GT

GT4: Titel voor Viebahn/Terting, eerste overwinning Ekris M4 GT4

c s - CY7H6615

Jörg Viebahn en Peter Terting hebben op Zandvoort de Competition102 GT4 European Series gewonnen. Het Duitse rijdersduo wist al in de eerste van twee races genoeg punten te pakken om de concurrentie op een niet te overbruggen achterstand te zetten. In de tweede race van het weekeinde behaalde Racing Team Holland by Ekris Motorsport de eerste overwinning met de Ekris M4 GT4 in het kampioenschap. Jérôme Demay werd GT4 AM kampioen, nadat Jan Kasperlik in de tweede wedstrijd uitviel.

Tekst: Marcel ten Caat
Foto: Chris Schotanus

Viebahn en Terting kampioen, ondanks tegenvallend resultaat
In de eerste race op zondagochtend wist Duncan Huisman zijn pole position niet te verzilveren. De Racing Team Holland by Ekris Motorsport wagens waren beter weg bij de start, maar kans om direct weg te lopen kregen Ricardo van der Ende niet. Lennart Marioneck crashte zwaar met de KTM X-Bow GT4 en de wedstrijdleiding besloot de safety car de baan op te sturen.

Bij de herstart wisten Van der Ende en Knap direct een gaatje te slaan naar Huisman en de inmiddels op de derde plaats rijdende Dennis Strandberg met de Academy Motorsport Aston Martin. Knap dook tijdens de stops als eerste naar binnen, gevolgd door Van der Ende, Huisman en Strandberg. Bernhard van Oranje nam het stuur over van Van der Ende en keerde als eerste terug op de baan, achter hem wist Will Moore de tweede plaats te pakken.

Het veiligstellen van een van de Maserati's zorgde voor een tweede kortere safety car periode, waarna Mads Siljehaug sterk kwam opzetten. De Noor passeerde onder andere Braams en Severs. Met nog drie minuten te gaan wist Siljehaug de Aston van Will Moore te passeren, om vervolgens de aanval in te zetten op Van Oranje. In de voorlaatste ronde lukte het hem de KTM naast de Ekris te zetten en via de binnenkant in bocht negen de leiding te pakken. Siljehaug wist uiteindelijk met een kleine voorsprong te winnen.

Doordat Luca Anselmi niet wist te winnen, wisten Viebahn en Terting met hun zesde plaats voldoende punten te scoren om de titel binnen te slepen. In GT4 AM wisten Jérôme Demay en Damien Dupont hun derde overwinning van het jaar te behalen, waardoor de achterstand ten opzichte van Jan Kasperlik terugliep tot 7,5 punt.

c s - CY7H7382

Eerste zege Ekris M4 GT4, Jérôme Demay pakt AM titel
De tweede race werd gedomineerd door de Ekris M4 GT4s. Van Oranje en Severs vertrokken vanaf de eerste rij en het tweetal was ook als eerste bij de Tarzan Bocht. Achter hen ging het echter mis, nadat Graeme Mundy en Jan Kasperlik met elkaar in aanraking kwamen en de Porsches tegen de pitmuur knalden. Het leverde uiteindelijk een code rood op en een teleurgestelde Kasperlik, die zijn kansen op de GT4 AM titel in rook zag opgaan.

Na de herstart waren Van Oranje en Knap weer goed weg en het duo reed tot de pit window open ging aan de leiding. Patrick Zamparini mocht even aan de leiding gaan toen de Ekris M4 GT4s de pit indoken, maar nadat alle stops waren gemaakt was het toch weer de Ekris met startnummer 9 aan de leiding. Villorba Corse rijder Luca Anselmi had zich echter tussen de twee oranje wagens weten te positioneren en de Italiaan zette in de slotfase alles op alles om voorbij Van der Ende te komen.

Met nog twee en een halve minuut plus een ronde te gaan raakte Anselmi Van der Ende in de Tarzan, waardoor de Ekris rond ging en Anselmi de leiding pakte. De Maserati rijder werd echter direct bestraft met een drive-through, waardoor Simon Knap de leiding over kon nemen, voor teamgenoot Van der Ende. Maciej Dreszer kwam niet meer in de buurt, waardoor Racing Team Holland by Ekris Motorsport in de laatste race van het seizoen toch nog een overwinning wist te pakken.

Voor Jérôme Demay werd het in GT4 AM uiteindelijk toch nog spannend. De Fransman lag aan de leiding en leek simpel op weg naar de titel, tot hij in gevecht kwam met Tristan Boorsma. Er was enkele keren contact en uiteindelijk ging de Nederlander aan Demay voorbij. Enkele seconden later werd Demay echter in de rondte getikt door een achterblijver, waarna hij tot de zevende plaats terugviel. Gelukkig voor Demay was dit door het uitvallen van Kasperlik nog genoeg om de titel te veroveren.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet