TCR Series

TCR: Volkswagens dominant in natte kwalificatie Macau

161119 TCR Quali Volkswagens regen
De twee Leopard-Volkswagens waren in de regen in Macau een klasse apart

Jean-Karl Vernay start vanaf de pole-position bij de TCR International Series in Macau. In de beslissende tweede kwalificatieheat, die op een na regen volledig natte baan verreden werd, kwam de Fransman met zijn Leopard-Volkswagen Golf tot een tijd van 3:00,602 minuten, waarmee hij zijn Zwitserse teamgenoot, titelverdediger Stefano Comini, 0,491 seconde voorbleef. De Volkswagens waren in de regen duidelijk een klasse apart, want de achterstand van Honda-rijder Tiago Monteiro, die de kwalificatie als derde afsloot, bedroeg al meer dan twee seconden. In de titelstrijd, waarin Comini voorafgaand aan de afsluitende twee wedstrijden in Macau 17 punten achterstand heeft op leider Nash, heeft de Zwitser nu wel een duidelijk betere uitgangspositier van de Brit, die met zijn SEAT Leon slechts als zevende start.

Tekst: René de Boer (vanuit Macau, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Stefano Comini voerde in eerste instantie de tijdenlijst aan, maar vervolgens werd hij voorbijgestreefd door Matt'o Homola,die tot een tijd van 2:36,646 minuten kwam kwam. De volgende ronde was de beurt aan Tiago Monteiro met een tijd van 2:36,362 minuten, terwijl de boomlange Dusan Borkovic opklom naar de tweede plaats, voor de jonge Brit Josh Files.

Vervolgens liet Oriola met 2:33,480 minuten zien dat het nog een stuk sneller kon. De Spanjaard was de eerste, en een tijdlang ook de enige, die onder de 2:34 bleef. Vernay kwam er met 2:34,121 nog het dichtste bij, maar aan de tijd van Oriola kwam verder niemand. Met nog vijf minuten te gaan begon het licht te regenen, wat natuurlijk ook zijn weerslag had op de gereden tijden. Zeker op het onderste gedeelte van de baan bij de pitstraat werd het steeds natter. Daarmee was Oriola zeker van de eerste plaats, gevolgd door Vernay, Monteiro, Borkovich, Nash, Files, Comini, Homola, Afanasiev en Tassi. Deze tien, aangevuld door Antti Buri en Gianni Morbidelli, mochten door naar Q2.

De sessie kende opmerkelijk weinig incidenten, afgezien van de Rus Mikhail Grachev, die in de rondte ging en zijn beschadigde zijn. Ook de Thai Sritrai reed op zijn eerste ronde met zijn Honda het decor in bij het politiebureau, maar de gestrande auto bleef staan op een plek waar hij niet echt hinder opleverde.

161119-TCR Quali Oriola
Pepe Oriola was met zijn SEAT het snelst in Q1

Vanwege de regen, die steeds sterker werd, besloot de organisatie de pauze tussen de eerste en tweede kwalificatie wat te verlengen, maar omdat het nat bleef, werd de sessie uiteindelijk toch maar gestart. De baan was inmiddels volledig nat, zodat alle rijders met Michelin-regenbanden reden en de tijden een stuk langzamer waren dan in de nog goeddeels droge eerste training. Vernay kwam in zijn eerste ronde tot 3:10,073, gevolgd door Comini met 3:10,991, daarachter Buri en Oriola, Monteiro en Nash. Bij de volgende doorkomst lagen de tijden lager: Vernay bleef op kop met 3:05,570, voor Comini met 3:05,948, daarachter Morbidelli, Borkovich, Nash en Burri. Aan het eind van de derde ronde nam Comini de leiding over met 3:01,485, terwijl Buri opklom naar de tweede plaats, voor Morbidelli en Monteiro, en Vernay steeds verder wegzakte: hij was nog slechts vijfde.

Op de laatste ronde zat Comini op het hele gedeelte bovenaan de Guia-heuvel vast achter de duidelijk langzamere Pepe Oriola, maar kwam er uiteraard niet voorbij. Zo kwam Comini tot een tijd van 3:01,093, terwijl teamgenoot Jean-Karl Vernay met 3:00,602 minuten de pole-position voor zich opeiste. Met twee seconden achterstand eindigde Monteiro als derde, voor Buri, Morbidelli, Nash, Afanasiev, Homola en Oriola.

161119 TCR uitslag kwalificatie

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet