Sportscars

Sportscars: Van der Garde kampioen na overwinning in Estoril

JRT20692

Giedo van der Garde, Simon Dolan en Harry Tincknell zijn in Portugal European Le Mans Series kampioen geworden. Het drietal won met de G-Drive Racing Gibson 015S Nissan de laatste race van het seizoen en wist daardoor Thiriet by TDS Racing van de eerste plaats te stoten. Mathias Beche, Pierre Thiriet en Ryo Hirakawa kwamen niet verder dan de negende plaats en behaalden daarmee niet voldoende punten om Van der Garde, Dolan en Tincknell achter zich te houden.

Tekst: Marcel ten Caat
Foto: PR

In de laatste ELMS race waarin open prototypes waren toegestaan deed de 'oude' Gibson 015S Nissan het boven verwachting goed. Van der Garde, Dolan en Tincknell begonnen aan de race in de wetenschap dat ze 14 punten goed moesten maken en ze alleen met een top twee klassering nog een kans zouden maken. In de eerste ronde ging de Gibson naar de leiding, maar een ronde later was de DragonSpeed Oreca 05 Nissan weer terug daar waar het de race was begonnen.

Voor Thiriet by TDS Racing begonnen de problemen in het tweede uur. De Oreca 05 Nissan van het Franse team kwam vanaf de derde plaats naar binnen voor een geplande pit stop, maar Ryo Hirakawa kreeg de auto niet meer gestart. Het koste Thiriet by TDS Racing ruim 40 minuten voor het probleem was opgelost en de auto weer naar buiten kon. De kans op de eerste titel sinds 2012 ging hierdoor in rook op, zeker omdat G-Drive Racing na de eerste serie pit stops de eerste plaats niet meer af zou staan.

Na 145 ronden kwam Tincknell als eerste over de streep, op ruim 51 seconden gevolgd door de DragonSpeed Oreca. SMP Racing behaalde met de BR01 Nissan de derde plaats, ondanks een aanrijding met de op de vierde plaats rijdende Krohn Racing Ligier JS P2 Nissan. Thiriet by TDS Racing eindigde de wedstrijd als negende, op 24 ronden achterstand van de nieuwe kampioenen.

Net als in de LMP2 klasse werd ook de titelstrijd in LMGTE in de slotrace beslecht. Na drie overwinningen en een tweede plaats hoefden JMW Motorsport rijders Robert Smith, Andrea Bertolini en Rory Butcher in theorie alleen maar over de streep te komen om als kampioen te worden afgevlagd. Het drietal begon de race met een voorsprong van 20 punten op Alex MacDowall, Darren Turner en Andrew Howard.

Voor het Britse JMW Motorsport draaide de trip naar Estoril echter uit op een ware nachtmerrie. De Ferrari 458 Italia GTE lag vanaf de 21e ronde aan de leiding, maar moest ook de pits opzoeken met versnellingsbakproblemen. Het team verloor hierdoor veel tijd, maar het wist het probleem te verhelpen. Alle inspanningen bleken echter voor niets, want kort na terugkeer op de baan werd de Ferrari vol geraakt door een LMP3 auto. Hoewel de auto nog wel de pits wist te bereiken, bleek het al snel einde verhaal te zijn. De overwinning van Aston Martin Racing leverde het team 25 punten op, waarmee het gat werd gedicht en de titel naar Howard, Turner en MacDowall ging. AT Racing en AF Corse completeerden het podium

In de LMP3 klasse ten slotte ging de overwinning naar M.Racing - YMR. De Ligier JS P3 van Thomas Laurent, Yann Ehrlacher en Alexandre Cougnaud behaalde de eerste overwinning van het seizoen. Het drietal had op de finish maar liefst twee ronden voorsprong op de United Autosports Ligier van Patterson, Bell en Boyd. De Graff Ligier van Trouillet, Petit en Guibbert werd als derde afgevlagd. Rik Breukers kwam in zijn eerste race als zesde in de klasse over de finish, een plaats voor de auto van Bert Longin.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet