DTM

DTM: Ekström wint, diskwalificatie kampioenschapsleider Wittmann zorgt voor commotie

160925 DTM R2 Start
Start met de uiteindelijke winnaar Ekström (5) al voor de slecht gestarte pole-sitter Mortara (48)

Terwijl het in het WK Rallycross uitstekend voor hem loopt, en hij volop kans maakt op de wereldtitel, had Mattias Ekström in de DTM tot nu toe een vrij lastig seizoen in de DTM, waar hij tot nu toe op zijn eerste overwinning van het jaar wachtte. Die kwam er vandaag, in een race die met name in de startfase turbulent was en waarin titelkandidaten Jamie Green en Robert Wickens vrijwel definitief hun kansen op het kampioenschap verspeelden. Terwijl ook Edoardo Mortara met een verprutste start, een botsing en een extra pitstop geen punten scoorde, reed Ekström zonder problemen de overwinning naar huis. Adrien Tambay eindigde als tweede en stond daarmee voor het eerst sinds de seizoensstart 2014 weer eens op het podium. Dani Juncadella kwam als derde over de eindstreep, wat voor de Spanjaard zijn eerste podium in de DTM ooit was, maar vier uur na de wedstrijd werd hij uit de uitslag gehaald, omdat de bodemplaat van zijn auto niet de voorgeschreven dikte bleek te hebben. Datzelfde lot trof Marco Wittmann, de leider in de tussenstand van het kampioenschap, die aanvankelijk als vierde gefinisht was en door het niet scoren van Mortara alweer een stuk dichterbij de titel gekomen leek te zijn. De realiteit bleek echter anders...

Tekst: René de Boer (vanuit Mogyoród, Twitter: @renedeboer)
Foto's: ITR e.V.

Nadat Audi in de kwalificatie voor de race van gisteren de eerste acht plaatsen in de startopstelling veroverde en daarmee voor een record zorgde, leek zich vandaag een vergelijkbare situatie aan te dienen. In de vrije training van vanmorgen zaten er bij de eerste negen geklasseerde rijders maar liefst acht Audi-coureurs, met BMW-rijder António Félix da Costa als enige 'stoorzender'. In de kwalificatie was het resultaat iets minder nadrukkelijk dan gisteren, maar nog steeds deed Audi het met zes van de acht coureurs in de top tien, en de volledige eerste startrij voor Mortara en Ekström, bepaald niet slecht. Opnieuw was het Mortara die een fabuleuze kwalificatieronde reed en met 1:34,984 minuten de snelste rondetijd van het weekeinde liet aantekenen. Ekström kwam 0,154 seconden tekort, maar was allang blij dat hij eindelijk weer eens in de voorste gelederen van de grid stond. Daarachter volgde met Marco Wittmann de leider in het kampioenschap, die werd geflankeerd door Jamie Green. Beste Mercedes-rijder in de startopstelling was Robert Wickens op de achtste plaats, maar het vinden van de juiste startpositie zou voor Wickens nog een moeilijke opgave blijken.

160925 DTM Wickens Robert Wickens verspeelde zijn toch al minimale laatste titelkansen door een verkeerde plek op de grid te kiezen

Toen de auto's voorafgaand aan de race terugkwamen van de formatieronde, rolde Wickens zijn Mercedes namelijk niet naar de achtste plaats, aan de rechter kant van de vierde startrij, maar zette hij de auto op de negende plaats, aan de linker zijde van de vijfde rij. Waarom wist hij naderhand zelf ook niet. "Een ontzettend domme vergissing", gaf hij na de race toe. De wedstrijdleider besloot nog een extra formatieronde te laten rijden, waarbij Wickens zich achteraan het veld moest opstellen. Daarmee waren de toch al tot een minimum gereduceerde titelkansen van de Canadees op slag teniet gedaan.

160925 DTM Startfase
In de startfase ging het er ruig aan toe, met Wittmann tussen Martin en Green, terwijl Martin ook Molina raakt

De tweede startpoging lukte wel, maar pole-sitter Edoardo Mortara had veel teveel wheelspin en kwam slecht weg, waardoor Mattias Ekström de leiding nam. Mortara kwam vervolgens in aanraking met titelconcurrent Marco Wittmann, wiens BMW over het gras ging, vervolgens dwars over de baan zeilde en tegen de Audi van Jamie Green belandde. Zo kwam Wittmann weer in het rechte spoor terecht en werd een hoogstwaarschijnlijke massacarambolage voorkomen. Wittmann kon de race voortzetten, maar Mortara en Green ondervonden de gevolgen: Mortara moest de pits in met een lekke rechter voorband als gevolg van de aanrijding en viel terug tot aan de staart van het veld, Green parkeerde zijn auto met flinke schade in de pits en moest de strijd staken. Korte tijd later vielen ook Farfus en Müller uit.

160925 DTM Tambay
Adrien Tambay reed om de mêlée heen en stond eindelijk weer eens op het podium

Achter leider Ekström waren Adrien Tambay en Daniel Juncadella vanaf de startplaatsen tien en elf uitgeweken voor de botsende titelkandidaten en buitenom opgeklommen naar de tweede en derde positie, die ze beide ook wisten vast te houden. Dat waren verder eigenlijk ook de enige interessante feiten in de race, die voorts, zoals op de Hungaroring al werd gevreesd, zeer weinig actie bood. Dat Félix da Costa BMW-merkgenoot Wittmann voorbij liet, was een formaliteit. En zo reed Ekström zonder problemen de overwinning naar huis, op de baan gevolgd door Tambay en Juncadella, de BMW's van Wittmann, Félix da Costa, Blomqvist en Glock, de Audi van Scheider, de BMW van Martin en de Audi van Rockenfeller.

Daarmee was het echter nog niet gedaan, want het werd nog laat vanavond op de Hungaroring, waar de sportcommissarissen na een melding van de technisch gedelegeerde vaststelden dat de auto's van Juncadella en Wittmann niet voldeden aan het technisch reglement. Geconstateerd was dat de bodemplaat van de auto, het zogeheten 'skid pad', na afloop van de race niet meer de vereiste dikte had, waarop de uitsluiting volgde. De teams van beide coureurs hebben beroep tegen deze beslissing aangekondigd, wat ze nu binnen 96 uur moeten formaliseren. Vervolgens hebben ze dan een week de tijd om het beroep te beargumenteren, waarna de beroepscommissie van de Duitse auto- en motorsportfederatie DMSB er een oordeel over moet vellen. Of dit echter nog op tijd voor de seizoensfinale op Hockenheim over drie weken kan gebeuren, wordt ten zeerste betwijfeld. Tot die tijd blijven de uitslag en alle standen voorlopig.

160925 DTM Hungaroring uitslag race 2
160925 DTM Stand na 16 van 18 races


160925 DTM Podium Mattias Ekström spuit graag met de sekt, Adrien Tambay lijkt iets minder enthousiast na een onvrijwillige douche  
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet