Sportscars

Sportscars: Regen en diverse incidenten in eerste negen uur Daytona

nfire
Geen 24-uursrace zonder vuurwerk, ondanks de regen ook in Daytona

Na negen uur in de Rolex 24 at Daytona rijdt de nummer 10-Konica-Minolta-Cadillac DPi van Ricky en Jordan Taylor, Max Angelelli en Jeff Gordon aan de leiding, op korte afstand gevolgd door de nummer 22-ESM-Nissan van Ed Brown, Johannes van Overbeek, Bruno Senna en Brendon Hartley op de tweede plaats en de nummer 5-Action Express-Cadillac DPi van Joao Barbosa, Filipe Albuquerque en Christian Fittipaldi als derde. Terwijl ook de auto's van Renger van der Zande in de prototype-klasse en Jeroen Bleekemolen in de GTD-klasse op relatief korte afstand van de respectievelijke leiders rijden, en onze landgenoten daarmee nog alle kansen hebben op een goede klassering, zijn inmiddels zowel Nicky Catsburg als Jeroen Mul uit de race. In de avonduren drukte deels zware regenval zijn stempel op de wedstrijd, die al de nodige incidenten en uitvallers kende.

Tekst: René de Boer (vanuit Daytona, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Ed Heuvink

n10
De Wayne Taylor Racing-Cadillac doet het goed in de prototype-klasse

De Cadillac-DPi's bepalen vooraan het veld in aanzienlijke mate het tempo, met een hoofdrol voor de nummer 10-auto van Wayne Taylor Racing. De nummer 22-ESM-Nissan doet eveneens goed mee, terwijl de nummer 90-Visit Florida-Riley-Multimatic als vooralsnog snelste LMP2 het duidelijk beter doet dan ondermeer Renger van der Zande voorafgaand aan de race verwachtte. Aanmerkelijk meer problemen waren er voor de nummer 81-DragonSpeed-Oreca en de nummer 13-Rebellion-Oreca, die beide een aantal malen stilvielen. De nummer 70-Mazda raakte betrokken in een aanrijding met Jeff Gordon in de WRT-Cadillac en staat met technische problemen al urenlang in de pits.

n90b
De Visit Florida-Riley met ondermeer Renger van der Zande

De meeste PC-auto's vallen zoals zovaak weer negatief op door allerlei crashes en aanrijdingen. De nummer 38-Performance-Tech-auto is de enige die relatief probleemloos doorreed, afgezien van één spin die tot een full-course-yellow leidde, en leidt dan ook in de klasse, terwijl de rest meer achterstand heeft. Een bijzonder dome aanrijding was er tussen John Falb in de nummer 8-Starworks-PC en Norbert Siedler in de nummer 73-Park Place-Porsche in de PC-klasse, die voor de Porsche tot uitval leidde.

n911
De Porsches deden het goed in de regen...

In de GTLM-klasse rijden de eerste negen auto's in dezelfde ronde, waarbij de Fords en de nummer 3-Corvette het snelst zijn. De nummer 4-Corvette viel met Marcel Fässler aan het stuur in de avond stil met een elektronicaprobleem en verloor daardoor het nodige terrein. De Porsches reden gedurende de harde regen even aan de leiding in de klasse, al is het voordeel van de nieuwe 911 RSR met middenmotor in de regen niet meer zo groot als bij de vroegere versie met motor achterin. Ook de BMW Art Car, de enige resterende GTLM-BMW na de voortijdige uitval van de auto met Nicky Catsburg, rijdt goed mee.

n66
...maar de Fords rijden toch meestal vooraan in de GTLM-klasse

In GTD reed de Montaplast Land Motorsport-Audi lange tijd aan de leiding, maar in de late avond nam de nummer 15-Lexus met Jack Hawksworth, Robert Alon, Austin Cindric en Dominik Farnbacher een tijdlang de eerste plaats over, totdat een klapband rechts achter forse schade aan de carrosserie veroorzaakte en voor flink tijdverlies zorgde. Op het moment van schrijven rijden de nummer 54-CORE-Porsche, de nummer 93 en de nummer 86-Acura en de genoemde Land Motorsport-Audi voorin in de klasse, in dezelfde ronde gevolgd door de nummer 33-Riley-Mercedes-AMG met Jeroen Bleekemolen.

n33
De Riley-Mercedes-AMG met Jeroen Bleekemolen

Voor het Change Racing Team van Jeroen Mul bleven de geleverde inspanningen onbeloond. Nadat Jeroen Mul al in de zevende ronde van de baan was geraakt, werkte het team ruim vier uur lang om de auto weer terug in de race te krijgen. Daar werden uiteindelijk nog 65 ronden afgelegd, maar toen raakte de Amerikaan Brett Sandberg bij de Busstop van de baan en was het avontuur echt over. We troffen Mul voor een commentaar in de 'garage area', waar hij het verhaal van zijn crash in de beginfase van de race vertelde: "Dit was natuurlijk de slechtste manier om het seizoen en deze race te starten", zei hij. "Ik had een prima start, vocht me door het eerste stukje van de groep heen, en nadat ik Lalli in de NSX voorbij was, had ik een gat voor me. De eerste twee bochten gingen goed, ik moest even het ritme en de temperatuur en alles vinden, en toen stuurde ik in bij de kink en ging wat wijder dan ik had gepland. Ik corrigeerde eerst, maar het rechter achterwiel ging nog wel over de kerb, waardoor de auto nog net verder 'snapte'. Ik kreeg hem nog wel terug, maar toen was er een tweede slip op het gras en was er geen houden meer aan. De auto vertraagde op het gras totaal niet, waardoor de impact in de muur behoorlijk hard was en er ook veel schade ontstond. Zelf had ik gelukkig niets, behalve een wat stijve nek, maar dit is natuurlijk niet het begin waarop ik had gehoopt."


Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet