DTM

DTM: Mortara wint laatste seizoensrace, maar Wittmann is de nieuwe kampioen (lang)

2016 Wittmann Stadion
Voor de tweede maal in zijn loopbaan DTM-kampioen: Marco Wittmann

Edoardo Mortara deed er met zijn vijfde overwinning van het seizoen alles aan wat hij nog kon doen, maar kon toch niet verhinderen dat Marco Wittmann voor de tweede keer na 2014 de kampioenstitel in de DTM voor zich opeiste. Achter winnaar Mortara in de Audi RS 5 DTM en de beide Mercedes-Benz-coureurs Christian Vietoris en Paul Di Resta op de tweede en derde plaats eindigde Wittmann als vierde en veroverde daarmee met een voorsprong van vier punten de kampioenstitel. Voor BMW is het de derde titel sinds de terugkeer van het merk in de DTM in 2012 en een mooi succes in het jaar waarin het merk uit München het eeuwfeest viert. Wel moet worden gezegd dat BMW dit seizoen met de nodige concessies reed: vanwege een vermeend conceptueel nadeel mochten de BMW's dit jaar in de basis 7,5 kg lichter zijn dan de concurrentie, terwijl BMW tevens een vijf centimeter bredere achtervleugel mocht gebruiken. Mortara kan bovendien nog de 'drive-through' uit de eerste race op Zandvoort aanvoeren, toen hij vermeend te snel was in de pitstraat, maar waar later de meting vanwege een technisch defect onjuist bleek. Dat doet echter verder weinig af aan de prestatie van Wittmann, die gedurende het hele seizoen een toonbeeld van constantheid was en daarvoor werd beloond.

Tekst: René de Boer (vanuit Hockenheim, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Willem J. Staat

2016 Mortara Race Mortara won de race, maar was niet echt blij

Mensen die al een paar jaar meelopen in de DTM waren het er unaniem over eens: nog nooit was er een racewinnaar die zo treurig op de hoogste trede van het podium stond als Edoardo Mortara na afloop van de laatste DTM-race van het seizoen op de Hockenheimring Baden-Württemberg. De Italiaan, die tegenwoordig als Zwitser door het leven gaat, won voor de vijfde maal dit seizoen een DTM-race en deed daarmee alles wat in zijn macht lag om Marco Wittmann nog van de titel af te houden, maar ook dat was niet genoeg. Dat het voor de Audi-rijder lastig zou worden, bleek al na de kwalificatie, waarin behalve Mortara, die na technische problemen slechts zesde op de grid was, een plek achter Wittmann, alleen Jamie Green namens Audi nog in de top tien stond. BMW was in de tijdtraining dominant, met vijf auto's in de eerste vijf startrijen, aangevoerd door António Félix da Costa, die voor de tweede keer dit weekeinde op pole-position stond. Daarachter stond Gary Paffett als beste Mercedes-rijder op de tweede startplek.

2016 Start
Laatste start van het seizoen 2016

Bij de start kwam Wittmann goed weg en klom gelijk al op naar de vierde plaats achter Félix da Costa, Paffett en Blomqvist, terwijl Mortara een slechtere start kende. Die volgorde hield echter niet lang aan: Blomqvist liet Wittmann al vrij vlot door en Mortara stoomde snel op naar voren, passeerde eerst Martin en daarna Blomqvist en reed daarmee plotseling direct achter zijn rivaal. Vooraan kwam het tot een botsing tussen Paffett en Félix da Costa in de strijd om de leiding. De Portugees ging in de rondte en viel ver terug, de Brit kreeg van de wedstrijdleiding een drive-through en was daarmee op slag kansloos voor een podiumplaats. Zo reden Wittmann en Mortara opeens aan kop van het veld, maar ook die volgorde wijzigde spoedig, toen Mortara na een fraai duel zijn opponent passeerde en de leiding overnam. Die stond hij vervolgens niet meer af en reed zo de zege naar huis.

2016 Mortara actie
Mortara hield Wittmann achter zich, maar dat was niet genoeg

Mercedes-AMG koos voor Christian Vietoris en Paul Di Resta, respectievelijk gestart als negende en 18e, voor een goede strategie, door beide rijders in een vroeg stadium binnen te halen voor de verplichte pitstop. Nadat alle rijders hun stops hadden gemaakt, kwamen Vietoris op de tweede en Di Resta op de derde plaats terecht, achter Mortara en voor Wittmann. Laatstgenoemde wist dat hij aan de vierde plaats genoeg had om de titel veilig te stellen en precies zo kwam het kwartet over de eindstreep. De slag gewonnen, maar de oorlog verloren, zo was ongeveer het relaas voor Mortara, die zijn teleurstelling niet onder stoelen of banken stak. "Oorlog is treffend, dat leek het daar op de baan wel", zei hij, met name verwijzend naar het nodige contact tijdens zijn inhaalpoging op Blomqvist in de beginfase. Ook Lucas Auer werd het slachtoffer van een te
drieste actie van een concurrent, Adrien Tambay, die daarvoor een drive-through-straf kreeg opgelegd.

2016 Di Resta 2
Prachtige prestatie van Paul Di Resta, die als 18e startte en als derde eindigde

Achter het trio op het podium en de nieuwe kampioen Wittmann eindigden met Timo Glock, Maxime Martin en Tom Blomqvist nog eens drie BMW-rijders, terwijl Jamie Green en Martin Tomczyk – in zijn laatste DTM-race – de top tien completeerden. Van de overige rijders die hun vertrek al hebben aangekondigd moest Félix da Costa voortijd de strijd staken, nadat tijdens de race het linker achterwiel van zijn auto liep, een euvel dat ook de vertrekkende Timo Scheider in 2003 op Zandvoort meemaakte. Scheider kreeg een drive-through vanwege een aanrijding met Farfus en werd kleurloos 18e. Voor Audi bleven als troost nog de merken- en de teamtitel, maar aan Mortara was duidelijk te zien dat hij die liever voor de rijderstitel zou hebben ingeruild. Die ging nu naar Marco Wittmann, die voor vanavond een groot feest in het vooruitzicht stelde: "Ik kan niet beloven dat onze hospitality er morgenochtend nog staat..."

161016_Uitslag_DTM_Hockenheim_race_2.pdf

161016_Eindstand_DTM_na_18_races.pdf

2016 Bord Scheider grid
Afscheid voor Timo Scheider

2016 Wittmann beukt dak
Blijdschap bij Marco Wittmann, die...


2016 Wittmann Jumps
... als kersverse kampioen van zijn BMW springt




Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet