Formula E

Formule E: Ondanks Grid Penalty zege voor Buemi in Marrakesh

Regerend kampioen Sebastien Buemi wist ondanks een grid penalty de allereerste ePrix in Marrakesh op zijn naam te schrijven. Vanaf een zevende startplek wist de Zwitser beter met zijn energieverbruik om te gaan en pakte de e.dams Renault Formule E-coureur zijn achtste Formule E-overwinning. Door een te lichte brandblusser werd de e.dams Renault-coureur vijf plekken teruggezet.

Tekst Willem J. Staat
Foto's BMW/Renault

Buemi Marokko
Buemi op weg naar de zege in Marrakesh.


Ondanks Grid Penalty zege voor Buemi in Marrakesh
Met een uitstekende teamstrategie pakte Buemi in Marrakesh zijn achtste Formule E-overwinning. Mahindra-coureur Felix Rosenqvist had een superstart en nam direct voor Sam Bird en Nelson Piquet Jr. de leiding. Abt Schaeffler coureur Lucas di Grassi zorgt vanaf een twaalfde startplek voor een boeiende inhaaljeugd en ook Buemi liet zich niet onbetuigd. Kort voor de verplichte stops nam Buemi de vierde plek in. Rosenqvist, Vergne en Piquet Jr. gingen in de 16e ronde als eerste voor hun reguliere stops naar binnen. Buemi kwam achter de Fransman Jean Eric Vergne als derde terug op de baan. Wegens te snel rijden in de pitlane kreeg Vergne een penalty opgelegd en kwam in de 24e ronde als vijfde weer terug op de baan.

Acht ronden voor het einde bedroeg het verschil tussen Buemi en koploper Felix Rosenqvist nog maar drie seconden. Met steun van zijn Fanboost kan de Zwitser profiteren en wist het verschil tot 1.1. secs. te reduceren. Twee ronden later moet Mahindra-coureur Felix Rosenqvist er definitief aan geloven. Maar ook een sluwe vos als Sam Bird wist rookie Rosenqvist in de slotfase te verschalken. Eigenlijk is er weinig verschil tussen energiemanagement en brandstofverbruik. Rosenqvist had gewoon te weinig over om nog een vuist te maken. Achter de Top 3 volgen Nico Prost, Lucas di Grassi, Daniel Abt, Oliver Turvey, Jean Eric Vergne, Nick Heifeld en José Maria Lopez. Robin Frijns eindigt net buiten de Top 10 en zijn teamgenoot Antonio Felix Da Costa moest in de 12e ronde opgeven. Ook Maro Engel(ronde 21) en Jaguar Rookie Evans behoorden tot de uitvallers.

Sebastien Buemi: "In Hong Kong was onze auto gewoon niet goed genoeg. De straf na de kwalificatie was hart(brandblusser beneden het gewicht red.) maar ik was in ieder geval in staat om terug te vechten. In het tweede wedstrijdgedeelte beschikte ik over een andere wedstrijdstrategie dan Felix en daarvoor werden we beloond omdat wij over het einde gewoon over meer energie beschikten.
Sam Bird: " Ik was er niet zeker van of ik er vijf ronden voor het einde nog in zou slagen om Felix in te halen. Maar hij moest het ineens met minder energie doen. Sebastien was buiten bereik. Felicitaties aan mijn team. Wij hebben hier uitstekend werk verricht. Maar ik had toch liever P1 gehad."

Felix Rosenqvist: "De eerste stint was goed en onze strategie was anders dan die van Sam en Sebastien. In het tweede wedstrijdgedeelte was het dan ook bijzonder hard om hun tempo bij te houden. Over mijn Performance ben ik erg verheugd. P3 was meer dan ik verwacht had. Wij moeten nu alleen nog aan het tempo in de wedstrijd werken.

BMW Marrakesh
Voor BMW is het nog aftesten met Andretti Amlin. Maar nu Ferrari ook belangstelling heeft getoond gaat de Formule E "serious business worden."

(Overigens heeft de Formule E flink aan snelheid gewonnen. Rob Huff pakte destijds met 1.21.743 de pole en de kwalificatie liet Vergne al een tijd van 1.20.993 noteren. Dus echt langzaam is de Formule E ook niet. Saillant detail is dat Ferrari interesse in het kampioenschap getoond heeft. Voorwaarde zou zijn dat het Dallara eenheidschassis t.z.t. vervangen moet worden)

Uitslag
1 Sebastien Buemi Renault e.Dams 33 ronden
2 Sam Bird DS Virgin Racing _+2.457 
3 Felix Rosenqvist Mahindra Racing + 7.195 
4 Nicolas Prost Renault e.Dams +11.586 
5 Lucas di Grassi ABT Schaeffler Audi +13.771 
6 Daniel Abt ABT Schaeffler Audi +18.233 
7 Oliver Turvey NextEV Nio +21.710 
8 Jean-Eric Vergne Techeetah |+28.011 
9 Nick Heidfeld Mahindra Racing |+33.699 
10 Jose Maria Lopez DS Virgin Racing +33.863 
11 Robin Frijns Andretti +37.092 
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet