Formule 2

GP2: Tussenstand in de transfermarkt 2016-2017

 L0U3058

Het is de omgekeerde wereld. In voorgaande jaren zat de Formule 1 vóór de kerst al vol, terwijl er in de GP2 nog volop een stoelendans gaande was. Maar nu trekt Mercedes het getouwtrek rond Valtteri Bottas het nieuwe kalenderjaar in en hebben de topteams van de GP2 allang hun coureurs voor 2017 getekend. We zetten de tussenstand op een rij.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: GP2 Series

In de winter van 2014-'15 duurde het zelfs tot half januari voordat we onze traditionele stoelendans-update in de GP2 konden plaatsen, maar nu – een week vóór kerst – is dit overzicht voor ingewijden in sommige opzichten al bijna gedateerd.

 X0W3994

Kampioensteam Prema wist bijvoorbeeld al snel dat het als Ferrari-juniorteam zou doorgaan, met GP3-promovendi Charles Leclerc en Antonio Fuoco in hun auto's. Rivaal ART gaat voor een derde jaar met Nobuharu Matsushita en kiest daarnaast evenzeer voor een debutant uit de GP3: Alex Albon. De Brits-Thaise coureur moet nog officieel worden aangekondigd, maar het contract is rond.

 SLA2371

Ook vol zitten ze bij Racing Engineering uit Spanje: dat maakte vorige week Gustav Malja bekend, gisteren werd daar Louis Delétraz aan toegevoegd. Beide contracten waren lang geleden al getekend. Bij DAMS gaan in 2017 Oliver Rowland en Nicholas Latifi aan de slag; ook dat is feitelijk al zeker. Rowland moet samen met Leclerc en Matsushita tot de titelfavorieten worden gerekend.

 SLA1640

Een paar namen zien we in ieder geval niet meer terug. Raffaele Marciello, Alex Lynn en Mitch Evans hebben de handdoek in de ring gegooid en zoeken hun heil in de sportscars. Pierre Gasly mag als kampioen sowieso niet terugkeren, terwijl zijn teamgenoot Antonio Giovinazzi – afgelopen jaar een revelatie als debutant – geen tweede jaar GP2 voor zich ziet ontvouwen. Eigenlijk ook logisch, want het zou sportieve zelfmoord zijn voor de Italiaan, die bij topteam Prema op de titel na eigenlijk alles al heeft bewezen in de GP2. Bij een ander team zou het nooit beter worden. In plaats daarvan hoopt Giovinazzi op een plek in de DTM.

 X0W3095

Zijn landgenoot Luca Ghiotto profiteert daarvan. De Italiaan volgt Mitch Evans op als 'benchmark' voor Sean Gelael, de Indonesische pay driver die vorig jaar niet alleen zijn teamgenoot gratis liet racen, maar ook het seizoen van zijn vriend Giovinazzi betaalde. Gelael en Ghiotto parkeren hun budget in 2017 bij Arden.

 X0W2897

MP uit Westmaas heeft in ieder geval de jonge Braziliaan Sergio Sette Camara onder contract, maar zoekt nog naar een tweede coureur. Oliver Rowland is immers naar DAMS verkast terwijl Daniël de Jong afscheid heeft genomen van de GP2. Jordan King, die in Abu Dhabi voor het team testte, zou een optie voor MP kunnen zijn; King kent engineers Tony en Sarah Shaw nog goed uit zijn Formule Renault-periode. Tegelijk is duidelijk dat King met hulp van zijn gefortuneerde vader probeert om in de Formule 1 terecht te komen (bij Manor of Sauber).

 L0U4737

Russian Time gaat uiteraard door met Artem Markelov, maar een opvolger voor Marciello is nog niet gevonden. Bij Campos promoveert Alex Palou van de GP3 naar de GP2. Bij Trident gaat Armand verder, maar de identiteit van zijn teamgenoot is nog onduidelijk. Alleen Rapax heeft nog twee vrije plaatsen. Het zou mooi zijn om Nyck de Vries in een van die auto's te zien. Het team van Carlin heeft intussen een nieuwe eigenaar, maar het is nog niet duidelijk wat die met het team wil.

 SBL3119

Reacties

    • 17
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 17 december 2016 13:40

    Wat een verademing. Daniël de Jong eindelijk weg uit de GP2. Pffffffff

    • 1
    • 1
     
    ace1 17 december 2016 16:30

    Geloof dat Mp motorsport ook LMP2 gaat doen en de eigenaar van MP motorsport is de vader van Daniël de Jong.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet