Div: De terugblik op 2016 van Mattijs Diepraam
Als ik terugkijk op mijn autosportjaar 2016 als verslaggever voor AUTOSPORT.NL, zie ik weer de gebruikelijke afwisseling tussen moderne autosport en bijna alles wat er op deze site aan historische autosport is te vinden. Toch heb ik minder kunnen doen dan ik vooraf van plan was. Het was een veelbewogen jaar voor mij, waarin familieomstandigheden een beperking oplegden aan wat ik aan de moderne raceklassen kon doen die ik voor AUTOSPORT.NL onder mijn hoede heb: GP2, GP3, Formule V8 3.5 en Formule Renault 2.0. Aan de hand van de foto's die in 2016 op de filmrol van mijn telefoon terechtkwamen, laat ik in dit jaaroverzicht zien waar ik wél aan toekwam...
Tekst en foto's: Mattijs Diepraam
Aanvullende foto's: Dutch Photo Agency, Perry Snijders, Elske Klein, Carlo Senten, Bob Hamerslag
Met de teloorgang van de World Series by Renault hadden we op de redactie sowieso besloten om minder uitgebreid aandacht te besteden aan de klassen die daar het slachtoffer van waren geworden: Formule V8 3.5 en Formule Renault 2.0. Dat ik daar minder tijd voor had, was dus niet zo erg. Vervelender was het om de verrichtingen van MP Motorsport, Nyck de Vries en Steijn Schothorst in de GP2 en GP3 niet van dichterbij te kunnen volgen, juist nu Oliver Rowland en Nyck de Vries meestreden om overwinningen. Precies in die weekenden speelden de genoemde familieomstandigheden me parten. Met iets uitgebreidere raceverslagen heb ik dat hopelijk toch een beetje gecompenseerd.
In de historische autosport kon ik wél de meeste plannen verwezenlijken. Die begonnen dit jaar met een bezoek aan Rétromobile, de vermaarde klassiekerbeurs in Parijs.
Het was een flitsbezoek: de vorige avond rijden tot aan Lille, dan 's ochtends het sprintje naar Parijs.
Een middagje rondkijken op de beurs...
... waar het oudste van het oudste stond.
Met als persoonlijk hoogtepunt de tentoonstelling van het werk van Jacques Henri Lartigue, de fotograaf die de oertijd van de autosport vastlegde op de gevoelige plaat.
Een HARC-avond met onder meer Gijs van Lennep en Hans Hugenholtz vormde een gezellig intermezzo.

Waarna ik eind februari naar Birmingham vloog voor een interview met Simon Hadfield, vooraanstaand historisch coureur en preparateur, te lezen in Octane. We spraken af tijdens een test op het circuit van Donington Park.
Daar testte Hadfield met nog vele anderen uit de historische autosport voor de aankomende Members' Meeting op Goodwood.
Ik kon meteen een bezoekje aan de Donington Collection meepikken.


De dag erop reden we naar Race Retro, de traditionele beurs voor de historische autosport.