Formula E

Formule E: Robin Frijns meer dan tevreden. Tactische beslissing e.dams Renault bezorgt Buemi de zege(lang)

Ruim 30.000 betalende bezoekers zagen in Hong Kong een onvoorspelbare wedstrijd. Maar de beslissing viel nadat Bird van auto gewisseld had en gewoon niet de pits uitkwam. Daarna nam de e.dams/Renault van Sebastien Buemi definitief de leiding over.

Tekst Willem J. Staat
Foto's BMW/Formule E/Mahindra

2016 Robin Frijns
Robin Frijns was in Hong Kong absoluut de man van de wedstrijd.

Robin Frijns meer dan tevreden. Tactische beslissing e.dams Renault bezorgt Buemi de zege
Een tactische beslissing van het e.dams Formule Renault Team leverde Sebastien Buemi bij de ePrix Hong Kong zijn zevende overwinning op. Sebastien Buemi: " Wij hadden al een pitwindow uitgezocht en waren erg verrast dat Sam niet naar binnen ging. Het was zwaar en ik ben verheugd over het verloop. In de eerste auto beschikte ik over onvoldoende snelheid maar de tweede was gewoon veel competitiever.In de beginfase bepaalden de teamgenoten Nelson Piquet Jr. en Oliver Turvey het tempo. Maar laatstgenoemde had zijn handen vol om zijn positie tegen Bird en Buemi te verdedigen.

Achter Bird en Buemi vonden de nodige schermutselingen plaats wat in het nodige contact resulteerde. De lokale held Ma Qing moest opgeven terwijl de beide ABT Schaeffler auto's de oranje/zwarte vlag voor een mechanisch defect kregen. De beide DS Virgin teamgenoten Bird en Lopez reden gedurende dit wedstrijdgedeelte ook nog eens tegen elkaar waarbij de Argentijn definitief moest opgeven. Piquet moest voor dit incident hard in de ankers maar kwam er nog mee weg.

Eprix Hong Kong
Racen in de straten van Hong Kong was nogal bijzonder.

Ondanks het vervangen van een neus behaalde Di Grassi vanaf een 19e startplek een tweede podiumplaats. En dit was zeker te danken aan het indrukwekkende pitwerk van de Abt-crew en de agressieve energie strategie.Di Grassi: "Hier zie je dat het ABT Team nooit opgeeft. Ik geloof dat Ma met iemand crashte en ik raakte er ook bij betrokken. De neus was in tweeën gebroken en ik moest naar binnen. Eigenlijk dacht ik dat het over was. Maar door het fantastische werk van de monteurs bleef ik in dezelfde ronde. Ik wilde alleen nog maar voor de snelste ronde gaan, maar het team zei tweemaal nee. Blijven pushen en toen kwam er een safetycar.

Vanaf een tiende startplek pakte Nick Heidfeld voor het team van Mahindra de derde plek maar moest er hard voor werken om zijn energie te behouden. Nick deed het perfect. Over de streep had hij niets meer over.

Nick Heidfeld
Podiumplek voor Heidfeld.

Nick Heidfeld: "Bij de start maakte ik één plek goed en vervolgens remde ik wel erg laat voor de eerste bocht en hoopte dat niemand mij zou raken. Erg blij om in de seizoensopener weer terug op het podium te staan Als je tiende op de grid staat, verwacht je dit eigenlijk niet. Een mooi resultaat als beloning voor het harde werken in de laatste maanden. De snelheid was tijdens de tests bemoedigend maar totdat je gaat racen, weet je niet waar je werkelijk staat. Er was een probleem met energiedata maar door een goede communicatie met het team kon ik handmatig alles oplossen. Ook de pitstrategie pakte goed uit. Tijdens het wisselen van auto wist ik positie goed te maken. Daarna was ik derde alhoewel Nico Prost snel op mij inliep. Maar aan het einde van de wedstrijd kon ik wegrijden. Erg belovend omdat zij één van de sterkste tegenstanders zijn. Laten we hopen dat we in het kampioenschap een flinke stap vooruit kunnen doen." Teamgenoot Felix Rosenqvist maakte bij Mahindra zijn debuut en liet direct de snelste ronde noteren.

Felix Rosenqvist 1
Debutant Rosenqvist ging voor de snelste ronde.

Felix Rosenqvist: "Ik had een goede start. Maar er was een crash aan de binnenkant en ik kon niet echt wegkomen. Ik denk wel dat ik gedurende de wedstrijd competitief was maar iets teveel riskeerde. Ik ben nog niet geheel thuis in het speed/data energy management systeem. Maar het is al veel belovend dat ik efficiënt snel kan rijden. Er is nog veel te doen. Maar de snelheid is er wel. Elke race geeft je weer veel ervaring in een kortstondige situatie. Het is belangrijk om kalm te blijven en je focus op het energie management te leggen. Afwachten totdat de gelegenheid zich voordoet om in te halen. Het M3 Elektropakket is erg sterk. Verder deed ik het goed en het enige doel was om voor de snelste ronde te gaan. Ik deed een paar pogingen en uiteindelijk kreeg ik het nog voor elkaar ook. Het ziet er veel belovend uit. De auto voelt goed aan en ik denk dat het team fantastisch werk verricht heeft.'

2016 Andretti Formule E Team
De verwachtingen van het Andretti Formule E team werden al behoorlijk ingelost.

Met een vierde plek van Nicolas Prost staat het team bovenaan in het teamkampioenschap. Alex Felix Da Costa reed van een veertiende naar een vijfde plek en Robin Frijns eindigde na een zware trainingscrash als zesde.

Robin Frijns: " Wauww. Dit resultaat had ik totaal niet verwacht. In de kwalificatie had ik een zware crash en binnen twee uur wist ons team een complete nieuwe auto op te bouwen. Ik ben erg trots op onze crew. Fantastisch om Hong Kong met een zesde plek te verlaten."

Vanaf een 18e startplek wist Jerome D'Ambrosio voor het Faraday Future Dragon Racing als zevende te eindigen. Turvey kwam als achtste over de streep en Formule E-debutant Maro Engel kwam als negende over de streep. Zijn teamgenoot Stephane Sarrazin als tiende. De volgende wedstrijd vindt op 12 november in het Marokkaanse Marrakesh plaats.

Jaguar
Moeizaam Jaguar debuut.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet