Sportscars

Sportscars: Verrassende overwinning voor Toyota op Fuji

2016-6-Heures-de-Fuji-Adrenal-Media-GT7D3493

Toyota heeft op de Fuji International Speedway de zevende ronde van het FIA World Endurance Championship gewonnen. Mike Conway, Stéphane Sarrazin en Kamui Kobayashi bezorgden de Japanse fabrikant zijn eerste overwinning sinds Bahrein in 2014, al was het Audi dat de wedstrijd lange tijd controleerde.

Tekst: Marcel ten Caat
Foto: PR

De van pole vertrokken Audi R18 van Lucas di Grassi, Loïc Duval en Oliver Jarvis lag bijna de volledige race aan de leiding, maar in het laatste uur besloot de teamleiding van Toyota Gazoo Racing een strategische gok te nemen en Kobayashi geen nieuwe banden te geven. De Japanse rijder wist hierdoor een achterstand om te buigen in een voorsprong van 13 seconden. Duval wist op nieuwe banden het gat dicht te rijden, maar leek niet verder te komen dan zo'n vier seconden.

In de slotfase zette de Fransman nogmaals de aanval in, waarna het onderlinge verschil werd gereduceerd tot iets meer dan een seconde. In het drukke verkeer maakte Kobayashi nog een klein foutje, maar Duval kon niet profiteren en eindigde na zes uur wedstrijd op 1,439s achterstand als tweede achter de winnende Toyota TS050 Hybrid

Achter Toyota en Audi kwam de Porsche 919 Hybrid van Mark Webber, Brendon Hartley en Timo Bernhard - de winnaars van de vorige drie races - als derde over de streep. Porsche kwam er in Japan niet aan te pas. De tweede Toyota eindigde de wedstrijd als vierde, voor de tweede Porsche. André Lotterer, Marcel Fässler en Benoit Tréluyer kwamen met hun Audi niet over de streep. De Audi met nummer 7 kreeg problemen met het hybride systeem en werd, na reparaties, wegens niet conform homologatie door de wedstrijdleiding uit de race gehaald.

2016-6-Heures-de-Fuji-Adrenal-Media-GT7D3075
G-Drive Racing wint in LMP2, Ford en Aston Martin winnen GTE-klassen
In LMP2 ging de overwinning naar de G-Drive Racing Oreca van Will Stevens, Roman Rusinov en Alex Brundle. In de slotfase vochten Stevens en RGR Sport rijder Bruno Senna om de overwinning en na de laatste serie pit stops kwam de Britse coureur net achter zijn Braziliaanse tegenstander terug op de baan. Stevens ging vervolgens op het rechte stuk voorbij aan Senna, maar hij zette daarbij zijn Oreca bijna tegen de pitmuur - met vier wielen over de witte lijn. Stevens werd daarop gedwongen zijn plek af te staan aan Senna. Terwijl bij RGR Sport langzaam maar zeker een feestje begon te ontstaan, ging Stevens vijf minuten voor het einde alsnog voorbij Senna en bezorgde hij G-Drive Racing alsnog de overwinning. Signatech Alpine rijders Nicolas Lapierre, Gustavo Menezes en Stephane Richelmi pakten de derde plaats. Giedo van der Garde eindigde de wedstrijd als vierde, Ho-Pin Tung werd negende.

Ford Chip Ganassi Team UK behaalde een 1-2 in LMGTE Pro. De Ford GTs waren in Japan niet te verslaan en Harry Tincknell en Andy Priaulx bezorgde het Amerikaanse merk de eerste overwinning sinds Le Mans. De definitieve beslissing in de broederstrijd viel toen Olivier Pla met nog iets meer dan een uur te gaan spinde. Pla eindigde uiteindelijk ruim 15 seconden achter de winnende Ford. Gianmaria Bruni en James Calado eindigden als derde, voor AF Corse teamgenoten Sam Bird en Davide Rigon. De twee Aston Martins eindigden als vijfde en zesde.

Pedro Lamy, Mathias Lauda en Paul Dalla Lana deden in LMGTE Am betere zaken dan hun LMGTE Pro-teamgenoten. Het drietal reed het volledige LMGTE Am-veld op minimaal een ronde en behaalde alweer de vierde overwinning van het seizoen.

Reacties

    • 0
    • 0
     
    ace1 16 oktober 2016 14:55

    Goed voor de sport dat niet alleen Audi en Porsche winnen. Ik mis alleen nieuws dat Audi na 2017 stopt en dat Mark Webber bezig is mijn laatste wedstrijden als coureur en op zijn 40ste stopt.

    • 1
    • 0
     
    Marcel ten Caat 16 oktober 2016 17:26

    Dat Audi na 2017 stopt is voorlopig slechts een (op zich goed onderbouwd) gerucht en is niet bevestigd door het management.

    • 0
    • 0
     
    ace1 16 oktober 2016 17:45

    @Marcel ten Caat. Ik vindt Autocar wel een betrouwbare bron. http://www.autocar.co.uk/car-news/motorsport/audi-set-lmp1-and-le-mans-withdrawal-updated

    • 0
    • 0
     
    Marcel ten Caat 16 oktober 2016 19:28

    Jazeker, daarom ook goede onderbouwing. Auto Motor und Sport kwam met hetzelfde bericht. Alles op basis van 'anonieme bronnen in Ingolstadt'. Op Fuji liet Dr. Ullrich echter weten dat er geen besluiten zijn genomen. (http://sportscar365.com/lemans/wec/ullrich-no-decision-on-audis-lmp1-future/) Als er wel een besluit is genomen en gecommuniceerd, dan zullen we dat hier ook melden!

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet