Formule 2

GP2: Giovinazzi pakt met zege leiding in kampioenschap na rampdag Gasly op Sepang, MP-auto’s P12 en P17

 L0U7925

Antonio Giovinazzi heeft op Sepang met zijn vijfde overwinning van het seizoen de leiding in het GP2-kampioenschap overgenomen van Pierre Gasly. De Italiaanse debutant heeft nu 11 punten voorsprong genomen op zijn Prema-teamgenoot, die na een rampzalige race buiten de punten eindigde. Giovinazzi lag lange tijd tweede achter Sergey Sirotkin (ART), maar koos voor een verstandiger bandenstrategie om de Rus vier ronden voor het einde te passeren. Norman Nato (Racing Engineering) completeerde het podium. Oliver Rowland lag lange tijd op koers voor een vierde plaats, maar ook hij wisselde te vroeg van banden. Hij leek in de laatste ronde nog P8 en de pole in de sprintrace te pakken, maar een spin werd hem noodlottig. MP-teamgenoot De Jong reed een eenzame race naar de 17e plaats.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: GP2 Series

Titelfavoriet of niet, na een reeks overwinningen en gisteren weer een pole, Pierre Gasly had maar tien punten voorsprong op zijn Prema-teamgenoot Antonio Giovinazzi voordat het GP2-veld naar Maleisië afreisde. Al is Prema inmiddels het dominante team in de GP2, de debuterende Italiaan presteert net zo opmerkelijk als zijn debuterende Italiaanse team, dat het teamkampioenschap veroverde. Vier overwinningen schreef Giovinazzi dit seizoen al op zijn naam, waaronder enkele sensationele vanuit volkomen verloren positie.

Op Sepang voegde Giovinazzi daar nummer vijf aan toe, waarmee hij 11 punten voorsprong pakte in de stand om het GP2-kampioenschap, met nog drie races te gaan. Nog nooit in het Pirelli-tijdperk in de GP2 wist een debutant de titel te veroveren – zelfs Stoffel Vandoorne had er twee jaar voor nodig. De laatste debutant die GP2-kampioen werd, Nico Hülkenberg, deed dat in 2009 op Bridgestones.

 SBB4968

De zege van Giovinazzi kwam tot stand doordat teamgenoot Gasly van pole dramatisch slecht wegkwam. Eerst leek Raffaele Marciello (Russian Time) daarvan te profiteren, die als een kanonskogel van de tweede rij vertrok, maar Giovinazzi – naast Gasly vanaf de eerste rij van start – zette zijn auto in de tweede bocht naar die van zijn landgenoot, die te fel verdedigde. Vervolgens profiteerde ook Sergey Sirotkin, die Marciello naar de derde plaats terugduwde. Na die drie volgden Nato, Lynn, King, Rowland, Latifi en Ghiotto, de laatstgenoemde de eerste die op de harde banden was gestart (in plaats van de mediums).

En Gasly dan? Die was teruggezakt naar de tiende plaats. De Fransman wist merkwaardig genoeg geen enkele vuist te ballen, maar bepaalde door een gewaagde pitstrategie wel het verloop van de race van de auto's vóór hem. Al in de zesde ronde koos Gasly ervoor om de vrije lucht op te zoeken en zijn mediums te verruilen voor de harde band. Beducht voor het gevaar een Prema-auto met ruimte voor zich kwamen ook Nato, Sirotkin, Lynn en King in de ronden daarna naar binnen, om het risico af te dekken. Giovinazzi bleef daarentegen tot de 11e ronde buiten.

 SLA4011

Dat leek niet zo verstandig, want Sirotkin reed met snelste ronden van de wedstrijd het virtuele gat naar Giovinazzi dicht en had een dikke seconde voorsprong toen de Italiaan eenmaal zijn pitstop had gemaakt. Hij bleef nog wel de andere vroege stoppers voor: Nato, Rowland, Lynn en Marciello, King en Gasly waren de volgende coureurs die al hadden gewisseld. Ze reden vanaf P8 achter zeven coureurs die hadden besloten om op de harde banden te starten, aangevoerd door Ghiotto, Evans en Malja.

Gasly was echter helemaal niet snel, het gevaar dat hij representeerde verdween met een enorme blaar op zijn rechterachterband. Nadat Ghiotto, Evans en Malja naar de mediums waren gewisseld, raakte de Fransman juist plaatsen aan hen kwijt, zodat hij buiten de top-tien viel – en morgen dus ook vanaf een weinig kansrijke positie start.

 X0W8853

Vooraan hield Sirotkin zijn voorsprong van ruim een seconde in stand tot er nog vijf ronden over waren: ineens was Giovinazzi met negen tienden achterstand in 'DRS-range'. Een ronde later was het gebeurd: de Italiaan ging met een mooi staaltje opportunisme in de tweede bocht buitenom aan de Rus voorbij. Aan de meet was het verschil 5,8 seconden. Het geduld van Giovinazzi en Prema werd ruimschoots beloond. Het was zoals zijn team hem prees inderdaad een "belissima gara". Een paar seconden achter Sirotkin reed Nato naar een eenzame derde plaats.

Oliver Rowland maakte lang aanspraak op de vierde plaats, maar zijn vroege bandenstop – in de zesde ronde, net als Gasly – kwam hem aan het slot duur te staan. Te lang probeerde hij ook tevergeefs Norman Nato te passeren, wat hem over de radio op een heldere waarschuwing van zijn engineer Tony Shaw kwam te staan: "Als je niet f***ing snel Nato passeert, rijd je je banden aan gort!"

 X0W8332

En zo geschiedde. De Brit vocht nog wel een fantastisch duel uit met Alex Lynn en pakte zijn landgenoot zelfs nog eens terug met een briljante inhaalactie vlak langs de pitmuur, maar moest zich daarna gewonnen geven. In dezelfde ronde gingen ook Marciello en King aan hem voorbij, twee ronden voor het einde volgde Ghiotto. P8 en de reverse pole voor morgen leken nog haalbaar, maar met een spin halverwege de laatste ronde ging ook die hoop voor de MP-coureur in rook op. Teamgenoot De Jong kon geen indruk maken en reed naar een eenzame 17e plaats.

GP2, Sepang, race 1, 1 oktober 2016

1. Antonio Giovinazzi - Prema - 29 ronden, 52'18"049
2. Sergey Sirotkin - ART - 5"858
3. Norman Nato - Racing Engineering - 8"015
4. Alex Lynn - DAMS - 16"214
5. Jordan King - Racing Engineering - 18"742
6. Raffaele Marciello - Russian Time - 20"694
7. Luca Ghiotto - Trident - 24"964
8. Mitch Evans - Campos - 28"550
9. Gustav Malja - Rapax - 28"741
10. Sergio Canamasas - Carlin - 33"209
11. Pierre Gasly - Prema - 35"538
12. Oliver Rowland - MP - 35"550
13. Johnny Cecotto - Rapax - 35"703
14. Nicholas Latifi - DAMS - 41"169
15. Marvin Kirchhöfer - Carlin - 41"288
16. Sean Gelael - Campos - 42"969
17. Daniël de Jong - MP - 47"208
18. Nabil Jeffri - Arden - 1'03"069
19. Patric Armand - Trident - 1'06"464
20. Nobuharu Matsushita - ART - 7 ronden

Snelste ronde: Nobuharu Matsushita, 1'45"417

Uitgevallen
0 ronden - Artem Markelov

Stand kampioenschap
1.Giovinazzi 189; 2.Gasly 178; 3.Marciello 146; 4.Sirotkin 135; 5.King, Nato 122; 7.Rowland 106; 8.Lynn 105; 9.Ghiotto 96; 10.Evans 85.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet