Sportscars

Sportscars: Porsche voor het eerst sinds Le Mans weer op pole

161105 WEC kwalificatie Porsche
De nummer 1-Porsche op weg naar pole-position

De nummer 1-Porsche met Mark Webber, Brendon Hartley en Timo Bernhard start morgen vanaf pole-position in de voorlaatste race van het FIA WEC op het circuit van Sjanghai. Webber en Hartley kwamen in de kwalificatie samen tot een gemiddelde rondetijd van 1:44,462 minuten, waarmee ze het Toyota-duo Sébastien Buemi en Kazuki Nakajima 0,06 seconden voorbleven. In LMP2 staat de Manor-Oreca-Nissan dankzij Matt Rao en Alex Lynn op pole met een tijd van 1:54,225 minuten. In LMGTE-Pro was er een 'clean sweep' van de eerste startrij voor her Ford Chip Ganassi Team UK met Andy Priaulx/Harry Tincknell op pole voor teamgenoten Stefan Mücke/Olivier Pla. Snelste GTE-Am-auto was de Aston Martin van Paul Dalla Lana, Pedro Lamy en Mathias Lauda.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

De beslissing in de LMP1-kwalificatie viel pas in de slotfase, want nadat eerst Brendon Hartley en daarna Mark Webber hun kwalificatieronden in de nummer 1-Porsche hadden afgewerkt, moest Hartley nog een keer de auto in. Zijn eerder gereden rondetijd was door de wedstrijdleiding namelijk geschrapt vanwege het overschrijden van de afgrenzing van de baan. Bij zijn hernieuwde poging ging voor Hartley alles volgens plan, en zo veroverde het Porsche-team uiteindelijk toch nog de pole-position, waarop Toyota na een snelle ronde van Buemi aanvankelijk ook aanspraak leek te maken. Voor Porsche is de pole in Sjanghai de eerste pole sinds de 24 Uur van Le Mans. Achter de Porsche en de nummer 5-Toyota staat de best geklasseerde Audi, de nummer 8-auto die werd gekwalificeerd door Oliver Jarvis en Loïc Duval, op de derde startplaats, voor de nummer 6-Toyota met Stéphane Sarrazin, Mike Conway en Kamui Kobayashi. Voor de leiders in het kampioenschap, Romain Dumas, Neel Jani en Marc Lieb in de nummer 2-Porsche, verliep de kwalificatie niet naar behoren. Met Dumas en Lieb als rijders kwam de Porsche ruim een halve seconde tekort op de snelste tijd en kwalificeerde zich als zesde.

161105 WEC Toyota kwalificatie De nummer 5-Toyota start ook vanaf de eerste rij

In de LMP2-klasse behaalde Manor Motorsport zijn eerste pole in het FIA WEC, dankzij de inspaningen van coureurs Matt Rao en Alex Lynn. Het duo bleef de leiders in de LMP2-kampioenschapsstand, Gustavo Menezes en Nicolas Lapierre in de nummer 36-Signatech-Alpine-Nissan, 0,157 seconde voor. Daarachter start de Extreme Speed Motorsport-Ligier-Nissan van Tom Blomqvist en Sean Gelael als derde. De Baxi DC Racing Alpine met Ho Pin Tung en David Cheng, ditmaal vergezeld door Paul-Loup Chatin in plaats van Nelson Panciatici, vertrekt vanaf de tiende plaats in de klasse.

161105 WEC Ford kwalificatie
De Ford GT van Priaulx/Tincknell voor het 'sfeervolle' decor in Sjanghai

Net als tijdens de vorige race in Fuji bezet het Ford-fabrieksteam de eerste startrij in de LMGTE-Pro-klasse, al waren het ditmaal niet Pla en Mücke, maar Priaulx en Tincknell die met de Ford GT in 2:01,391 minuten de snelste gemiddelde tijd over twee ronden realiseerden. Voor Priaulx en Tincknell was het de eerste pole van het seizoen. Daarachter volgde de nummer 95-'Dane Train'-Aston Martin van de leiders in het kampioenschap, Nicki Thiim en Marco Sørensen, met de snelste van de beide AF Corse-Ferrari's, de nummer 51-auto met Gimmi Bruni en James Calado, op de vierde plaats. Na de vrije trainingen van vrijdag werd via een aanpassing van de 'balance of performance' de maximaal toegestane turbodruk van de Ferrari's weer verlaagd naar het niveau van voor Sjanghai, nadat de organisatie tussen de afgelopen race op Fuji en het huidige evenement in China eerder een verhoging van de 'boost' had toegestaan. Dat dit de reden is dat Amato Ferrari met zijn team wil overstappen naar de Blancpain-serie klopt zo echter niet: het besluit voor de deelname aan de GT-serie was al eerder genomen en de uitnodiging voor de presentatie in Rome over anderhalve week – die echter inmiddels ook alweer is afgeblazen – lag al enkele dagen op de burelen van AUTOSPORT.NL.

In de GTE-Am-klasse hield de dominantie van Aston Martin aan: Dalla Lana en Lamy kwamen in de nummer 95-auto tot een gemiddelde tijd van 2:03,767 minuten, gevolgd door de nummer 83-Ferrari van de Fransen Emmanuel Collard en François Perrodo en de nummer 88-Abu Dhabi-Proton-Porsche met Khaled Al Qubaisi, David Heinemeier Hansson en Patrick Long.

161105_FIA_WEC_Sjanghai_uitslag_kwalificatie

Reacties

    • 1
    • 2
     
    ace1 05 november 2016 13:19

    @Rene de Boer, er gaan geruchten dat Peugeot terugkeert naar Le Mans, weet jij hier meer van? http://wec-magazin.com/peugeot-hint-at-return-to-the-race-track-2/

    • 2
    • 0
     
    René de Boer 05 november 2016 13:28

    Ja, Peugeot kijkt inderdaad wel naar Le Mans, maar onder zéér strikte voorwaarden, met name op het gebied van kostenbeheersing. Carlos Tavares, de topman van het PSA-concern, waartoe Peugeot behoort, heeft inmiddels al bij meerdere gelegenheden aangegeven dat er serieuze interesse bestaat, maar dat er dan wel drastische maatregelen genomen moeten worden om de kosten in LMP1 te beperken. En tot nu toe onderneemt de ACO - in tegenstelling tot wat ze zelf zeggen - concreet vrij weinig in die richting. Ook Audi heeft in de afgelopen jaren bij herhaling aangedrongen op kostenbeperking (geen negende race voor dit jaar, geen 10 MJ-klasse), maar stootte ook op dovemansoren bij de ACO, en zie wat daarvan nu het resultaat is... Peugeot-topman Tavares, zelf een zeer actief hobbycoureur in ondermeer (vroeger) Boss GP en 24H SERIES, is zeker iemand met een autosporthart, maar nu het PSA-concern sinds een tijdje voor het eerst sinds jaren weer zwarte cijfers schrijft, is hij uitermate voorzichtig met nieuwe programma's. Alleen zo houd je de boel gezond.

    • 1
    • 2
     
    ace1 05 november 2016 13:40

    Ik kan me de reactie van Peugeot-topman Tavares, wel voorstellen wel een arrogantie van de ACO om een oproep van Audi en PSA tot kostenbeperking te negeren. Hoe zit het bv met een terugkeer van Jaguar naar Le Mans is daar nieuws van want die waren toch geinteresseerd in hybride techniek?

    • 1
    • 0
     
    René de Boer 05 november 2016 13:51

    Geïnteresseerd in hybridetechniek is elke fabrikant die zichzelf serieus neemt, maar tussen interesse en een miljoenenverslindend LMP1-project (bij Audi gaan kenners uit van een budget van rond de 300 miljoen voor een FIA WEC-seizoen) is een enorm verschil...

    • 2
    • 3
     
    ace1 05 november 2016 16:42

    Gaf Audi per jaar 300 miljoen voor een FIA WEC-seizoen uit, dat is veel geld geen wonder dat Red Bull VAG graag in de Formule 1 zag komen.

    • 2
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 05 november 2016 20:39

    Oh nee he niet weer die discussie dat vag de formule 1 in gaat :(

    • 2
    • 3
     
    ace1 05 november 2016 21:01

    @Anonieme gebruiker gezien de Dieselgate gaat VAG de Formule 1 in, ze hebben het geld veel te hard nodig om claims te gaan betalen die er lopen.

    • 2
    • 3
     
    ace1 05 november 2016 21:02

    Bedoel niet in

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet