Formule 1

Formule 1: Nico Rosberg beëindigt F1-carrière

M52159 D333908

Het nieuws komt als een donderslag bij heldere hemel: de kersverse wereldkampioen Nico Rosberg heeft per direct een streep gezet onder zijn F1-carrière. De Duitser maakte zijn besluit in Wenen bekend, voorafgaand aan het FIA-prijzengala.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Mercedes AMG F1

Rosberg legde zijn besluit uit als 'stoppen op het hoogtepunt'. "Sinds mijn zesde heb ik één droom gehad: wereldkampioen in de Formule 1 worden. Nu heb ik dat doel bereikt. 25 jaar van mijn leven heb ik erin gestopt, met de hulp van iedereen om me heen, en dankzij de steun van mijn fans, mijn team, mijn vrienden en familie is het me dit jaar gelukt."

M50996 D333774

"Het was een geweldige ervaring die me altijd zal bijblijven. Tegelijk waren het zware jaren, want twee seizoenen achtereen verliezen van Lewis was erg moeilijk voor me. Maar dat heeft me ook weer op een manier gemotiveerd die ik niet voor mogelijk had gehouden. Ik heb teruggevochten en mijn droom eindelijk verwezenlijkt."

Rosberg groeide tegelijk met teamgenoot Lewis Hamilton op in de karts, voordat hij in 2002 in de autosport debuteerde. Meteen werd hij kampioen in de ADAC Formule BMW. De twee jaar daarna reed hij voor het team van vader Keke in de F3 Euroseries. In 2003 werd hij achtste in het kampioenschap, met één overwinning, in 2004 eindigde hij als vierde, met drie overwinningen. In 2005 werd hij de eerste GP2-kampioen in de geschiedenis van het kampioenschap.

M51484 D333879

Al sinds 2003 testte hij elk seizoen voor Williams-BMW, maar toen hij in 2006 zijn F1-debuut maakte, was Williams geen BMW-team meer. Rosberg viel meteen op met zijn sterke kwalificaties en klom langzaam met het team uit het dal. Toen hij Williams in 2009 verliet, eindigde hij als zevende in het WK, maar nog zonder overwinningen.

Die kwamen bij zijn nieuwe team Mercedes ook pas na drie seizoenen, waar hij eerst Michael Schumacher als teamgenoot had. In 2012 mocht Rosberg eindelijk zijn eerste GP-zege vieren, na 110 mislukte pogingen. Toen Mercedes in het nieuwe turbotijdperk met de beste motor op de proppen kwam en ook nog elk jaar een geweldig chassis produceerde, kwam er een tweestrijd op gang tussen Rosberg en zijn nieuwe teamgenoot Lewis Hamilton. De Brit won in 2014 en 2015, maar Rosberg hield stug vol en veroverde dit seizoen alsnog de buit, na vooral een ijzersterke opening van het seizoen.

M51351 D333877

Net als zijn vader Keke blijft Nico een eenmalig wereldkampioen. Zijn logische opvolger is Mercedes-junior Pascal Wehrlein, die zich laatst nog gepasseerd voelde toen Esteban Ocon door Mercedes bij Force India werd geplaatst. Maar wellicht bedenkt Mercedes wel iets heel anders...

Reacties

    • 1
    • 4
     
    Dirk 02 december 2016 15:12

    Pfoe, zware klus voor Wehrlein, instappen naast een gefrustreerde Hamilton

    • 7
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 02 december 2016 15:25

    diep respect voor rosberg je hele leven in het teken zetten om wereldkampioen te worden en daarna meteen stoppen....een waardig kampioen.... moeten meer F1 coureurs doen

    • 7
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 02 december 2016 15:46

    Verrassend maar ook zeer begrijpelijk besluit. Rosberg heeft dit jaar zijn beste seizoen gedraaid en weet dat 'ie dat waarschijnlijk niet meer gaat overtreffen. Het was ook wel duidelijk dat hij moeite had met alle stress/druk om het kampioenschap binnen te halen, al wist hij het goed te verbergen en is het hem uiteindelijk gelukt. Stoppen op het hoogtepunt... een mooie manier om afscheid te nemen, dat zouden er eigenlijk meer moeten doen. Chapeau!

    • 4
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 02 december 2016 16:23

    In een jaar dat 'the whole package' klopt (dus de combi beste auto/beste motor/beste team/beste budget/zelf iedere race keurig punten scoren) en daardoor dus wereldkampioen wordt, besef je kort daarna dat dit niet meer overtroffen kan worden. Dit omdat er vrijwel altijd wel een puzzelstukje ontbreekt. Kijk naar Hamilton: zelfde auto, motor, team, etc. maar net een paar keer teveel pech gehad en dat breekt je aan het eind op. Wat ook mee zal spelen: Rosberg zal heus wel genoeg zelfkennis hebben en weten dat er snellere coureurs rondrijden momenteel. In dat opzicht kan dit jaar gewoon niet meer overtroffen worden m.a.w. het kan alleen maar tegenvallen. Prima besluit dus. Wehrlein zal wel doorschuiven en de vacature in gaan vullen. Wel meteen geldprobleem voor Manor: MB-protégés weg (Ocon naar Force India, Wehrlein naar MB?) dus dat wordt op zoek naar nieuwe kapitaalkrachtige rijders.

    • 2
    • 2
     
    El Rato 02 december 2016 18:07

    Rosberg eindigt per direct zijn Formule 1 carrière (onbegrijpelijk maar respect).......... Houdt hij hiermee de deur op een kier voor een andere race / serie (Le Mans / DTM) ?? Waar hij geen Hamilton of Verstappen tegen komt, haha!!

    • 4
    • 0
     
    Racing-Fan 02 december 2016 18:37

    Verrassend. Eerlijk gezegd lijkt me Rosberg niet iemand die we nog terug gaan zien in een racewagen.

    • 1
    • 3
     
    ace1 03 december 2016 10:41

    Ik verwacht dat Alonso of Vettel volgend jaar voor Mercedes rijdt. Bij Force India was men niet onder de indruk van de input die Wehrlein vorig jaar bij een test had hij gaf te weinig input. Van Ocon was men wel onder indruk toen hij vorig jaar daar een test had men heeft gewoon de data daar gebruikt bij de beslissing om een opvolger voor Hulkenberg te nemen.

    • 2
    • 4
     
    ace1 03 december 2016 10:51

    @El Rato, ik verwacht in de toekomst Rosberg in de toekomst wel weer in de DTM of in het WEC te zien. Vader Keke Rosberg heeft nog voor Peugeot gereden in de Groep C Peugot 905 en later ook nog in het de DTM voor Mercedes en Opel.

    • 0
    • 6
     
    Anonieme gebruiker 03 december 2016 23:16

    Zeer vaag besluit..... niet echt racewaardig....

    • 5
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 03 december 2016 23:54

    Heel erg knap van Rosberg. Nu vettel noch.

    • 1
    • 1
     
    ace1 04 december 2016 11:27

    Jan Lammers en Jack Plooij over het afscheid van Nico Rosberg. https://www.youtube.com/watch?v=AOnxqPTvfgo