Sportscars

Sportscars: Audi sluit tijdperk af met 1-2 in Bahrein

A1612263 medium

Met de 107e overwinning in 18 jaar en in 187 wedstrijden heeft Audi afscheid genomen van het FIA World Endurance Championship en de sportscars. Lucas di Grassi, Oliver Jarvis en Loïc Duval versloegen op het Bahrain International Circuit teamgenoten Marcel Fässler, André Lotterer en Benoit Tréluyer en bezorgden Audi daarmee een 1-2 in de afsluitende race van het seizoen. Marc Lieb, Neel Jani en Romain Dumas veroverden de wereldtitel, hoewel het drietal slechts als zesde over de finish kwam.

Tekst: Marcel ten Caat (Twitter: @marceltencaat)
Foto: PR

Na 13 overwinningen op Le Mans, 81 pole positions en na vandaag 107 overwinningen in totaal is het Audi-tijdperk definitief afgesloten. Na een overwinning op Spa-Francorchamps eerder dit jaar waren Di Grassi, Jarvis en Duval ook in Bahrein het sterkste. De Audi Sport Team Joest Audi R18s domineerden de wedstrijd en kwamen geen moment in de problemen. Di Grassi kwam na 201 ronden als winnaar over de streep, op 16.419 seconden gevolgd door teamgenoot Fässler. Wat volgde was een emotioneel afscheid van het WEC in de pits en op het podium.

Mark Webber, die na deze race ook zijn helm aan de wilgen hangt, kwam namens Porsche als derde over de streep, op 1m17.001s.. Toyota Gazoo Racing kon in de laatste race van het seizoen geen vuist maken. De Toyota TS050-Hybrids eindigden de wedstrijd als vierde en vijfde, waardoor Mike Conway, Stéphane Sarrazin en Kamui Kobayashi naast de wereldtitel grepen. Het drietal begon de race met een achterstand van 17 punten, maar door de vijfde plaats konden slechts twee punten worden goedgemaakt. De nieuwe wereldkampioenen eindigden, na een aanrijding en een daarop volgende lekke band in de beginfase, als zesde.

Rebellion Racing haalde bij de privateers opnieuw een overwinning, de laatste LMP1 overwinning voor het Zwitserse team en de Rebellion R-One. Na vijf seizoenen in de LMP1 klasse in het WEC stapt Rebellion Racing volgend jaar over naar de LMP2 klasse met twee Oreca 07s. Alexandre Imperatori, Dominik Kraihamer en Mathéo Tuscher kwamen als zevende algemeen over de finish, vier ronden voor de ByKolles Racing Team CLM P1/01.

In de LMP2 klasse ging de overwinning naar de als laatste gestarte G-Drive Racing Oreca 05-Nissan van René Rast, Roman Rusinov en Alex Brundle. Rast vocht in de slotfase een mooi gevecht uit met Filipe Albuquerque in de RGR Sport Ligier JS P2-Nissan. Met nog iets minder dan 20 minuten te gaan wist Rast uiteindelijk zijn tegenstander te passeren en de leiding in de klasse te pakken. Albuquerque was daarna niet meer bij machte om Rast bij te halen en kwam 6.840s achter de winnende G-Drive Racing Oreca als tweede over de streep. Signatech Alpine, dat zich al van de titel had weten te verzekeren, eindigde de wedstrijd als derde. Giedo van der Garde kwam als vijfde over de streep, voor de Alpine van Ho-Pin Tung. Met het zwart-wit geblokt kwam ook een einde aan het Nissan-tijdperk in de LMP2. Vanaf volgend seizoen worden de nieuwe LMP2s aangedreven door een motor van Gibson.

Aston Martin Racing rijders Nicki Thiim en Marco Sørensen veroverden de World Endurance Cup voor GT rijders door in de GTE Pro klasse de overwinning te pakken met de Aston Martin Vantage. James Calado en Gianmaria Bruni finishten op 12.695s als tweede, voor teamgenoten Sam Bird en Davide Rigon. Calado en Bruni stonden dit seizoen maar liefst zeven keer op het podium, maar twee uitvalbeurten zorgden ervoor dat de titel naar de Denen Thiim en Sørensen ging.

Pedro Lamy, Paul Dalla Lana en Mathias Lauda lukte het niet om in de laatste race van het seizoen de titel te pakken. Het Aston Martin Racing trio moest in Bahrein winnen om nog een kans te maken op de titel. Halverwege de race viel de Vantage met nummer 98 echter uit, waarna de titel voor AF Corse rijders Emmanuel Collard, Francois Perrodo en Rui Aguas een feit was. De overwinning in de GTE Am klasse ging naar de Abu Dhabi-Proton Racing Porsche 911 RSR, voor de KCMG Porsche. Collard, Perrodo en Aguas eindigden als derde.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet