V8 Supercars

V8 Supercars: Van Gisbergen/Premat winnen ondanks penalty R1 Gold Coast 600

Een penalty van 10 secs. kon de combinatie Van Gisbergen/Premat niet van de zege in R1 van de Gold Coast 600 weerhouden. SVG en de Fransman Premat pakten in de eerste race de volle winst.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Red Bull/DJR Team Penske

SVG

Prachtige overwinning van SVG met de Fransman Alexandre Premat in R1 van de GC600

Van Gisbergen/Premat winnen ondanks penalty R1 Gold Coast 600
Na een safetycar herstart ging de Fransman Alexandre Premat te vroeg op het gas en moest bij zijn reguliere stop 10 seconden langer in de pits blijven. Het kon de combinatie Van Gisbergen/Premat niet van de zege weerhouden. Even leek de zege nog in gevaar te komen toen enkele ronden voor het einde DJR Team Penske-coureur Fabian Coulthard na een touché met de HRT Holden van Garth Tander hard de muur inging. De DJR Team Penske-coureur leek een vijfde plek in het vizier te hebben en zag zich van een goede klassering beroofd worden. Tander kreeg nog een "drive-through" aan zijn broek en wordt voor de tweede wedstrijd morgen tien plekken teruggezet.Maar ook in een twee ronden durende sprint had Van Gisbergen de overhand op de concurrentie. Na Yvan Muller en Sebastien Bourdais is Premat overigens de derde Fransman die een V8 Supercarwedstrijd op zijn naam wist te schrijven.

Shane van Gisbergen: "Jammer dat wij de penalty kregen maar wij hebben teruggevochten." De wedstrijd telde drie safetycarfases waardoor de pitstrategieën van de verschillende teams aardig overhoop werden gehaald. In het eerste gedeelte maakten de Triple Eight Holdens van Premat en Dumbrell de dienst uit. Tot aan de zesde ronden wisselden beiden van positie. Daarna begon Premat afstand te nemen.

Jack LeBrocq crashte in de 23e ronde en zorgde daarmee voor de eerste neutralisatie. Na de herstart ging Premat te vroeg op het gas en liet voor de eerste maal in de Pirtek Endurance Cup een steekje vallen. In de 35e ronde moest vanwege een crash van Karl Reindler voor de tweede maal geneutraliseerd worden. Kort daarna gaf Premat de Triple Eight Holden aan SVG over. In de 51e ronde nam SVG de leiding van Dumbrell over. Daarbij maakten de beide Triple Eight Holdens licht contact.

Coulthard crash
Fabian Coulthard strandde in het zicht van de finish.

De GRM Volvo S60 van McLaughlin/Wall zat gedurende lange tijd in een treintje van strijdende V8-coureurs ingesloten, maar na de reguliere stop waren zij hieruit bevrijd en pakten een tweede plek in de Red Bull sandwich. Mark Winterbottom/Dean Canto kwamen met een alternatieve strategie als vierde over de streep Daarachter volgde de tweede GRM Volvo S60 van James Moffat/James Golding. De Super Black Falcon van C.Pither/R. Stanaway eindigde als tiende. Een goed resultaat voor Stanaway. In de tussenstand van het kampioenschap heeft SVG een voorsprong van 160 punten op Jamie Whincup.


(later meer)
Uitslag
1 Red Bull Racing Australia S.Van Gisbergen/A.Premat Holden Commodore VF 102 ronden 02:21:45.5490
2 Wilson Security Racing GRM S.McLaughlin/D.Wall Volvo S60 102 ronden  02:21:46.1597
3 Red Bull Racing Australia J.Whincup/P.Dumbrell Holden Commodore VF 102 ronden 02:21:46.6898
4 The Bottle-O Racing Team M.Winterbottom/D.Canto Ford Falcon FG/X 102 ronden 02:21:51.2088
5 Wilson Security Racing GRM J.Moffat/J.Golding Volvo S60 102 ronden 02:21:52.9219
6 TeamVortex C.Lowndes/S.Richards Holden Commodore VF 102 ronden 02:21:53.0739
7 GB Galvanizing Racing D.Wood/D.Russell Nissan Altima 102 ronden 02:21:54.1832
8 carsales Racing T.Kelly/M.Campbell Nissan Altima 102 rondnen 02:21:55.2317
9 Supercheap Auto Racing C.Mostert/S.Owen Ford Falcon FG/X 102 ronden 02:21:56.3776
10 Super Black Racing C.Pither/R.Stanaway Ford Falcon FG/X 102 ronden 02:21:57.6039

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet