TCR Series

TCR: Comini en Monteiro winnen TCR-races in verkeerschaos Macau, Comini kampioen

161120 TCR Comini kampioen
Bij Comini kunnen nu zijn baard en zijn lange haar eraf, want hij is opnieuw TCR-kampioen

I
n de loop der jaren hebben we al heel wat merkwaardige situaties gezien in Macau, maar wat er vandaag bij de seizoensfinale van de TCR International Series geproduceerd werd, mag zonder overdrijving een belediging voor de autosport genoemd worden. Vanaf de opstelling op de pre-grid tot aan de finish zaten de rijders ruim drie uur en een kwartier in de auto's. In totaal werden er in de twee wedstrijden echter slechts vier normale raceronden verreden. Voor de rest waren er safety-cars, rode vlaggen, een finish waarna toch nog op racesnelheid werd doorgereden, en nog twee raceronden terwijl de maximale tijd al ruimschoots verstreken was. Een brevet van onvermogen van de wedstrijdleiding en de lokale organisatie, die – naar verluidt onder druk van de FIA – allerlei lokale amateurs toeliet die in zo'n veld goed beschouwd niets te zoeken hebben. Voor wie het interesseert: Comini won de eerste race, Monteiro schreef de tweede wedstrijd op zijn naam. Omdat concurrent James Nash na een aanrijding nauwelijks scoorde, werd Comini voor het tweede jaar op rij in Macau kampioen.

Tekst: René de Boer (vanuit Macau, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

161120 TCR Start R1

Bij de start van de eerste race neemt Comini de leiding, terwijl Vernay even terugvalt naar de derde plaats achter Monteiro. Verderop in het veld gaat het mis als één van de Citroëns bij het uitkomen van de eerste bocht in de rondte gaat. Bij het aanremmen van Lisboa plaatst Vernay een aanval op Monteiro. Tussen Lisboa en San Franciso houdt Vernay het gas erop en profiteert van de betere trekkracht van de Volkswagen, waarmee hij de eerste plaats pakt. Morbidelli strandt ergens in de stad, waarna zijn Honda op de baan blijft staan. Daarop wordt de wedstrijd onderbroken. Na een half uur gedwongen pauze wordt de race achter de safety-car hervat, met nog zes minuten op de klok. Na de herstart komen Homola en titelkandidaat Nash bij het aanremmen van Lisboa met elkaar in botsing, waarbij Nash een gebroken linker achterwielophanging van zijn Honda oploopt.

161120 TCR Nash R1
Een afgebroken wiel maakte een einde aan de kansen van Nash

Verder achterin het veld crashen meerdere auto's bij Lisboa, waarop de hele baan geblokkeerd is. Natuurlijk komt opnieuw de safety-car in actie, terwijl Nash in wandeltempo met zijn kapotte wiel het halve veld ophoudt. De race wordt onder safety-car beëindigd, terwijl op de beeldschermen 'Finish' wordt getoond, worden langs de baan groene vlaggen gezwaaid. Dat is voor de coureurs het teken om gas te geven, waarmee de verwarring compleet is. Later wordt de rode vlag getoond, zodat de wedstrijd echt ten einde is. Comini wint, voor Vernay, Monteiro, Borkovic en Oriola. Alex Hui wordt met zijn silhouet-Citroën zesde, voor Sritrai en Belicchi. Omdat er echter minder dan 75% van de geplande afstand gereden is, worden er halve punten toegekend, zodat Comini in het kampioenschap nu een halve punt achter Nash staat.

161120_TCR_Macau_uitslag_race_1.pdf

Race 2:

161120 TCR Monteiro R2
Tiago Monteiro wint de tweede race

Bij de start passeert Monteiro de beide Volkswagens en neemt de leiding, voor Comini en Vernay. Daarachter rijden Borkovic, Oriola en Sritrai. Nash komt als elfde terug uit de openingsronde en weet in de volgende ronde nog twee plaatsen te veroveren, maar vooraan weet Comini dat hij aan de tweede plaats meer dan genoeg heeft voor de titel en neemt daarom geen enkel risico. Dat geldt niet voor andere rijders: in de tweede ronde gaat Citroën-rijder Wong in de rondte en blokkeert daarmee de baan. Natuurlijk is er opnieuw een rode vlag. De rijders stellen hun auto's op in de pitstraat, rijden na een half uur vertraging nog één ronde achter de safety-car en worden dan losgelaten voor nog twee ronden, hoewel de maximale tijd al lang verstreken is. Het zijn dan raceronden zes en zeven. In de zevende ronde laat Comini Oriola voorbij, waarmee de Spanjaard vierde is, maar vooral voor de Zwitser geen bedreiging meer vormt. Omdat Nash slechts achtste is, wordt Comini daarmee immers toch kampioen. Zo komen de rijders ook inderdaad over de eindstreep: Monteiro wint, voor Vernay, Oriola, Comini, Borkovich, Files en Nash. Daarmee is Comini voor het tweede jaar op rij kamoioen in de TCR International Series. En gaan eindelijk zijn baard en zijn lange haren eraf.

161120_TCR_Macau_uitslag_race_2.pdf



Reacties

    • 0
    • 0
     
    ace1 20 november 2016 14:20

    @René de Boer wat is nu de toekomst TCR International of het WTCC?

    • 1
    • 0
     
    René de Boer 20 november 2016 16:45

    Ik zie voor TCR in zijn huidige vorm meer perspectief, al blijft dit een kampioenschap voor privéteams, wat ook heel nadrukkelijk het uitgangspunt is. WTCC heeft volgend jaar alleen nog Honda en Volvo als fabrieksteams, voor de rest gebruikte privé-Citroëns (4-6) en de inmiddels toch wel enigszins bedaagde Chevrolets (waarvan er wel aardig wat auto's zijn, maar die van Coronel en Münnich de enige zijn die het hele jaar rijden). Als de plannen van de FIA, om het WTCC vanaf 2018 of 2019 wellicht volgens Class One (lees: DTM/Japans Super GT)-reglement te laten verrijden, kan (!!) dat voor fabrikanten een interessante optie zijn. Maar de logistieke kosten zijn dan natuurlijk een stuk hoger dan nu bijvoorbeeld voor de DTM (Duitsland en omliggend buitenland, met Rusland als uitstapje) het geval is. En alles staat of valt met mediale tegenwaarde.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet