Formule 3

GP3: Nyck de Vries: “Eindstand kampioenschap laat mijn echte snelheid niet zien”

 SBB1204

Nyck de Vries begon als een van de titelfavorieten aan het GP3-seizoen van 2016, maar het seizoen verliep niet zoals hij had gehoopt. ART-teamgenoot Charles Leclerc ging met de titel aan de haal, terwijl de Fries ondanks twee overwinningen niet verder kwam dan de zesde plaats in het kampioenschap. Die eindstand vertelt niet het hele verhaal, vindt hij. We spraken De Vries na afloop van een lange week in Abu Dhabi, met een uitstapje naar Jerez voor een DTM-test met Audi. "De buitenwereld kijkt helaas alleen naar de resultaten."

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: GP2/GP3 Series

Aan het begin van 2016 leek het erop dat Nyck de Vries een stap terug had moeten doen, maar dat maakte zijn seizoen er beslist niet minder uitdagend om. De beslissing om GP3 te doen was niet zijn eigen keuze, want na een behoorlijk sterk jaar in de Formule Renault 3.5 lag promotie naar de GP2 meer voor de hand. In plaats daarvan moest de McLaren-junior zich bewijzen bij hét topteam in de GP3, met de zeer getalenteerde Ferrari-junior Charles Leclerc als een van zijn teamgenoten. De tweevoudig Formule Renault 2.0-kampioen van 2014 (Eurocup en ALPS) was terstond titelfavoriet, maar dat gold evenzeer voor de Monegask Leclerc: een Franstalige coureur bij een Frans team, wiens manager Nicolas Todt nog altijd aardig wat in de melk te brokkelen heeft bij ART.

 79P3933

"Je gaat altijd al met de titel voor ogen een seizoen in", zegt De Vries over zijn mindset aan het begin van 2016. "Je wilt winnen, presteren. Daar zijn we voor, het draait maar om één ding. Natuurlijk was het de intentie om het kampioenschap te winnen. Het was een logische stap geweest om GP2 te doen, GP3 was ook niet mijn eerste gedachte. Maar ik ging wel voor een van de allerbeste teams in de GP3 rijden. De titel was daarmee het doel en ik neem aan dat McLaren dat ook verwachtte."

 79P4108

Het liep anders. De Vries werd zesde in het kampioenschap, met twee overwinningen, achter de oppermachtige Leclerc, teamgenoot Alex Albon, de tweede Ferrari-junior Antonio Fuoco en de Britten Jake Dennis en Jack Aitken. De Nederlander had de titel nooit in zicht, mede vanwege weekenden waarin hij maar met een paar puntjes thuiskwam.

 L0U0863

"Het is helaas niet verlopen zoals we wilden. We zaten er vanaf het tweede raceweekend steeds bij. We hadden altijd de snelheid, maar konden door omstandigheden niet voortdurend laten zien wat we in huis hadden. De eindstand van het kampioenschap laat mijn echte snelheid niet zien. Dat weet ik, dat weet mijn team, maar de buitenwereld kijkt alleen naar de resultaten."

 L0U1293

Een goed voorbeeld van zijn tegenslag is het derde weekend, op Silverstone, waar De Vries vol vertrouwen naartoe ging na een prima score op de Red-Bull-Ring. De kwalificatie werd een loterij door regen en rode vlaggen, waardoor De Vries als 19e moest starten. Hij vocht zich in de eerste race zich naar voren om als vijfde te eindigen, met de tweede snelste ronde van de wedstrijd. "Op zondag werd ik tweede, opnieuw op een natte baan, maar de race werd per ongeluk een ronde te vroeg afgevlagd. Toen werd de uitslag opgemaakt in de ronde waarin de vlag werd gezwaaid, waardoor ik opeens als vierde eindigde. Mijn punten voor de snelste ronde raakte ik ook kwijt. Daar kwam nog een tijdstraf van 5 seconden uit de eerste race overheen, zodat ik als achtste eindigde."

 ONZ7691

De Hungaroring bracht zo mogelijk nog grotere frustratie. De Vries reed naar een oppermachtige pole, met een gat van bijna een halve seconde op zijn achtervolgers, om vervolgens bij de start van de opwarmronde niet van zijn plek te komen. "Mensen dachten dat ik 'm had laten afslaan, maar we hadden vanaf het begin van het seizoen problemen met de motor. Die was al diverse keren uit elkaar gehaald, maar we konden het maar niet vinden. Het probleem was dat hij moeilijk startte, vooral als het heel warm was." In Hongarije was het zinderend heet... "Het was by far mijn beste race geweest, dat weet ik zeker. Die had ik met tien seconden voorsprong gewonnen. Startend vanuit de pits was ik sneller dan de leider. Later heb ik toch een nieuwe motor gekregen, maar het is eigenlijk onacceptabel dat je door zo'n probleem 40 punten misloopt."

 SBB1939

Ook in Hockenheim liep De Vries ondanks een goed weekend de zege in de hoofdrace mis. "Ik lag tweede achter Albon, met Fuoco achter ons, toen er een virtual safety car kwam. Bij de herstart ging Fuoco veel eerder weg dan wij, zo haalde hij ons allebei in. De wedstrijdleiding had helaas onvoldoende informatie om te checken wat hij had gedaan. Ik werd uiteindelijk tweede achter Fuoco, dus die had ik moeten winnen. Maar ja, aan het eind van het jaar ziet niemand dat meer."

 SLA7562

Reacties

    • 6
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 06 december 2016 14:43

    Als... Daar heb je niks aan in de autosport. Het is zoals hij zelf zegt: Ze kijken naar de resultaten. En het feit is dat Nyck nu zo langzaam toch echt moet gaan presteren, want anders vrees ik dat het er niet uit gaat komen bij hem. Hopelijk lukt het hem in 2017 wel!

    • 6
    • 0
     
    Baron von Clutch 06 december 2016 14:50

    Ik ben eigenlijk nog nieuwsgieriger of McLaren in hem blijft geloven na dit seizoen. Een seizoen GP2 en 'alles of niets' lijkt mij de beste stap voor hem op dit moment. Mocht dat niet lukken, dan daarna overstappen op de GT's van McLaren. Wel is opvallend dat Sainz en Kvyat hem snel voorbij zijn gegaan waardoor hij naar mijn inziens het predikaat van eeuwig talent begint te krijgen.

    • 4
    • 8
     
    Anonieme gebruiker 06 december 2016 14:51

    Het hoofdstuk Nyck is wat mij betreft gesloten. Kan die jongen wel bij het gaspedaal Jezus wat is die kerel klein.

    • 4
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 06 december 2016 15:31

    Nick zijn carrière is over. Het heeft veel te lang geduurd met onvoldoende resultaat. Dit GP3 seizoen had het moeten zijn maar kennelijk is een lange reeks excuses nodig. Kan mij niet voorstellen dat McLaren een GP2 seizoen gaat betalen. En weer GP3 is onbevredigend.

    • 3
    • 17
     
    Anonieme gebruiker 06 december 2016 16:29

    Ik vraag me ook iedere keer weer af waarom autosport.nl dit soort onnozele persberichten blijft publiceren? Krijgen jullie hier voor betaald. Kan bijna niet anders.

    • 3
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 06 december 2016 16:35

    FIA F3 EK was een betere keuze geweest. Dan hadden we kunnen zien hoe goed hij werkelijk is.

    • 7
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 06 december 2016 17:59

    Hoezo 'persbericht'? Wat een stompzinnige opmerking! Is toch gewoon een interview? Met (even los van Verstappen) een van de weinige Nederlanders die momenteel op internationaal niveau actief zijn in de monoposto's? Lijkt me nieuwswaardig genoeg voor elk medium dat over (Nederlandse) autosport schrijft...

    • 6
    • 0
     
    Baron von Clutch 06 december 2016 18:16

    Aan de andere kant. Als dit het plafond is voor hem. Prima! Met de reputatie die hij nu heeft kan hij zijn carrière een mooi vervolg geven. Ik noem Tom Coronel, Peter Kox en Robin Frijns maar even als Nederlandse voorbeelden.

    • 7
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 06 december 2016 21:13

    "De buitenwereld kijkt helaas alleen naar de resultaten..." Helaas voor De Vries niet alleen de buitenwereld. Gewoon accepteren dat je net niet de top gehaald hebt, dat is echt geen schande. Hij zit nu nog in de ontkenningsfase, waarin Van der Garde ook een tijd heeft gezeten. En opeens valt het kwartje en ontdek je dat er een autosportleven bestaat zonder de F1, waarin je ten eerste veel rijplezier kunt beleven (bijv. in WEC, GT's, etc.), en ten tweede een ruim belegde boterham kunt verdienen.

    • 3
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 06 december 2016 23:23

    Wie het GP3 seizoen heeft gevolgd en wat "insite" informatie heeft begrijpt het intervieuw. Nyck heeft veel pech gehad en had normaliter 50-70 punten meer kunnen hebben. Het siert hem dat hij zegt dat de auto's gelijkwaardig waren terwijl data aangaf dat hij 0,2 op het rechte eind verloor op teamgenoten. Pas na de nieuwe mortor was hij gelijkwaardig aan zijn teamgenoten. De druk om te moeten presteren heeft hem parten gespeeld net als in zijn 2e jaar R2.0 en dat is jammer. Kan ie dat handelen dan ziet de toekomst er goed uit en is F1 bereikbaar.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet