwam als derde over de eindstreep.

vl33
De Mercedes-AMG van Jeroen Bleekemolen kwam uiteindelijk wat snelheid tekort

Ook in de GTD-klasse bleef de competitie spannend tot het einde. Jeroen Bleekemolen reed lange tijd aan de leiding, maar het was duidelijk dat hij wat snelheid tekort kwam, en zo moest hij eerst Connor de Phillippi in de Land-Audi en vervolgens Michael Christensen in de Alegra-Porsche voor zich dulden. Christensen haalde vervolgens alles uit de kast en behaalde de zege voor het Porsche-team, met de 17-jarige Michael de Quesada als een van de jongste klassewinnaars in Daytona ooit. Ook het jonge talent Jesse Lazare leverde een belangrijke bijdrage aan het succes. Voor Land Motorsport was de tweede plaats een mooie beloning voor een sterk optreden, terwijl Jeroen Bleekemolen en zijn teamgenoten met de Mercedes-AMG GT3 als derde eveneens een podiumplaats behaalden.

vlGTD
Winst voor de Alegra-Porsche in GTD

In de PC-klasse was het een kwestie van 'last man standing', het team met de minste fouten won, en dat was het Performance Tech Motorsports-team met James French, Patricio O'Ward, Kyle Masson en Nicolas Boulle. Op 22 ronden eindigde de BAR1 Motorsports-auto met Tom Papadopoulos, Johnny Mowlem, Adam Merzon, Trent Hindman en David Cheng als tweede, voor de andere auto van BAR1 met Don Yount, Buddy Rice, Mark Kvamme, Chapman Ducote en Gustavo Yacaman.

vl38
Laatste PC-klassezege in de historie van de Rolex 24 at Daytona voor Performance Tech Motorsports

170129 Rolex 24 at Daytona uitslag race

Reacties

    • 5
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 30 januari 2017 09:38

    Paar gedachtes over de race: de BOP tussen de Cadillac DPi's en de rest sloeg eigenlijk nergens op, bij tijd en wijlen reden de Caddy's drie seconden per ronde weg bij de Riley. Verder was de strijd met name in de GT klassen in de slotfase ongemeen spannend, maar dat komt ook door de stortvloed aan neutralisaties, waardoor alles weer bij elkaar komt, en de wave-by's, waardoor achterop geraakte auto's weer in contentie kunnen komen. Een beetje artificieel is dit systeem wat mij betreft wel. De award voor slechtste team gaat zeer overtuigend naar Starworks, note bene het kampioensteam in PC. Mijn hemel wat maakte die beide auto's op alle vlakken een slechte indruk zeg. Van der Zande mag blij zijn dat 'ie daar weg is. Verder viel op dat BMW er als enige team niet aan te pas komt in GTLM. De M6 vind ik weinig overtuigend. Dit dan weer in tegenstelling tot de nieuwe Acura (Honda) NSX GT3, die zeer sterk uit de startblokken is gekomen. Als IMSA de BOP beter voor elkaar krijgt (zal altijd gesteggel blijven geven), wordt het een heel mooi seizoen!

    • 2
    • 0
     
    René de Boer 30 januari 2017 15:16

    Volledig mee eens. Zoals alle coureurs zeggen: "In Daytona telt eigenlijk alleen het laatste uur", en in dit geval zelfs alleen het laatste half uur. Als je dan in de 'lead lap' zit, heb je kans. Het is inderdaad allemaal nogal kunstmatig, en dat is de Amerikaanse manier van racen. Wat dat betreft geven de kortere IMSA-races een realistischer beeld. Starworks was een absolute aanfluiting, dat leek echt nergens op. En de BMW is na een jaar racen en een lange ontwikkelingsperiode daaraan voorafgaand inderdaad nog steeds niet competitief, en ik betwijfel of die auto het ooit wordt. Veel kenners zeiden al van begin af aan dat de M6 als basis volstrekt ongeschikt is, want veel te groot. Maar als geheel was het weer een prachtig weekeinde, ik verheug me al op Sebring!

    • 1
    • 0
     
    Racing-Fan 30 januari 2017 18:33

    Wordt volgend jaar de race ook opgedeeld in segmenten? ;-)

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 30 januari 2017 18:52

    Op zich hoeft formaat niet uit te maken voor een GT-auto. Kijk maar de Bentley Continental GT3, die is iets kleiner dan een vliegdekschip :), maar is nog altijd zeer competitief. Natuurlijk als je auto een groot frontaal oppervlak heeft moet de cw-waarde (in principe de wijze waarop de auto door de lucht snijdt) veel kleiner zijn.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet