DTM

DTM: Mortara houdt titelkansen intact met winst in Audi-processie

160924 DTM R1 Mortara Green
Edo Mortara won voor de vierde keer dit seizoen een DTM-race

Dat de eerste van de beide DTM-races op de Hungaroring nabij Boedapest een vrij eentonige aangelegenheid zou worden, stond eigenlijk na afloop van de kwalificatie al vast. Met een uitzonderlijke dominantie claimde Audi de eerste acht plaatsen in de startopstelling, met de voornaamste titelkandidaat van het merk, Edoardo Mortara, ook nog eens op de pole-position. In de race leidde Mortara van start tot finish en kwam zo voor de vierde keer dit seizoen als winnaar over de eindstreep. Achter hem completeerden merkgenoten Jamie Green en Miguel Molina het podium. De leider in het kampioenschap, BMW-coureur Marco Wittmann, werd als zevende geklasseerd en moest toezien hoe Mortara zijn achterstand in het kampioenschap verkleinde van 31 naar 14 punten.

Tekst: René de Boer (vanuit Mogyorod, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

160924 DTM quali In de kwalificatie bezetten acht Audi-coureurs, aangevoerd door Mortara, de eerste acht plaatsen

Wat zich vanmorgen in de vrije training al aftekende, werd in de kwalificatie voor de 15e seizoensrace van de DTM bevestigd: Audi domineerde de gang van zaken. Edoardo Mortara veroverde met een tijd van 1:35,282 minuten de pole-position. In zijn laatste ronde slaagde hij er nog in de tijd van zijn Britse merkgenoot Jamie Green met 0,082 seconde te verbeteren, waarmee hij Green tot diens ongenoegen naar de tweede startplaats verwees. Met Miguel Molina en Mike Rockenfeller als derde en vierde op de tweede startrij, Nico Müller en Adrien Tambay op de startplaatsen vijf en zes en Timo Scheider en Mattias Ekström op de gridposities zeven en acht stonden alle acht de Audi's op de eerste acht plaatsen van de grid. Nog niet eerder was een fabrikant in de DTM erin geslaagd om alle auto's vooraan in de startopstelling te krijgen. Daarbij hielp natuurlijk het gewichtsvoordeel, want de Audi's waren in de tijdtraining 25 kilogram lichter dan de Mercedessen en 17,5 kilogram lichter dan de BMW's. De twee overige titelkandidaten stonden een stuk verder naar achteren op de grid: klassementsleider Wittmann kwalifceerde zich als tiende, Mercedes-rijder Robert Wickens kwam zelfs niet verder dan de 17e startplaats.

160924 DTM R1 start
Start van de race met Mortara op kop

Dat de andere Audi-rijders het hun kopman Mortara in de race niet al te moeilijk zouden maken, stond van tevoren natuurlijk al vast. Alleen Timo Scheider en Mattias Ekström moesten in de beginfase terrein prijsgeven: Ekström werd in de tweede bocht van de openingsronde geraakt door Tomczyk, ging in de rondte en viel terug tot aan de staart van het veld. Timo Scheider moest uitwijken en verloor ook enkele plaatsen. Robert Wickens daarentegen startte sensationeel en kwam na de eerste ronde al op de tiende plaats door. Wittmann reed van de tiende startplaats naar de zevende positie.

160924 DTM R1 Rosenqvist
Felix Rosenqvist presteerde opnieuw sterk als beste Mercedes-AMG-coureur

Afgezien van een paar positiewisselingen in het achterveld, ondermeer een spectaculaire manoeuvre van Lucas Auer buitenom bij Farfus voor de 16e plaats, bood de race slaapverwekkend weinig actie. Paul Di Resta was de enige uitvaller: zijn Mercedes raakte beschadigd bij een iets te enthousiaste inhaalpoging van António Félix da Costa. Voor de rest gebeurde er weinig en zo werd Mortara als winnaar afgevlagd. Achter hem completeerden Green, Molina, Rockenfeller, Müller en Tambay het zesvoudige succes voor Audi. Marco Wittmann was de best geklasseerde niet-Audi-rijder op de zevende plaats, voor Felix Rosenqvist, die het beste resultaat voor Mercedes-AMG behaalde. Timo Scheider en Robert Wickens completeerden de top tien.

160924 Uitslag DTM Race 1 Hungaroring

160924 DTM R1 podium
Een volledig Audi-podium met vlnr Green, Mortara en Molina, plus de winnende teambaas Hans-Jürgen Abt

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet