Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 2

GP2: Gasly met één superrondje naar pole in Abu Dhabi, Rowland P5, De Jong P21

 SLB0494

Pierre Gasly heeft in Abu Dhabi maar één ronde nodig gehad om met overmacht de pole te pakken voor de GP2-hoofdrace morgen op het circuit van Yas Marina. De Red Bull-junior zet daarmee Prema-teamgenoot en klassementsleider Antonio Giovinazzi maximaal onder druk, want de Italiaan kwam niet verder dan de zesde tijd. Russen Sergey Sirotkin (ART) en Artem Markelov (Russian Time) completeerden de top-drie, gevolgd door Sirotkins teamgenoot Nobuharu Matsushita. Oliver Rowland presteerde sterk voor MP Motorsport met een vijfde tijd, teamgenoot Daniël de Jong kwam echter niet verder dan de 21e plaats.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: GP2 Series

Teamgenoten Antonio Giovinazzi en Pierre Gasly gaan samen met outsider Raffaele Marciello (Russian Time) het laatste GP2-weekend van het jaar in als de twee grote titelpretendenten. Marciello heeft eigenlijk alleen nog een kans als Giovinazzi en Gasly elkaar van de baan rijden, dus de aandacht richt zich vooral op het Prema-duo. Omdat Giovinazzi met een voorsprong van zeven punten het weekend ingaat, kon van Gasly een agressieve benadering worden verwacht.

 SLA7678

En dat gebeurde precies in de kwalificatiesessie van 30 minuten, die in Abu Dhabi in het donker werd afgelegd. 21 auto's volgden het eerste kwartier het gebruikelijke patroon: outlap, opwarmronde, snelle ronde, afkoelronde, nog een snelle ronde, inlap. Nadat Alex Lynn (DAMS) de eerste snelle tijd zette, nam ART-duo Sirotkin en Matsushita al snel het stokje over, waarna Giovinazzi zich tussen de twee in wurmde. In het tweede snelle rondje meldden zich Cecotto (Rapax) op P4 en Markelov op P5, waardoor Latifi (DAMS) werd teruggezet naar de zesde plaats. Marciello en Rowland schoven naar P7 en P8.

Pas op dat moment kwam de 22e auto de baan op, die van Pierre Gasly. De Fransman, vanochtend al de snelste in de vrije training, ging het allemaal anders doen: niet twee snelle rondjes, maar slechts één, en dan weer snel naar binnen om met de tweede set softs hetzelfde te doen als de rest: nog één poging om je tijd te verbeteren voordat de vlag zou vallen.

 SLA7816

Gasly's besluit was eigenzinnig, maar enorm effectief: op een lege baan verbond hij drie paarse sectoren aan elkaar om een tijd te noteren die een volle seconde sneller was dan die van Sirotkin. Voor GP2-begrippen een kloof zo groot als de Grand Canyon.

Met tien minuten te gaan gingen iedereen naar buiten voor zijn laatste poging: één snel rondje, misschien twee, maar dat zou dan ten koste gaan van de banden waarmee je later dit weekend ging racen. Rowland viel als eerste op met een paarse sector 2, die hem naar de tweede tijd bracht. Al snel doken Matsushita en daarna Sirotkin onder die tijd door. Giovinazzi kwam niet verder dan P5. Dat was het teken voor Gasly om af te haken: zijn eerste sector was alweer paars geweest, maar hij brak zijn poging af en kwam naar binnen. Dat ene machtige rondje was dus genoeg geweest.

 SLB0502

Giovinazzi kon daardoor niet anders dan nóg een ronde eraan vastplakken, maar het hielp hem niet. Hij bleef P5. Dat werd zelfs P6 toen Markelov wel lukte wat de Italiaan niet lukte: zich in zijn tweede ronde verbeteren. Bij het vallen van de finishvlag zette de Rus zich op de derde plaats.

Na een mindere zomerperiode, waarin Oliver Rowland niet lekker in zijn vel zat, presteerde de Brit nu weer uitstekend: zijn vijfde startplaats biedt volop perspectief voor een puntenrijk slotweekend voor MP Motorsport. Teamgenoot Daniël de Jong kon geen vuist maken: de Nederlander begon als 15e, maar zakte gedurende de sessie af naar de 21e plaats. Zelfs nieuwkomer Louis Delétraz (Carlin) was sneller. Alleen de tweede debutant van het weekend, Emil Bernstorff (Arden), wist De Jong achter zich te houden.

 SLB0362

GP2, Yas Marina, kwalificatie, 25 november 2016

1. Pierre Gasly - Prema - 1'47"476
2. Sergey Sirotkin - ART - 1'47"804
3. Artem Markelov - Russian Time - 1'47"901
4. Nobuharu Matsushita - ART - 1'47"997
5. Oliver Rowland - MP - 1'48"130
6. Antonio Giovinazzi - Prema - 1'48"288
7. Norman Nato - Racing Engineering - 1'48"307
8. Raffaele Marciello - Russian Time - 1'48"368
9. Alex Lynn - DAMS - 1'48"524
10. Mitch Evans - Campos - 1'48"559
11. Jordan King - Racing Engineering - 1'48"712
12. Luca Ghiotto - Trident - 1'48"830
13. Johnny Cecotto - Rapax - 1'48"976
14. Nicholas Latifi - DAMS - 1'49"075
15. Gustav Malja - Rapax - 1'49"206
16. Sergio Canamasas - Carlin - 1'49"779
17. Patric Armand - Trident - 1'49"950
18. Nabil Jeffri - Arden - 1'50"135
19. Sean Gelael - Campos - 1'50"233
20. Louis Delétraz - Carlin - 1'50"234
21. Daniël de Jong - MP - 1'50"276
22. Emil Bernstorff - Arden - 1'50"470
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet