WTCC

WTCC: Tarquini en Bennani laatste racewinnaars seizoen 2016

161125 WTCC Opening Race start
Start van de openingsrace bij de seizoensfinale in Qatar

Gabriele Tarquini met een van de drie fabrieks-Lada's en Mehdi Bennani met de Sébastien Loeb Racing-Citroën C-Elysée zijn de laatste twee racewinnaars van het FIA WTCC-seizoen 2016. Op het circuit van Losail in Qatar zorgde Tarquini bij het laatste optreden van Lada in de serie voor succes door de eerste race te winnen, voor de beide Britten Tom Chilton (SLR-Citroën) en Rob Huff in een fabrieks-Honda. Nicky Catsburg was op de achtste plaats de best geklasseerde Nederlander. In race twee was de wins voor Bennani, gevolgd door Thed Björk in de fabrieks-Volvo en de al lange tijd als wereldkampioen vaststaande José María López bij het afscheid uit de serie van het fabrieksteam van Citroën. Ditmaal was het Tom Coronel die als negende de beste Nederlander werd.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: DPPI/FIA WTCC

Voor race 1 vertrekt Tom Chilton vanaf de pole-position. Hij neemt bij de start de leiding voor Tarquini, terwijl Huff in het Honda-duel om de vierde plaats zijn merkgenoot Monteiro het nakijken geeft. Door een aanrijding met López verspeelt Monteiro vervolgens alle kansen op een goede klassering: de Portugees valt uit, evenals Valente, wiens Lada door López wordt geraak. De gestrande auto van Monteiro noopt wedstrijdleider Mirek Bartos de race te onderbreken. Uiteindelijk neemt de bergingsactie zo'n 15 minuten in beslag, waarna de race achter de safety car wordt hervat. Bij de herstart neemt Tarquini aan de binnenkant de leiding over van Chilton, met Huff op de derde plaats. Een aanrijding tussen Michelisz en Dåhlgren zorgt ervoor dat Yvan Muller opklimt naar de vierde positie. Tarquini bouwt zijn voorsprong meer en meer uit en komt na 14 ronden als winnaar over de eindstreep. Chilton eindigt als tweede voor Huff, Muller, Michelisz en de Volvo's van Björk en Dåhlgren. Catsburg wordt als achtste geklasseerd.

161125_FIA_WTCC_Qatar_uitslag_opening_race.pdf

161125 WTCC Main Race podium
Mehdi Bennani (midden) won voor het eerst een WTCC-race zonder 'reversed grid'

Bij de start van race 2 profiteert Bennani optimaal van zijn verrassende pole-position en blijft aan de leiding, terwijl López op weg naar de errste bicht de Volvo van Björk passeert voor de tweede plaats. Een aanrijding tussen Volvo-rijder Dåhlgren en de SLR-Citroën van Tom Chilton leidt tot een interventie van de safety-car. Ook Lada-teamgenoten Valente en Catsburg komen met elkaar in botsing, nadat Valente te wijd ging. Catsburg moet door het grind en moet met een lekke band de pits in, voor Valente is de race over. De herstart volgt in ronde vier, waarbij Bennani zijn leidende positie vashoudt. Hij kann weglopen als López zijn tweede plaats tegen Björk moet verdedigen. Michelisz haalt Muller in en wordt daarmee vierde. In de zesde ronde verliest López zijn tweede plaats aan Björk, die vervolgens meer en meer het gat naar Bennani dichtrijdt. In de slotrond echter maakt de Zweed een fout, waardoor de Marokkaan uiteindelijk zonder problemen zijn tweede overwinning van het seizoen naar huis kan rijden. Björk wordt tweede voor López, de Honda's van Michelisz en Monteiro, die in de laatste ronde nog de vijfde plaats van Yvan Muller in diens laatste WTCC-race weet te pakken. De Elzasser wordt zesde, gevolgd door Tarquini, Huff, Coronel en Thompson.

161125_FIA_WTCC_Qatar_uitslag_main_race.pdf

161125 WTCC Thed Bjork
De Volvo's kwamen goed uit de verf.

161125 WTCC Yvan Muller
Yvan Muller beleefcde zijn afscheid uit het WTCC.









Reacties

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 26 november 2016 13:01

    Benieuwd naar volgend jaar. Lijkt me een groot probleem qua deelnemers. Muller, Valente, Lopez, Citroen en Lada stoppen. Wie wil er nog een Chevrolet rijden...? Volvo zal wat auto's aan privateers willen slijten, maar of dat zorgt voor een fatsoenlijk veld. 18 stuks is echt wel de ondergrens.

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 27 november 2016 10:47

    Wtcc stelt niks meer voor tegenwoordig.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet