V8 Supercars

V8 Supercars: Tekno Autosports wint controversiële Bathurst 1000. Van Gisbergen/Premat 2e

Het team van Tekno Autosports behaalde tijdens de Bathurst 1000 met de combinatie Will Davison/Jonathon Webb haar eerste Bathurst-overwinning in de Holden Commodore VF waarmee SVG vorig jaar uitkwam. SVG eindigde na een fraaie inhaalwedstrijd als tweede. Polesitter Whincup ging optisch als eerste over de streep maar kreeg na een incident met zowel Scott McLaughlin en Garth Tander een penalty van 15 secs. aan zijn broek. Het resulteerde in een verrassende overwinning voor Davison/Webb.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Holden/Triple Eight/Tekno Autosports/PRA/DJR Team Penske

Will Davison
Prachtige overwinning voor het team Tekno Autosports. Ironisch genoeg werd SVG door zijn eigen auto van vorig jaar verslagen.


Tekno Autosports wint controversiële Bathurst 1000. Van Gisbergen/Premat 2e
De Tekno Autosports Holden Commodore was als 17e gestart en kwam in het zicht van de finish eigenlijk uit het niets. De beslissing viel tien ronden voor het einde toen Jamie Whincup in een dubieuze actie zowel de kansen van Scott McLaughlin als Garth Tander elimineerde. Whincup kwam er zelf mee weg en kreeg slechts een 15 secs. penalty aan de broek. Dit moment bepaalde eigenlijk de gehele wedstrijd. Whincup dwong McLaughlin van zijn lijn af te wijken en ook de HRT Holden van Garth Tander raakte erbij betrokken. Na de wedstrijd was Whincup er echter nog steeds van overtuigd dat hij het volste recht had om deze "move" te maken. "Ik weet niet wat ik moet zeggen. Maar ik racete gewoon hard. Ik zal mijn excuses aan Volvo en de HRT jongens aanbieden want ik hou er niet van om gecrashte auto's te zien maar ik stond volledig in mijn recht." Daardoor kwam de wedstrijd in handen van de Tekno Autosports en de tweede Triple Eight Holden van Van Gisbergen/Premat. Op de finish bedroeg het verschil tussen de beide Holdens slechts 0.1434 secs. Voor Whincup een schrale troost dat hij met 2.07.09 het rondenrecord scherper stelde. Overigens vergrootte Van Gisbergen zijn voorsprong in de tussenstand van het kampioenschap.

2016 Waters
Cameron Waters en Jack Lebrocq werden vier. Noteert U die namen maar alvast voor de toekomst.

Verrassend was de vierde plek van de PRA rookies Cameron Waters en Jack LeBrocq. "Cameron Waters: "Ik ben hier dolgelukkig mee. Een goed resultaat voor het gehele team. Wij zaten tegen een derde plek aan en dit was wel alles van wat ik kon doen. We kwamen gewoon te kort. Maar wij bleven uit de problemen en behaalden een goed resultaat. Jack Lebrocq: " Prachtig resultaat. Maar jammer dat we voor het podium net iets te kort kwamen. Het hoort erbij. Cameron verrichtte fantastisch werk. We reden zonder schade en kijken nu naar de Gold Coast uit."

2016 Coulthard
Goed resultaat voor DJR Team Penske op Bathurst.

Fabian Coulthard en Luke Youlden eindigden voor DJR Team Penske als vijfde. Fabian Coulthard: " Een zware dag vandaag. Maar als de safetycars niet je kant uitvallen wordt het moeilijk. Zo werkt het nu eenmaal en de Mountain kiest en die koos No 19 vandaag. Op bepaalde punten waren wij erg sterk. Op andere wat minder. We behaalden goed punten en we kunnen de auto weer richting Gold Coast schadevrij inladen."

2016 Roger Penske
Voor de eerste maal op Bathurst. Roger Penske.

Luke Youlden: "Even dacht ik dat het een wedstrijd zonder safetycars zou worden. Maar aan het einde ruïneerden zij onze kansen. Ik beleefde weinig spannende ronden. Ik behoefde alleen maar de auto zonder problemen aan Fabs over te geven. Helaas zweerden de Goden van "The Mountain" tegen ons samen vandaag." Ook teambaas Roger Penske was voor het eerst op Bathurst aanwezig. "Van de gehele organisatie en de iconische baan ben ik totaal onder de indruk. Fantastisch die grote belangstelling van de fans. Maar het is belangrijk dat we tegen echt goede concurrentie reden en dat de twee Shell Auto's aan de finish kwamen."

De eerste drie wedstrijduren kenden door een gebrek aan safetycars een vlot verloop en werden eigenlijk door de Triple Eight Holden van Whincup/Dumbrell beheerst. Voor Craig Lowndes verliepen de eerste uren teleurstellend. Lowndes/Richards verloren door transmissieschade maar liefst zes ronden. Halverwege de wedstrijd verloor SVG in de pits kostbare tijd omdat beide Triple Eight Holdens tegelijk naar binnen kwamen. Van Gisbergen beschikte in tegenstelling tot Davison over een volle brandstoftank. Davison viel dan ook direct na het vallen vlag zonder brandstof. Davison: "Het was zo stressvol. Ik wist gewoon dat Shane eraan zat te komen. In de laatste bocht sloeg de motor al over en toen ik over de streep ging kwam ik zonder brandstof. Fenomenaal om met zo'n klein team als Tekno te winnen. Webb verrichtte fantastisch werk. Zo bijzonder om op deze wijze over de finish te gaan." HRT-teambaas Ryan Walkinshaw was woedend en twitterde cynisch dat zijn team van de overwinning beroofd werd door twee mensen waarvan de talenten wat minder zijn.De titeldroom van Mark Winterbottom lag na de 135e ronde ook aan diggelen. In de 135e ronde strandde de PRA Ford Falcon in de grindbak.

2016 Giz Bathurst
Weer een sterk optreden van SVG. Ditmaal tweede op Bathurst.

De combinatie Simona de Silvestro/Renee Gracie werd als 14e geklasseerd waarbij de Zwitserse andermaal behoorlijk veel indruk achterliet.Simona de Silvestro: "Ik denk dat mijn middelste stint erg goed was maar mijn laatste was eigenlijk maar zo zo. Ik denk dat we met een veertiende plek tevreden kunnen zijn. Wij kenden geen moeilijkheden en de race viel eigenlijk onze kant uit. Nu is alles op volgend jaar gericht. Het gaat zwaar worden en ik moet nog erg veel leren om met deze auto's om te gaan."

Ook was het tien jaar geleden dat de legendarische Peter Brock kort voor de Bathurst 1000 bij een historische rallye om het leven kwam. Voor de wedstrijd was er een parade van een aantal auto's waarmee "The King of the Mountain" op Bathurst zijn eigen legende creëerde. De fans gaven in de vijfde ronde een staande ovatie als eerbetoon aan Brock's startnummer 5. Bathurst werd dit weekend in totaal door 204. 512 mensen bezocht. Het tweede hoogste bezoekersaantal in de geschiedenis van het evenement. (later meer)

2016 Tander
Garth Tander zat eveneens dichtbij de zege op Bathurst totdat Whincup zijn wedstrijd verknalde.

Uitslag
1 Team Darrell Lea STIX W.Davison/J.Webb Holden Commodore VF 161 ronden 06:19:25.3237
2 Red Bull Racing Australia S.Van Gisbergen/A.Premat Holden Commodore VF 161ronden  06:19:25.4671
3 Clipsal 500 Adelaide Racing N.Percat/C.McConville Holden Commodore VF 161 ronden 06:19:28.1791
4 Monster Energy Racing C.Waters/J.Le Brocq Ford Falcon FG/X 161 ronden 06:19:28.5588
5 DJR Team Penske S.Pye/T.D'Alberto Ford Falcon FG/X 161 ronden  06:19:29.1452
6 DJR Team Penske F.Coulthard/L.Youlden Ford Falcon FG/X 161 ronden  06:19:29.3573
7 Freightliner Racing T.Slade/A.Walsh Holden Commodore VF 161 ronden 06:19:29.5205
8 Nissan Motorsport M.Caruso/D.Fiore Nissan Altima 161 ronden 06:19:31.4121
9 GB Galvanizing Racing D.Wood/D.Russell Nissan Altima 161 ronden 06:19:33.7070
10 Team Cooldrive T.Blanchard/M.Jones Holden Commodore VF 161 ronden 06:19:34.1824
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet