Diversen

Div: In memoriam Paul Rosche (1934-2016)

161115 Rosche Motoren
Rosche met BMW-F1-motoren uit de jaren negentig

Er zijn enkele motorenbouwers in de autosport die bijna net zo'n prominente status hebben als coureurs, maar het is een uitstervend ras. Bernard Dudot van Renault is zo iemand, Hans Metzger van Porsche, Mario Ilien en Paul Morgan van Ilmor, en natuurlijk Paul Rosche, de man die bij BMW sinds eind jaren vijftig actief was en voor successen in de Deutsche Rennsport-Meisterschaft, de Formule 1, de legendarische Procar-serie met de M1 en de DTM zorgde. Vandaag overleed de Beier, die bekend werd onder de naam 'Nocken-Paule', op 82-jarige leeftijd. Met name in het turbotijdperk van de Formule 1 verrichte hij pionierswerk, waarbij de Beierse inslag nooit werd vergeten: voor tests of races in Zuid-Afrika, Brazilië of andere verre oorden gingen typisch Beierse producten als Weissbier en Weisswurst gewoon tussen de onderdelen mee in de transportkisten. Een terugblik op de rijke loopbaan van de 'Motorenpapst' met enkele foto's.

Tekst: René de Boer/Willem J. Staat (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

In memoriam Paul Rosche 1934-2016
Een groot mens is vanavond van ons heengegaan. Vanuit Duitsland kwam het droeve bericht dat BMW Motorenbouwer Paul Rosche op 82-jarige leeftijd is overleden. Rosche kwam in 1957 op 23-jarige leeftijd in dienst bij BMW en was in de zestiger jaren de geestelijke vader achter diverse toerwagenprojecten. Zo won Dieter Quester in 1969 met een 2002 turbo het EK Toerwagens. Na een herstructurering bij BMW, werd Rosche de geestelijke vader van de succesvolle BMW F2 motoren, waarmee fabrieksondersteunde teams(March) en klantenteams werkelijk in overwinningen grossierden. In 1979 ontwikkelde Rosche voor de toenmalige DRM een 1.4L motor die de basis zou leggen voor de Formule 1 successen van het merk. In 1983 bezorgde Nelson Piquet met de door Paul Rosche ontwikkelde F1 motor BMW haar eerste F1 titel. Aan het eind van 1986 verliet BMW de F1 en werden de motoren aan Megatron verkocht. Rosche ging niet terug de F1 in. Hij legde zich toe op de motorenontwikkeling van de meest succesvolle toerwagen aller tijden. De BMW M3. Later ontwikkelde Paul de motor voor de GT McLaren F1 die in 1995 Le Mans won. Later was hij ook verantwoordelijk voor de V12 LMR motor. Zijn laatste project was met deF1  Williams FW22. Rosche was een diehard racer maar ook iemand die gezellig samen met concurrent Brian Hart aan de bar een flinke boom over de motorenontwikkeling kon opzetten. En op een bierviltje uitgebreid hun ideeën tekenden.Hede ten dage ondenkbaar. Blij dat ik van het laatste wapenfeit in mijn F2 tijd meermaals getuige heb moge zijn. (Willem J. Staat)

161115 Rosche 2 Rosche met Gerhard Berger, die de tijd van de BMW-turbomotoren in de F1 als coureur meemaakte

161115 Rosche F1
Rosche met Nelson Piquet, die met de BMW-turbomotor in de Brabham F1-wereldkampioen werd

161115 Rosche M3
De viercilindermotor in de M3 maakte misschien wel het mooiste motorgeluid in de toerwagensport

161115 Rosche
Ook de laatste jaren nog was Rosche een graag geziene gast tijdens activiteiten van BMW Motorsport, zoals hier enkele jaren geleden tijdens de viering van het 40-jarig jubileum van de sportdivisie M GmbH op de Nürburgring, in de avondzon herinneringen ophalend met oud-sportdirecteur Jochen Neerpasch (r.)
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet