GT

GT: Perera pakt pole op Barcelona, goede uitgangspositie voor Ide

VSA BSC SPA16 GR8R2603

Franck Perera start morgen in de laatste Blancpain GT Series Sprint Cup Qualifying Race van het seizoen vanaf pole position. De Fransman versloeg in de kwalificatie Mirko Bortolotti. Robin Frijns reed de derde tijd en bezorgde daarmee teamgenoot Enzo Ide een ideale uitgangspositie in zijn strijd om de titel. Concurrent Maxi Buhk, tweede in de strijd om de Sprint Cup titel en leider in de Blancpain GT Series, vertrekt vanaf de achtste plaats. Rob Bell, de grootste rivaal van Buhk in het algemene kampioenschap, eindigde als zesde.


Tekst: Marcel ten Caat (Twitter: @marceltencaat)
Foto: Vision Sport Agency

Na twee kwalificaties mochten de 17 snelste teams door naar de allesbeslissende derde sessie. In Q3 was het uiteindelijk Franck Perera die met de ISR Audi R8 LMS het snelste was. Zijn rondetijd van 1m46.493s was 0.126s sneller dan de snelste tijd van GRT Grasser Racing Team Lamborghini-coureur Mirko Bortolotti. Robin Frijns was slechts 0.017s langzamer dan Bortolotti en kwalificeerde zich als derde, net voor landgenoot Jules Szymkowiak met de HTP Motorsport Mercedes-AMG GT3 (1m46.683s).

Maximilian Buhk kwalificeerde zich als achtste en bracht zichzelf daardoor enigszins in de problemen. In de strijd om de Blancpain GT Series titel hebben de Duitser en zijn Oostenrijkse teamgenoot slechts vijf punten voorsprong op Rob Bell, die zich echter als zesde wist te kwalificeren. In de strijd om de Sprint Cup titel hebben Baumann en Buhk 17 punten achterstand op Ide, terwijl Szymkowiak en Schneider slechts drie punten achterstand hebben op hun teamgenoten. Rob Bell staat in de Sprint Cup momenteel op de vierde plaats, zes punten achter Baumann en Buhk.

VSA BSC SPA16 DC9T2324
Enzo Ide zag de titel in de Blancpain GT Series Sprint Cup weer iets dichterbij komen

Voor Stef Dusseldorp en Nick Catsburg liep de kwalificatie uit op een complete teleurstelling. Hoewel de BMW M6 GT3 snel genoeg was om zich voor Q3 te plaatsen, maakte het team een fout door Dusseldorp als eerste de baan op te sturen en Catsburg de tweede kwalificatie voor zijn rekening te laten nemen. Voorafgaand aan de sessie had ROWE Racing echter het tegenovergestelde doorgegeven, waardoor de wedstrijdleiding besloot alle gereden tijden te schrapen. Het tweetal start daarom morgen vanaf de laatste plaats.

Pech was er ook voor Laurens Vanthoor en Frederic Vervisch. Het WRT-duo kreeg in de eerste vrije training te maken met technische problemen, waarop het Belgische team besloot de motor te wisselen. Vanthoor en Vervisch misten daardoor de tweede vrije training en kwamen in de kwalificatie niet verder dan de 18e tijd. Max van Splunteren, die door het opstappen van Jeroen Mul dit weekeinde met Daniel Zampieri rijdt, kwalificeerde zich als 25e.

VSA BSC SPA16 DC9T2261
Max van Splunteren rijdt na het opstappen van Jeroen Mul met Daniel Zampieri

In de strijd om de Pro-Am Cup behaalden Giacomo Piccini en Michal Broniszewski de pole. Door het extra punt is hun voorsprong op de concurrentie nu 27 punten en bij winst in de Qualifying Race is het Italiaans-Poolse duo kampioen. Claudio Sdanewitsch verzekerde zich al van de titel, doordat hij met zijn enig overgebleven concurrent (Stéphane Lemeret) een auto deelt.

Luca Stolz en Michele Beretta wisten in de Silver Cup geen pole te pakken. Het duo eindigde als derde, terwijl Alessio Picariello en Nicolaj Møller Madsen de pole pakken. De Deen, die ook in de GT4 European Series nog kans maakt op de titel, verkleinde zijn achterstand ten opzichte van Stolz en Beretta tot 30 punten.

In de Qualifying Race van morgenochtend (9u15) krijgt enkel de top zes punten (8-6-4-3-2-1), terwijl in de Main Race, die morgenmiddag vanaf 14u10 wordt verreden, de echte punten worden vergeven (25-18-15-12-10-8-6-4-2-1).

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet